تغذیه در دوران بارداری

در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با تغذیه در دوران بارداری در اختیارتان قرار داده می شود.

تغذیه در دوران بارداری دکتر مهزاد احمدی گروه های غذایی اصلی عبارتند از: نان و غلات، میوه‌ ها، سبزیجات، حبوبات و گوشت (پروتئین)، لبنیات و شیر.

شایان ذکر است چربی و روغن جزو گروه‌ های اصلی نمی باشند اما در دوره بارداری مصرف چربی به منظور تأمین انرژی بدن مادر و ساخت جفت ضروری است. توصیه می شود روغن ‌های جامد به خصوص چربی ‌های حیوانی را مصرف نکنید.

ویتامین ‌ها و املاح معدنی

در خصوص تغذیه در دوران بارداری باید گفت بدن در این دوره به آهن و اسید فولیک بیشتری نیاز دارد بنابراین مصرف مکمل توصیه می ‌شود. یک رژیم غذایی سالم و جامع که دارای همه گروه‌ های اصلی مذکور باشد، افزایش نیاز به سایر ویتامین ‌ها را رفع می کند.

زنان باردار می بایست از مکمل اسید فولیک استفاده نمایند تا در تکامل مغزی-نخاعی جنین اختلال ایجاد نشود.

لازم به ذکر است که آهن در ایجاد هموگلوبین موجود در سلول ‌های قرمز خون نقش دارد. هموگلوبین اکسیژن را به بافت ‌های بدن منتقل می کند و در طول بارداری بدن به آهن بیشتری نیاز دارد برای این که انتقال اکسیژن به بافت ‌های جنین به خوبی صورت گیرد؛ لذا مصرف مکمل آهن و مواد غذایی که حاوی آهن هستند (نظیر آلو، لوبیا، نخود، گوشت قرمز و…) ضروری است.

چنانچه این مواد غذایی، با مواد سرشار از ویتامین C مانند مرکبات یا گوجه فرنگی مورد استفاده قرار گیرند، موجب جذب بهتر آهن می گردد.

شایان توجه است که ویتامین D و کلسیم به منظور ساخت دندان ها و استخوان‌ های جنین الزامی می باشد. زنان باردار می بایست روزانه حداقل ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم و ۶۰۰ واحد ویتامین D مصرف نمایند. باید گفت شیر و محصولات لبنی منبع غنی از کلسیم می باشند. چنانچه با مصرف لبنیات سازگار نیستید، می توانید از مواد غذایی جایگزین نظیر بروکلی استفاده نمایید. ماهی ‌های چرب مانند سالمون و شیر غنی شده با ویتامین D می توانند ویتامین D مورد نیاز شما را تأمین کنند.

همچنین در طول بارداری و پس از زایمان اسید چرب امگا ۳ به منظور تکامل عصبی جنین الزامی می باشد. استفاده از ماهی ۲ تا ۳ بار در هفته، قبل و بعد از بارداری و همچنین در دوران شیردهی مفید است.

مصرف کافیین در دوره بارداری

در کل مصرف روزانه حداکثر ۲۰۰ میلی گرم کافیین بلامانع است. باید گفت استفاده بیش از حد از کافیین میتواند موجب سقط گردد.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *