لاپارسکوپی رحم و تخمدان

لاپارسکوپی نوعی روش درمانی است که امروزه در تمامی اعمال جراحی اجرا می شود. عمل هایی که مخصوص زنان است، مانند کیست تخمدان، درآوردن رحم، چسبندگی رحم، بستن لوله و … همه این موارد با لاپارسکوپی قابل انجام است. این شیوه جراحی کم تهاجمی سالیان زیادی نیست که وارد علم پزشکی شده اما خیلی زود توانسته جای خود را در این رشته باز کند. البته پزشک معالج باید در این زمینه تجربه و تبحر بالایی داشته باشد. اگر لاپارسکوپی توسط پزشک معتبر و باتجربه ای انجام شود، بسیار موفقیت آمیز خواهد بود. و جایگزین مناسبی برای روش های قدیمی درمانی می شود. زیرا اگر جراحی باز انجام شود بیمار دوران نقاهت زیادی را باید طی کند اما در لاپارسکوپی این مدت زمان بسیار کمتر خواهد بود. در این مقاله مبحث لاپارسکوپی رحم و تخمدان و فواید آن را به طور اجمالی بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

 

لاپارسکوپی رحم و تخمدان

مزایای لاپارسکوپی رحم و تخمدان

این روش درمانی که روشی نوین و جدید است، مزایای زیادی دارد که در مقایسه با سایر روش های جراحی مناسب تر است. این مزایا عبارتند از:

عوارض بسیار کم و کم تهاجمی بودن این نوع جراحی

عدم ایجاد چسبندگی در رحم

کاهش خطر فتق

ایجاد برش های کوچک و کم روی شکم و حفظ ظاهر طبیعی شکم

امکان انجام دقیق تر جراحی

کاهش احتمال بروز عفونت بعد از جراحی زیرا زخم باز در این نوع جراحی وجود ندارد.

ریکاوری سریع و دوران نقاهت کوتاه مدت و ترخیص زودهنگام از بیمارستان

احساس درد به نسبت کمتر از جراحی باز

افزایش قدرت تشخیص پزشک

چگونگی انجام جراحی لاپاراسکوپی

در روش جراحی لاپارسکوپی فرد به طور کامل بیهوش می شود. سپس سوند به بیمار وصل می شود. تا به طور کامل شکم و مثانه از ادرار تخلیه شود. مداری گاز دی اکسید کربن از طریق سوزن وارد شکم می شود. و در اثر این کار دیواره شکم از اندام های داخلی فاصله می گیرد. بعد از این مرحله دستگاه لاپارسکوپ از طری برش کوچکی از روی شکم وارد بدن می شود و تصاویری از داخل شکم تهیه می کند. سپس بسته به نوع عملی که قرار بوده انجام شود، بیماری تشخیص داده می شود و در روش درمانی خاصی برای آن در نظر گرفته می شود.  پس از اتمام عمل وسایل خارج و برش ها بخیه می شوند. بسته به تشخیص پزشک بیمار چند ساعت یا چند روز پس از جراحی از بیمارستان مرخص می شود.

 

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *