سرطان رحم

سرطان رحم به تخریب سلول های غشاء رحم گفته می شود. این نوع بیماری زنانه می تواند گاهی نه فقط در رحم بلکه به نواحی اطراف بعنوان مثال لگن نیز منتشر شده و ایجاد دردهای سبک و سنگین در لگن زنانِ مبتلا کند. به این بیماری «سرطان آندومتر» نیز گفته می شود.
سلول ها در شرایط عادی پس از مدتی رشد و نمو، تکثیر می شوند و بعد از رسیدن به مدت زمان مشخصی می میرند در چنین شرایطی سلول های جوان جایگزین آنها خواهند شد اما در شرایطی که رحم دچار اینگونه سرطان می شود سلول های دیواره رحم دچار نوعی جهش ژنتیکی شده و رشد و تکثیر بی رویه خواهند داشت.

سرطان رحم

این رشد و تکثیر تا جایی ادامه پیدا می کند که تجمع میلیاردی سلول ها اتفاق می افتد و در این شرایط است که باید گفت: سرطان آندومتر (رحم) شکل گرفته و در این مرحله بیمار باید منتظر دیدن و حس کردن علائم این سرطان زنانه باشد.

علائم سرطان رحم

زنانی که مبتلا به سرطان آندومتر می شوند می توانند علائم مختلف اما کاملاً واضحی را بروز نمایند. این علائم عبارتند از
– درد در ناحیه لگن
– خونریزی های نامنظم که بعضاً بسیار شدید هستند
– ترشحات زیاد و غیرمعمول از واژن
– خونریزی حتی بعد از دوران یائسگی
– درد کم یا زیاد در حین رابطه جنسی
پس از دیدن یا حس کردن چنین علائمی نباید کوتاهی کرد بلکه بلافاصله بایستی از طریق پزشک موضوع را به شکلی جدی پیگیری نمود.

چه عواملی خطر ایجاد سرطان رحم را افزایش می دهند؟
گاهی برخی عوامل این قدرت را دارند که سبب ایجاد سرطان های رحمی و یا پیشرفت آنها شوند. با شناخت این عوامل می توان نسبت به پیشگیری و درمان بهتر این بیماری به شکلی مناسبتر اقدام کرد. این عوامل عبارتند از
– افزایش میزان هورمون استروژن در بدن زنان
– به صورت کلی، تغییرات غیرمعمول در هورمون های زنانه

عوامل خطر سرطان رحم

برخی عوامل را می توان نام برد که قادرند درصدِ احتمال ابتلا به این نوع سرطان زنانه را افزایش داده و بیماری را به فرد تحمیل کنند. این عوامل، بسیار متنوع و گسترده هستند و هر کدام از آنها دامنه ای از شرایط را در بر خواهند گرفت. آشنایی با عوامل خطرزا و افزایش دهندۀ درصد ابتلا به این بیماری می تواند زنان را در هوشیاریِ بیشتر و مراقبت کاملتر از خود، یاری رساند.

سرطان رحم

این عوامل خطر و آسیب رسان عبارتند از:

• یائسگی در سنین بالا
  • آغاز قاعدگی در سنین پایین
  • عدم بارداری در گذشته
  • اضافه وزن و چاقی
  • مبتلا شدن به سندرم متابولیک، تری گلیسیرید بالا، فشار خون بالا، تجمع چربی در اطراف شکم.
  • بالا بودن سطح کلسترول خون
  • مبتلا شدن به سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • وجود سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان رحم

با بررسی تمامی عوامل خطر سرطان رحم می توان به این نتیجه دست یافت که در بسیاری از این عوامل می توان با کمی دقت، مراقبت و چکاپ های منظم به راحتی از ابتلا به این نوع از سرطان خطرناک زنانه جلوگیری کرده و خود را از خطرهای بزرگی که این سرطان می تواند برای سلامتی داشته باشد براحتی در امان نگهداشت.

راه های مقابله با بیماری سرطان رحم

هر بیماری و عارضه ای راه حلی برای درمان و شیوه هایی برای پیشگیری از ایجاد خواهد داشت. در مورد سرطان آندومتر به عنوان یکی از بیماری های زنانه بهترین راه و عقلانی ترین شیوه این است که تمامی زنان چکاپ های دوره ای و مرتب زنانه را بسیار جدی بگیرند.
چکاپ به معنای بررسی دقیق سلامت زنان است، بررسی که می تواند سلامتی فرد را حفظ کرده و در صورت وجود کوچکترین علائمی به سرعت برای پیشگیری اقدام گردد.