آیا پاره شدن کیسه آب علامت شروع زایمان است؟


آیا پاره شدن کیسه آب علامت شروع زایمان است؟

کیسه آب به محتویات مایع آمنیوتیک گفته می شود که جنین از زمان شکل گیری در رحم مادر درون آن قرار گرفته و در این مایع و کیسه رشد می کند. وظیفه مایع آمنیوتیک و کیسه اطراف آن حفاظت از جنین در برابر عوامل مختلف از جمله ضربه های ناگهانی و انواع فشار در این مدت 9 ماهه است. این کیسه قبل از تولد نوزاد پاره شده و آب آن خارج می شود اما آیا پاره شدن کیسه آب علامت شروع زایمان است؟

 

آیا پاره شدن کیسه آب علامت شروع زایمان است؟

 

در برخی موارد دیده شده که کیسه آمنیوتیک زودتر از موعد مقرر و زمان تولد نوزاد پاره می شود. این موضوع به عوامل متعددی بستگی دارد که فشار بیش از حد به ناحیه لگن می تواند یکی از این دلایل باشد.

کیسه آب چه زمانی و چگونه پاره می شود؟

در حالت طبیعی، زمانی که جنین به رشد کامل رسید و برای تولد آماده شد این کیسه پاره و آب آن خارج می شود، نوزاد نیز در این زمان متولد خواهد شد اما اینکه دقیقاً چگونه و چه عاملی دستور به پاره شدن این کیسه می دهد هنوز مشخص نشده است. بسیاری از محققین و پزشکان بر این باورند که جنین پس از رسیدن به رشد کامل و چرخیدن سر به سمت لگن، وقت آماده متولد شدن می شود با ارسال سینگال های مغزی، به نوعی دستور به پاره شدن کیسه آمنیوتیک داده و به این شکل با فشار سر به کیسه، آن را پاره و متولد می شود.

اما اینکه تصور کنیم با پاره شدن کیسه آب، حتماً زمان زایمان فرارسیده اشتباه است. گاهی این کیسه حتی قبل از هفته 34 بارداری پاره شده و مایع درون آن تخلیه می شود. در چنین شرایطی سوال مهم آیا پاره شدن کیسه آب علامت شروع زایمان است؟ مطرح خواهد شد. پزشک در چنین مرحله ای، سعی در القای مصنوعی انقباضات رحمی برای مادر کرده تا نوزاد متولد شود.

عوارض پارگی زودرس کیسه آب

در ادامۀ موضوع بسیار مهم آیا پـاره شدن کیسه آب علامت شروع زایمان است؟ توجه به این نکته حائز اهمیت است که چه عوارضی مادر و نوزاد را در چنین شرایطی تهدید می کند؟

  • مشکلات بند ناف
  • ایجاد عفونت در مادر و نوزاد
  • جدا شدن جفت یا کنده شدن آن از رحم مادر

در شرایطی که مادر دچار پارگی زودرس کیسه آب گردیده بهتر است سریعاً به اولین مرکز درمانی مراجعه شود. با اطلاع از نکات بالا به ابهامات فراوان اینکه آیا پـاره شدن کیسه آب علامت شروع زایمان است؟ پاسخ بهتری داده می شود.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *