سرطان دهانه رحم

سرویکس یا دهانه رحم ورودی رحم می باشد که بالای واژن واقع شده است و غربالگری سرطان دهانه رحم به منظور شناسایی زودهنگام تغییرات سلولی که به تدریج موجب بروز سرطان می‌ شود اهمیت فراوانی دارد.

سرطان دهانه رحم دکتر مهزاد احمدیباید گفت غربالگری شامل دو روش می باشد که عبارتند از: بررسی سلولها با آزمایش پاپ اسمیر و بررسی ویروسی به اسم ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) .

در صورتی که ظاهر سلولهای دهانه رحم غیر طبیعی شده و به طور غیر قابل کنترل رشد کرده و به بافت‌ های اطراف خود دست اندازی کنند، سرطان بروز می کند.

علت بروز

اغلب سرطان دهانه رحم یا سرطان سرویکس به دلیل آلودگی با HPV روی می دهد. این ویروس می‌ تواند منجر به ایجاد سرطان در سایر قسمت های بدن نظیر مقعد، واژن، گلو، دهان و ژنیتال خارجی زنان و مردان گردد.

به انواعی از ویروس که موجب بروز سرطان میشوند، نوع پرخطر گفته می شود. لازم به ذکر است که این ویروس که در طول آمیزش جنسی از فرد مبتلا به فرد دیگر منتقل می شود، همچنین بسیار شایع بوده و اکثر اشخاصی که از نظر جنسی فعال هستند در طول عمر خود یک بار دچار این عفونت می‌ شوند.

معمولاً عفونت با این ویروس با هیچ نشانه ای همراه نیست و اغلب خود به خود از بین می‌ رود و یا موجب ایجاد تغییرات جزئی در سلول ‌های دهانه رحم می‌ گردد که پس از نابودی ویروس این تغییرات هم بر می گردد و طبیعی می ‌شود. عفونت با انواع پرخطر ویروس امکان دارد رفع نشود و موجب ایجاد تغییرات شدید سلول ‌های دهانه رحم و نهایتاً منجر به سرطان گردد.

شایان ذکر است معمولاً ۳ تا ۷ سال زمان می برد تا تغییرات سلولی ناشی از ویروس منجر به بروز سرطان شود. این تغییرات با انجام غربالگری سرطان دهانه رحم زودتر شناسایی شده و این امر موجب می گردد فرایند درمان زودتر شروع شود.

غربالگری روشی راحت و سریع بوده و با استفاده از آزمایش پاپ اسمیر و یا آزمایش شناسایی ویروس HPV است که با نمونه گیری از سلول ‌های دهانه رحم صورت می گیرد.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *