iui چیست ؟

آی یو آی یکی از روش های درمان ناباروری است که  در این روش اسپرم را  به درون حفره رحم تزریق می کنند .در این نوشته به تعریف آی یو آی و مبحث iui چیست ؟ می پردازیم.

iui چیست ؟

عمل آی یو آی  در چه صورتی پیشنهاد می شود ؟

آی یو آی اولین روش در درمان ناباروری پیش از IVF می باشد و در مواردی مانند کم بودن اسپرم و کم تحرکی آن یا بالعکس  زیاد بودن اسپرم های غیر طبیعی، وجود ترشحات کشنده اسپرم در دهانه رحم،  ناباروری با علل ناشناخته، پزشکان این روش را به زوج نابارور پیشنهاد می دهند  .

نحوه عمل آی یو آی

این روش معمولا ساده و بدون درد است و بدون بیهوشی انجام می شود! در این روش مایع منی به روش خاصی شسته می شود سپس اسپرم شسته شده را به کمک لوله باریکی وارد واژن و به درون رحم تزریق می کنند.

با دستور پزشک معالج با مصرف داروهای محرک تخمدان تعداد تخمک های آزاد شده را افزایش می دهند. مصرف این دارو طبق نظر پزشک باید با دوز مناسب و زمان مشخص مصرف شود .

پزشک مربوطه با کمک سونوگرافی وضعیت تخمدان ها و اندازه فولیکول ها را چک می کند پس از اطمینان از طبیعی بودن آنها داروی HCG را که محرک تخمدان است تجویز می کند.

معمولا ۳۶ تا ۴۸ ساعت بعد تزریق HCG روش آی یو آی را انجام می دهند. اما بعضی اوقات به دستور پزشک دوبار عمل آی یو آی با فاصله یک روز به صورت متوالی برای افزایش شانس بیشتر انجام می دهند .

در چه مواردی عمل آی یو آی استفاده می شود؟

از جمله مواردی که لازم است از آی یو آی در درمان نازایی استفاده شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نازایی بدون هیچ دلیل خاصی

نازایی به علت مشکل مردانه

وجود مشکلاتی در لوله های رحمی که مانع رسیدن تخمک ها به رحم می شود. که البته ابتدا باید راه این لوله ها باز شود سپس آی یو آی انجام شود.

نازایی به علت مشکل در قسمت گردنه رحم

اختلالات عملکردی در تخمک گذاری

نازایی به علت اندومتریوز خفیف

Iui برای چه افرادی مناسب است؟

معمولا قبل از اینکه عمل آی وی اف انجام شود، پزشکان ترجیح می دهند آی یو آی را امتحان کنند. این روش درمانی برای کسانی استفاده می شود که تحرک و تعدد اسپرم همسرانشان کمتر از حد نرمال باشد. همچنین تعداد غیر طبیعی یعنی زیاد بودن اسپرم، حجم منی پایین و از همه مهم تر دیده شدن آنتی اسپرم یا همان آنتی بادی در نمونه از مواردی محسوب می شوند، که نیاز به درمان نازایی با روش ای یو ای دارند. برخی از بیماری های مربوط به زنان همانند آندومتریوز، واژینیسموس، مقدار کم مخاط در دهانه رحم، ترشحات از بین برنده اسپرم در دهانه رحم و همین طور مشکلات تخمک گذاری نیز موجب می شوند، تا پزشک متخصص برای درمان نازایی از روش iui استفاده نماید

میزان استراحت بعد از آی یو آی

مطابق با تحقیقاتی که انجام شد، خوابیدن و استراحت مکرر بیمار بعد از آی یو آی لازم نیست چون اسپرم ها توسط کاتتربه داخل رحم وارد شده اند و نگرانی از بابت خروج آن وجود ندارد.

میزان موفقیت عمل آی یو آی چقدر می باشد؟

میزان موفقیت عمل آی یو آی در هر سیکل درمان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

در مواردی که تعداد و کیفیت اسپرم های مرد مناسب باشد درصد موفقیت در این روش بسیار بالاتر از افرادی است که به علت تعداد کم اسپرم ناچار به انجام این عمل می شوند.

از طرفی بیماری های زنانه هم نقش مهمی در میزان موفقیت این عمل دارند.

سن زن و شرایط فیزیولوژیکی او در این عمل نقش موثری دارد به طور مثال خانومی که بیشتر از ۳۵ سال سن دارد احتمال بارداری او کمتر است.

پی گیری های لازم بعد ازانجام عمل  آی یو آی :

معمولا ۶ تا ۱۲ روز بعد از تخمک گذاری لانه گزینی جنینی رخ می دهد. لازم است که پس از دو هفته از انجام آی یو آی تست برداری از طریق ازمایش خون انجام شود .

درصورت مثبت بودن تست لازم است که مجدد پس از ۴۸ ساعت تست را تکرار کنید تا روند افزایش هورمون را بررسی کنند.

آیا عمل iui درد دارد؟

اگر پزشک iui را به شما پیشنهاد کرده و نگران درد ناشی از عمل هستید، باید بگوییم کاملا نگرانی شما بی مورد است. زیرا این روش به هیچ عنوان دردی ندارد و اگر تست پاپ اسمیر انجام داده باشید، می توانیم این روش با پاپ اسمیر در یک حد بدانیم. حتی در حین ورود ابزار به رحم نیز درد خاصی احساس نمی کنید چون به دلیل تغییرات هورمونی که در شما ایجاد شده دهانه رحم باز است و ورود ابزار در رحم با درد همراه نخواهد بود. البته بعد از انجام iui ممکن است کمی دردهای شکمی ناشی از انقباضات رحمی را شاهد باشید که آن نیز به دلیل آزاد شدن تخمک می باشد و کاملا طبیعی است.

هزینه آی یو آی چقدر است؟

اگر چه روش های مختلف باروری بسیار پرهزینه است اما روش آی یو آی به نسبت سایر روش ها هزینه کمتری دارد. این هزینه ها در مراکز مختلف متفاوت است. اما پزشک تاثیر مستقیمی بر باروری و شانس موفقیت زوجین دارد. زیرا تجهیزات به روز و مدرن و دستگاه های تهویه که توسط پزشک استفاده می شود نقش موثری در میزان موفقیت شما خواهد داشت. دکتر مهزاد احمدی متخصص زنان و زایمان از جمله پزشکان سرشناس و متبحر در ایران هستند که درصد موفقیت بالایی در باروری زوجین در پرونده خود دارد.

زوجینی که نزد ایشان مراجعه می کنند، امکان انجام تمامی آزمایشات و سونوها را دارند بنابراین تمامی اقدامات درمانی توسط خود ایشان انجام می شود. علی رغم وجود همه این امکانات هزینه انجام آی یو آی نزد ایشان مطابق با مصوبات وزارت بهداشت تعیین می شود.

نکات لازم در جهت افزایش میزان موفقیت iui

بعد از iui  انجام رابطه جنسی احتمال بارداری را بیشتر می کند که البته بعد از 48 ساعت توصیه می شود و آن هم در شرایطی که لکه بینی و خونریزی نداشته باشید.

یک روز بعد از انجام iui شروع به خوردن مکمل های دارویی همچون ویتامین نمایید.

اگر پزشک بعد از iui برای شما شیاف تجویز کرد، نباید استخر یا دریا بروید و شنا کنید. اما اگر شیاف نیاز ندارید، شنا نیز مانعی نخواهد داشت.

تغذیه مناسب، ورزش، کاهش مصرف کافئین و الکب و عدم مصرف سیگار میزان موفقیت روش iui را افزایش می دهد.

رژیم غذایی مناسب صرفا برای خانم ها توصیه نمی شود بلکه آقایان نیز باید میوه و سبزی و ویتامین مصرف کنند و ورزش را در کنار تغذیه فراموش نکنند. کیفیت اسپرم ارتباط مستقیم با شرایط و موقعیت فرد دارد بنابراین تمامی نکات بهداشتی را باید مدنظر قرار داد. حتی گفته می شود در آن زمان از حشره کش و یا هر سم دیگری برای از بین بردن حشره های موذی استفاده نکنید.

دخانیات تاثیرمستقیم بر اسپرم ها دارند و ممکن است موجب تغییر شکل اسپرم شوند و یا اختلالات دیگر را بوجود آورند که باعث تخریب DNA می شوند حتی جویدن تنباکو هم سبب کاهش تعداد اسپرم و هم سبب اختلالات نعوظی در آلت تناسلی مرد می شود.

تا حد امکان از استحمام با آب داغ خودداری کنید و یا لباس های تنگ نپوشید زیرا باعث می شود جریان خون به بیضه ها نرسد و سلامت اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد.

مصرف آنتی بیوتیک نیز بر کیفیت اسپرم ها تاثیر گذار هستند. بنابراین حتما برای مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.