بیماری‌های رحم زنان

معمولا اکثر بانوان در طی دوره زندگی خود به بعضی بیماری‌های رحمی و عفونت‌های ناحیه تناسلی مبتلا می‌شوند، رحم زنان یکی از مهم‌ترین اعضای موجود در بدن آن‌ها به شمار می‌رود که بروز بیماری در آن می‌تواند بسیار آزار دهنده و در عین حال خطرناک باشد، از جمله علائم بیماری‌های رحمی می‌توان به ترشحات غیرطبیعی، دردهای ناحیه کمر شکم، پهلو و غیره اشاره کرد، در جهت درمان بیماری‌های رحم زنان خوب است که ابتدا با این بیماری‌ها آشنایی داشته باشید، در ادامه به مهم‌ترین بیماری‌های رحمی اشاره خواهیم کرد.

بیماری‌های رحم زنانسرطان رحم

سرطان رحم که معمولاً بیشتر در بین بانوان جوان رخ می‌دهد، بیماری‌ای ژنتیکی است، از جمله مهم‌ترین نشانه‌های بیماری سرطان رحم می‌توان به ترشحات بسیار زیاد و غیر عادی از واژن، احساس درد بسیار شدید در ناحیه لگن و خونریزی‌های غیر متعارف اشاره کرد.

چسبندگی رحم

درون شکم سطح غشای داخلی وجود دارد که سروز نام دارد و از لایه نرم سلولی پوشیده شده است، وظیفه سروز این است که روی رحم، لوله‌های رحمی، کف لگن و روده‌ها را بپوشاند و باعث شود احشا در روی هم بلغزند و نچسبند، هر عاملی که سبب شود لایه سروزی آسیب ببیند باعث می‌شود، احشا در مناطقی که آسیب دیده‌اند به هم بچسبند و اتصال غیر عادی ایجاد شود، چسبندگی رحم معمولا با درد در ناحیه رحم همراه است و خطرناک می‌باشد.

فیبروم رحم

یکی از دیگر بیماری‌های شایع رحمی فیبروم‌ رحم است که شامل تغییراتی می‌باشد که در بافت عضلانی رحم ایجاد می‌شود که این تغییرات که عمدتا منشا ژنتیکی دارند، به این معنا هستند که سلول‌های فیبروم‌‌ها از دوران جنینی در داخل بافت رحم جنین ایجاد می‌گردد و با بزرگ شدن رحم، تغییرات هورمونی و بلوغ این فیبروم‌ها کم کم بزرگ می‌شوند که در نهایت با سونوگرافی تشخیص داده می‌شوند، معمولاً راه درمان فیبروم‌ها جراحی است.

افتادگی رحم

بارداری به ویژه بارداری‌های زیاد و پی در پی، افزایش فشار به پایین شکم، یبوست مزمن، چاقی و اضافه وزن مفرط و عدم هورمون استروژن یا کمبود آن به ویژه در دوران یائسگی می‌تواند از عوامل بروز این بیماری باشد.

سخن پایانی

در این مطلب به بعضی از بیماری‌های مهم رحمی اشاره شد، البته بیماری‌های رحمی بسیار زیاد هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به آندومتریت، پلیپ مخاط رحم، چسبندگی لوله‌های رحمی، پولیپ‌های رحم هم اشاره کرد، بهترین راه برای مبتلا نشدن به این گونه بیماری‌ها پیشگیری می‌باشد، برای پیشگیری باید بانوان همیشه نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کنند، از برداشتن وسایل سنگین و انجام کارهای سخت اجتناب ورزند.