درمان فیبروم رحمی

در این مقاله در رابطه با درمان فیبروم رحمی اطلاعاتی در اختیارتان قرار داده می شود.

درمان فیبروم رحمی دکتر مهزاد احمدیفیبروم در حقیقت توده سفت و گردی از عضلات می باشد که در رحم به وجود می آید. همانطور که اطلاع دارید رحم عضوی از بدن خانم هاست که جنین در دوره بارداری در آن قرار می گیرد.

ممکن است برخی افراد گمان کنند که فیبروم یک تومور است ولی باید گفت فیبروم ها سرطان نیستند؛ بلکه ناشی از رشد غیر عادی عضلات رحم می باشند.

روش های تشخیص

امکان دارد حین معاینه لگن پزشک فیبروم‌ ها را تشخیص دهد. از جمله روش‌ های تشخیص فیبروم رحمی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

سونوگرافی

لاپاروسکوپی؛ با استفاده از این شیوه یک لنز باریک از طریق شکم وارد می شود و شکم و لگن مورد بررسی قرار می گیرند و فیبروم‌ های خارج از حفره رحم مشاهده می شوند.

هیستروسکوپی؛ وسیله ای است که از طریق واژن از دهانه رحم وارد رحم می شود. بدین وسیله پزشک فیبروم‌ های درون حفره رحم را مشاهده و ارزیابی می کند. در صورت امکان پزشک از این طریق میتواند اقدام به برداشتن فیبروم ‌ها نماید.

در برخی موارد به منظور بررسی محل دقیق فیبروم ها از شیوه هایی نظیر سی تی اسکن و ام آر آی نیز استفاده می شود. برخی اوقات برای ارزیابی سرعت رشد فیبروم‌ ها به تکرار این آزمایشات تشخیصی نیاز خواهد بود.

درمان فیبروم رحمی

درمان های دارویی: برای کاهش درد و خونریزی، درمان های دارویی مؤثر و مفید است؛ اما امکان دارد مانع از رشد فیبروم نشود و بیمار بعد از گذشت مدتی به انجام جراحی نیاز پیدا کند. انواع روشهای هورمونی پیشگیری از بارداری نظیر قرص ‌های جلوگیری، آگونیست ‌های  GnRH و دستگاه داخل رحمی (IUD) که هورمون پروژستین آزاد می‌ کند (میرنا).

عمل جراحی: در برخی موارد امکان دارد برداشتن فیبروم‌ ها با انجام جراحی ضروری باشد. چنانچه فقط فیبروم‌ ها برداشته شوند، رحم حفظ میشود؛ در این صورت امکان بارداری وجود دارد. احتمال تشکیل فیبروم‌ های جدید نیز وجود دارد؛ چرا که رحم حفظ شده است.

در صورتی که فردی تمایل به بارداری نداشته باشد و یا فیبروم به قدری بزرگ باشد که برداشتن آن با حفظ رحم امکان پذیر نباشد، بیمار به درآوردن رحم نیاز پیدا می کند.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *