علائمی که نشان می دهد زمان زایمان نزدیک است


علائمی که نشان می دهد زمان زایمان نزدیک است

علائم زایمان و انقباض‌های معروف کم‌کم خودشان را نشان می‌دهند؟ پیش از اینکه کیف زایمان را بردارید و به بیمارستان بروید، بهتر است. که با علائم رایج زایمان بیشتر آشنا بشوید و در صورت لزوم با پزشک خود تماس بگیرید. حتی بسیاری از مادرانی که قبلا هم تجربه‌ی زایمان داشته‌اند، در دفعات بعدی نمی‌توانند به‌طور دقیق علائم زایمان را تشخیص دهند! علائمی که نشان می دهد زمان زایمان نزدیک است .

 

  1. علائمی که نشان می دهد زمان زایمان نزدیک استترشح

قبل از آنکه درد زایمان شروع شود؛ ممکن است که ترشحاتی از مثانه را درون لباس زیر خود ببینید. که مثل سفیده تخم مرغ نپخته است و مشاهده این ترشحات به این معنی است که دهانه رحم در حال نرم شدن و باز شدن است. ترشحات دهانه رحم معمولاً به رنگ صورتی بوده و حالت چسبده و ژله ای دارند. وجود این ترشحات طبیعی است اما اگر با خونریزی همراه باشد نشانه خوبی نبوده و مشکل‌ساز است. در صورت مشاهده خونریزی زیاد حتما به بیمارستان مراجعه کنید. توجه کنید که همه خانم‌های باردار ممکن است که این ترشحات را نداشته باشند.

  1. پاره شدن کیسه آب

پاره شدن کیسه‌ی آب، یکی از علائم زایمان است. ترشحاتی که خارج می‌شوند فاقد رنگ و بو هستند. اکثر زنان یعنی حدود ۸۰ درصد آنها بعد از مشاهده‌ی این نشانه در طول ۱۲ ساعت بعد، زایمان می‌کنند. بعد از اینکه کیسه‌ی آمنیوتیک مادر (کیسه‌ای که نوزاد در آن است) پاره شد، زنانی که آماده‌ی زایمان نیستند هم باید برای ادامه فرایند آماده بشوند و برای زایمان تلاش کنند، زیرا در غیر این صورت، امکان بروز خطر عفونت وجود دارد.

  1. کمر درد

بیشتر زنان باردار در طی ماه‌های متوالی کمر درد دارند. اما اگر این درد خیلی شدید شود، نشانه‌ای این است که صورت بچه در رحم، روبه‌روی شکم مادر قرار دارد. این موضوع تقریبا در یک‌سوم از زنان باردار دیده می‌شود. معمولا موقعیت بچه در شکم مادر به این شکل است که صورت بچه رو به ستون فقرات مادر قرار دارد؛ به‌همین‌جهت نیز از کانال تولد خارج می‌شود، اما در مواردی هم صورت کودک رو به شکم مادر است و در وضعیتی از کانال تولد خارج می‌شود که سرش به سمت ستون فقرات مادر قرار گرفته است.

  1. نازک شدن دهانه‌ی رحم

همانطور که می‌دانیم علاوه‌‌بر گشاد شدن دهانه‌ی رحم، این قسمت از بدن مادر در هفته‌های قبل از زایمان، نازک هم می‌شود. علت این است که نازک‌ شدن دهانه رحم به باز شدن آن برای انجام زایمان کمک بیشتری می‌کند. این علامت باید ازطریق معاینه‌ی پزشک در این ناحیه تأیید شود.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

 

2 دیدگاه

    • دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *