علائم شروع زایمان

نشانه ها و علائم شروع زایمان در هر مادر و حتی در هر بارداری نیز متفاوت می باشد. از جمله نشانه های شروع زایمان می توان به مواردی نظیر احساس خالی شدن سر دل، دفع پلاک موکوسی، انقباضات رحمی، نرم شدن و باز شدن دهانه رحم و پارگی کیسه آب اشاره نمود.

علائم شروع زایمان دکتر مهزاد احمدی باید گفت پلاک موکوسی تجمع ترشحات مخاطی در دهانه رحم در دوران بارداری می باشد و زمانی که با شروع زایمان، دهانه رحم باز می ‌شود این پلاک به درون واژن دفع خواهد شد. امکان دارد به رنگ صورتی یا کمی خونی باشد و ممکن است از 1 الی 2 هفته قبل تا بلافاصله پیش از زایمان دفع گردد.

انقباضات رحمی واقعی که نشانه آغاز زایمان است، منظم هستند و به تدریج فاصله شان کاهش یافته و طولانی تر و شدیدتر می ‌شوند؛ از بالای رحم شروع می شوند و به طرف پایین و لگن ادامه می یابند. توصیه می شود به منظور ثبت این انقباضات، دست خود را روی رحم قرار دهید و زمان آغاز و اتمام هر انقباض را ثبت نمایید. انقباض‌ های جزئی هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه هستند و به مرور شدیدتر می شوند و در مراحل پایانی زایمان هر 3 تا 4 دقیقه یک انقباض 45 تا 60 ثانیه ای روی می دهد.

از جمله علائم شروع زایمان احساس خالی شدن سر دل است. در هر فردی زمان خالی شدن سر دل متفاوت می باشد. در بعضی موارد به خصوص در بارداری‌ های اول از 2 تا 3 هفته پیش از آغاز دردهای زایمانی روی می دهد و در برخی موارد هم بلافاصله پیش از زایمان اتفاق می افتد و دلیل آن ورود جنین به لگن می باشد. گاهی خانم باردار به دلیل مجاورت مثانه و رحم، از تکرر ادرار شکایت می کند.

از دیگر علائم شروع زایمان پارگی کیسه آب (کیسه ‌ای پر از مایع که جنین درون آن شناور است) می باشد که بصورت خروج ناگهانی مایعی گرم و شفاف و یا نشت خفیف مایع از واژن ظهور می یابد. در صورت شک به پارگی کیسه آب زمان آن را ثبت نمایید. لازم به ذکر است که همه زنان پیش از زایمان دچار پارگی کیسه آب نمی ‌شوند و در برخی موارد این پارگی توسط پزشک در بیمارستان صورت می گیرد.

کوتاه و نرم شدن دهانه رحم، به عنوان افاسمان شناخته می شود و باز شدن آن، دیلاتاسیون نامیده می شود. دیلاتاسیون از ۱ تا ۱۰ سانتی متر و افاسمان بر حسب درصد از صفر تا صد درصد مشخص می گردد. جهت خروج جنین، لازم است دهانه رحم صد درصد افاسمان داشته باشد و تا ۱۰ سانتی متر باز شود.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *