زایمان طبیعی اپیدورال چيست؟


 زایمان طبیعی اپیدورال چیست؟

اگر شما جز کسانی هستید که از درد زایمان می ‌ترسید ومی خواهید زایمان بدون درد داشته باشید این مطلب را کامل بخوانید. تا شما را به درک درستی از این زایمان برساند. ما در این نوشته مبحث  زایمان طبیعی اپیدورال چیست؟ را به شکلی روان و ساده بیان کردیم.

 

 زایمان طبیعی اپیدورال چیست؟

زایمان طبیعی اپیدورال چیست؟

در هنگام انجام اپیدورال داروهای مسکن وضد درد از طریق کانال کوچکی در کمر به بدن تزریق می‌شوند.

که این عمل نوعی بی حسی موضعی است. اپیدورال شکم شما را بی حس می ‌کند و در پی آن درد را آرام می‌کند.

متخصص بیهوشی تزریق را در پایین ترین بخش کمر انجام می‌دهد. و بعد یک سوزن نازک را میان استخوان های ستون فقرات جای می‌دهد.

سپس یک کانال (سوند) ازاین سوزن عبور داده می‌شود و سوزن برداشته می‌شود. این کانال به پشت بیمار و تا قسمت شانه چسبانده می‌ شود.

سعی کنید وقتی دکتر بیهوشی کار شما رو انجام می‌دهد حرکت نداشته باشید . و به جلو خم شوید تا فضای میان استخوان ها و نخاع باز شود.

اپیدورال به چند روش انجام می‌شود :

1_تزریق به همراه تکرار: مسکن ها از طریق این کانال به بدن تزریق می‌شود تا بخش پایینی شکم را بی حس کند بدین ترتیب انقباضات شکم بدون درد است. وقتی اثر اپیدورال از بین رفت می‌توان تزریق دیگری با دوز کم انجام داد.

2_تزریق مداوم: وقتی سوند اپیدورال در پشت بدن تزریق می‌شود. یک سر آن به پمپ متصل است. این پمپ به طور مستمر و مداوم مسکن را به کانال ایجاد شده در پشت بدن هدایت می‌کند.

3_اپیدورال ترکیبی ستون فقرات: این تزریق حاوی دوز پایینی از مسکن است. که زودتر از اپیدورال عمل می‌کند. هم زمان متخصص یک سوند را در ستون فقرات جای گذاری می‌کند وقتی اثر این تزریق در حال ناپدید شدن باشد متخصص بیهوشی محلول اپیدورال را به کانال وارد می‌کند.

 و درد بیمار آرام می‌شود. او با استفاده از اسپری های سرد وگرم میزان دوز تزریق محلول اپیدورال را معلوم می‌کند؛ مثلا اگر بیمار سردی یخ یا اسپری را احساس کند باید اپیدورال بیشتری را دریافت کند.

مزایای زایمان اپیدورال

این روش، بهترین روش برای کاهش درد در زمان زایمان است. یک مامای با تجربه هم می‌تواند میزان دوز را تنظیم کند و نیازی نیست بیمار منتظر متخصص باشد. در این روش از انقباضات رحمی خود آگاه هستید. و هوشیاری کامل دارید بدون آنکه دردی احساس کنید. هم چنین کسانی که فشار خون بالا دارند استفاده از این روش برایشان سودمند است. زیرا اپیدورال نقش به سزایی دارد و می تواند فشار خون را کاهش دهد.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *