پیدایش قسمتهای مختلف بدن جنین در دوران حاملگی


پیدایش قسمتهای مختلف بدن جنین در دوران حاملگی

وقتی اسپرم وارد تخمک می شود. بارداری شروع می شود. جنسیت نوزاد از همان ابتدای شکل گیری مشخص است. اما علم پزشکی هنوز آنقدر پیشرفت نکرده که پزشکان بتوانند از همان ابتدا جنسیت را تشخیص دهند. جنسیت زمانی مشخص می شود که اندام های تناسلی شکل بگیرد. بعد از مدتی که لقاح انجام شد، نطفه به وسیله لوله فالوپی یا همان لوله رحمی که به دیواره رحم متصل است، وارد رحم می ‌شود. و همزمان جفت که تأمین ‌کننده غذا و اکسیژن جنین در طول دوره بارداری است، تشکیل می شود. در این نوشته به طور کامل مراحل پیدایش قسمتهای مختلف بدن جنین در دوران حاملگی را بیان می کنیم.

 

پیدایش قسمتهای مختلف بدن جنین در دوران حاملگیزمان شروع بارداری

مدت زمان شروع بارداری تا به دنیا آمدن فرزند حدود 38 هفته طول می کشد. که تا چهل هفته نیز متغیر است. هفته های اول را رویان می نامند. و آن زمانی است که نطفه در حال رشد است. و به جنین تبدیل می شود. معمولا در هر نوبت بارداری یک جنین تشکیل می شود و بسته به ژنتیک و عوامل دیگر می تواند تعداد بیشتری نیز باشد. و چندقلویی در حال حاضر امر غیرعادی محسوب نمی شود.

مراحل پیدایش قسمتهای مختلف بدن جنین در دوران حاملگی

پیدایش دستگاه قلب

اولین عضوی که برای شکل گیری جنین ایجاد می شود، قلب و عروق است. و در زمان هفته سوم بارداری ایجاد می شود. در هفته چهارم ضربان قلب شروع به تپیدن می کند.

 پیدایش سیستم عصبی جنین

از هفته سوم به بعد قسمت های مختلف سیستم عصبی از قبیل مغز و نخاع شکل می گیرند. شکل ویژه مغز به علت رشد سریع و انحنای مغز در طی هفته های چهارم و پنجم به وجود می آید .

شکل گیری گوش و چشم

در هفته چهارم بارداری گوش، چشم و عدسی آن ایجاد می شود. البته پلک ها و گوش خارجی در انتهای هفته هشتم تشکیل می شود.

ریه و سیستم های داخلی و گوارشی

از هفته چهارم بارداری ریه و مجرای تنفسی و لوله گوارش شروع به رشد می کند. در هفته پنجم جوانه های ریوی و متعاقب آن جوانه های انتهایی نای ظاهر می گردند و تکامل آنها به تدریج صورت می پذیرد.

سیستم تناسلی

در هفته های دهم تا دوازدهم با تشخیص اندام های تناسلی خارجی می توان دختر را از پسر متمایز کرد. البته دستگاه تناسلی دختر اندکی دیرتر از دستگاه تناسلی پسر کامل می شود.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *