لاپاراسکوپی در اهواز

لاپاراسکوپی در اهواز سالهاست در سطحی بالا و بسیار تخصصی برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها انجام می شود. لاپاراسکوپی نوعی روش تشخیصی و درمانی سریع و تقریباً بدون درد است که در آن جراح برای تشخیص و درمان انواع بیماریها از جمله بیماری های زنانه مانند کیست، چسبندگی رحمی، فیبروز و همچنین سایر بیماری های زنان و مردان مانند بیماری های روده، درمان فتق، جراحی آپاندیس، درمان چاقی و… اقدام به ایجاد چند سوراخ در ناحیه شکم بیمار می کند.

 

لاپاراسکوپی در اهواز

 

پس از ایجاد این سوراخ ها، جراح لوله ای باریک که روی سر آن یک دوربین کوچک و یک لامپ پرنور قرار دارد را وارد بدن بیمار می کند تا بتواند داخل شکم را توسط تصویری که به مانیتور ارسال می شود ببیند، سپس از سوراخ دیگری که تعبیه شده یک اهرم مکانیکی که آن هم لوله ای باریک است وارد بدن می کند تا جراح بتواند به راحتی اقدام به نمونه برداری یا بافت برداری (بیوپسی) و در مراحل بعدی اقدام به درمان توسط لاپاراسکوپ کند. مرحله نمونه برداری و تشخیص بیماری، مرحله ای بسیار مهم و اساسی ست زیرا در تمامی شاخه های پزشکی ابتدا بایستی تشخیص درستی داشت تا بتوان درمان درست را تجویز کرد که تمامی این شیوه ها یعنی لاپاراسکوپی در اهواز به خوبی و در بالاترین سطح توسط متخصصین انجام می شود.

 

لاپاراسکوپی در اهواز بجای لاپاراتومی در اهواز

یکی از بزرگ ترین و مهم ترین مزایای پیشرفت های علمی و پزشکی، راحتی در تشخیص بیماری و آسانتر بودن درمان انواع بیماریهای زنانه و مردانه است. با ورود لاپاراسکوپ به دنیای پزشکی بسیاری از روش های قبلی تا حد زیادی کنار گذاشته شدند که یکی از این شیوه ها لاپاراتومی ست.

در لاپاراتومی برای اینکه متخصصین و جراحان بتوانند علت بیماری را به درستی تشخیص داده سپس درمان نمایند نیاز به ایجاد برش هایی بزرگتر و عمیق تر در ناحیه مورد نظر دارند که همین مسئله می تواند دردسرهای بیشتری را برای بیماران اهوازی در پی داشته باشد از جمله بستری های طولانی تر، بخیه، پانسمان، عفونت های احتمالی و مواردی از این دست. اما با ورود دستگاه لاپاراسکوپ، تمامی این مشکلات به راحتی برطرف گردید.

 

نکات مهم در مورد لاپاراسکوپی در اهواز

چنانچه خود را برای استفاده از این روش موثر جراحی در اهواز آماده می کند توجه به برخی نکات ضروری ست:

  • اگر از داروی رقیق کننده خون مثل آسپیرین یا وارفارین (کومادین) استفاده می کنید موضوع را با پزشک درمیان بگذارید
  • اگر باردار هستید
  • و اگر به داروهای خاص مانند داروهای بیهوشی حساسیت دارید حتماً این مشکلات را با جراح خود در میان بگذارید.

چه مواقعی می‌توان از لاپاراسکوپی استفاده کرد؟

معمولا از تکنیک‌ها و ابزارهای لاپاراسکوپی در جراحی‌های زانو و شانه بیشتر استفاده می‌شود، سایر موارد استفاده از این نوع جراحی شامل موارد زیر می‌باشد،

-برداشتن یا همان حذف اندامی که دچار بیماری شد است ( از رایج‌ترین موارد برداشتن اندام می‌توان به کسیه صفرا یا آپاندیس اشاره کرد ).

– حذف کردن یا ترمیم بافت‌های قسمت‌های مشخصی از روده بزرگ یا معده ( که مربوط به سیستم گوارش می‌شود ).

– حذف و یا ترمیم کردن مثانه

– حذف و یا ترمیم کردن میزنای یا حالب

– حذف یا ترمیم کردن کلیه‌ها ( که مربوط به سیستم ادراری بدن هستند ).

– حذف یا ترمیم کردن اندام‌های مربوط به تولید مثل زنان ( شامل اندام‌هایی مثل رحم و لوله‌های فالوپی ).

– اهدای کلیه از یک فرد به فرد دیگر ( پیوند کلیه )

– بستن لوله‌های رحمی

– روش‌های کاهش وزن مثل اسلیو یا بای پس

– بررسی کبد و پانکراس برای تشخیص تومورهای سرطانی

– مشاهده اندام‌های مربوط به شکم جهت بررسی و ارزیابی علائم بیماری‌هایی که تشخیص آن‌ها مشکل است.

– استفاده جهت مشاهده داخل شکم و تشخیص وجود تومور

– بررسی و ارزیابی منبع درد شکم یا استفاده جهت حذف بافت اسکار یا زخم

 

لاپاراسکوپی در اهوازنتیجه جراحی لاپاراسکوپی

در اغلب موارد جراحی‌های لاپاراسکوپی انجام شده توسط پزشکان و با کمترین درد و ناراحتی به بهبودی منجر شده است، زیرا با این روش فقط یک سری برش‌های کوچک در بدن ایجاد می‌شود، ولی چنانچه بعد از عمل لاپاراسکوپی با علائمی مثل سر درد، حالت تهوع یا استفراغ، خونریزی، ترشح یا قرمز شدن برش‌ها، ورم کردن ناحیه جراحی شده و ناتوانی در ادرار کردن مواجه شدید به پزشک خود مراجعه نمائید.

عوارض و خطرات جراحی لاپاراسکوپی

معمولا جراحی لاپاراسکوپی عوارض خاصی به همراه ندارد، اما یک سری عوارض معمولی که در هر جراحی ممکن است به وجود بیاید، در این جراحی هم امکان پذیر است، برای مثال یکی از عواقب عمل جراحی لاپاراسکوپی می‌تواند عفونت باشد که با دارو رفع خواهد شد، در حین انجام عمل هم وجود یک سری خطرات طبیعی است، برای مثال ممکن است که جراح سهوا یک رگ یا اندام را سوراخ نماید که این امر می‌تواند باعث خون ریزی شود، در مواقع عفونت و خون ریزی معمولا پزشک با تجویز آنتی بیوتیک برای رفع عفونت و تزریق خون برای جبران خون های از دست رفته مشکل را حل می‌کند.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

2 دیدگاه

    • دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *