علائم افتادگی رحم ومثانه

رحم یک بافت از عضلات است که در میان رباط های لگن و ماهیچه ها قرار گرفته است. و اگر این رباط ها و عضلات دچار آسیب شوند. نمی توانند از رحم محافظت کنند. در نتیجه افتادگی رحم ایجاد می شود . یعنی رحم از جای خود تکان خورده و به داخل واژن یا دریچه واژن می افتد. از این مسئله با عنوان افتادگی رحم یاد می شود. که ممکن است شدید یا خفیف باشد. که اگر شدید باشد، لازم است درمان شروع شود. افتادگی شدید به شرایط گفته می شود که رحم از دریچه واژن پایین تر باشد. در این نوشته به بررسی علائم افتادگی رحم و مثانه می پردازیم.

علائم افتادگی رحم ومثانه

در این مقاله به علائم افتادگی رحم ومثانه میپردازیم. همان طور که خودتان نیز به احتمال زیاد می‌دانید، رحم بانوان، محل قرارگیری و نمو یافتن جنین می‌باشد. رحم، در داخل لگن واقع شده است. و توسط عضلاتی که در این نواحی قرار دارند محافظت می‌شود. حال، در برخی موارد شرایطی ایجاد می‌گردد که عضلات این ناحیه، توان خود را از دست می‌دهند و رفته رفته شل و ضعیف می‌گردد. این عارضه، افتادگی رحم نام دارد که باعث ایجاد برآمدگی شدید و تکان خوردن ارگان‌های دیگر موجود در لگن به سمت مهبل می‌شود.

علائم افتادگی رحم ومثانه

 

افتادگی رحم نیز مانند هر عارضه دیگری با علائمی همراه می‌شود و در طول زمانف رفته رفته خود را آشکار می‌گرداند. آگاهی از این علائم به خصوص برای بانوان، می‌تواند بسیار مفید باشد. به همین علت، در ادامه این مطلب، ما لیستی از علائمی که می‌توانند پدید آمدن این عارضه را هشدار دهند ارائه خواهیم داد:

علامت اول: شما با عفونت‌های بسیار شدید مواجه می‌شوید. این عفونت‌ها مزمن هستند و ادامه دارند. اگر با این پدیده مواجه شدید، احتمال دارد که رحم شما دچار افتادگی شده باشد و بهتر است برای درمان آن، هر چه زودتر اقدام نمایید.

علامت دوم: ممکن است شما حین عطسه، سرفه و یا خنده‌های شدید، به بی اختیاری ادراری دچار شوید. دقت داشته باشید، این پدیده یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین علائم بروز این عارضه است؛ بنابراین، حتما ان را جدی بگیرید و در صورت مواجه شدن با آن، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایید.

علامت سوم: این علامت، به علامت قبلی تا حدی شباهت دارد. در صورت مواجه شدن با شب ادراری، احتمال دارد که شما به عارضه افتادگی رحم مبتلا شده باشید.

علامت چهارم: اگر شما، دائما حس کنید که چیزی در واژن تان قرار گرفته است، احتمال دارد که با این عارضه درگیر شده باشید. پیشنهاد می‌شود که حتما برای بررسی دقیق، به پزشک مراجعه کنید.

علامت پنجم: احساس خارج شدن چیزی از واژن نیز نشانه‌ای بر وجود این عارضه می‌باشد.

علامت ششم: خونریزی، خارج از دوره‌های پریود نشانه بعدی ست.

علامت هفتم: افزایش ترشحات واژن، به شکل غیر طبیعی، علامتی است که باید آن را جدی بگیرید.

علامت هشتم: اگر با احساس درد شدید در ناحیه شکم و پهلو مواجه شدید، احتمالا به این عارضه دچار هستید.

علامت نهم: احساس درد حین بر قراری رابطه جنسی نیز یک نشانه جدی می‌باشد.

علامت دهم: اگر حس ادرار داشته باشید ولی نتوانید آن را تخلیه کنید، احتمال وجود این عارضه را نباید نادیده بگیرید.

عوامل افتادگی رحم

افزایش سن و همچنین کاهش سطح استروژن باعث ایجاد افتادگی رحم می شود. چون هورمون استروژن باعث تقویت عضلات لگن می شود . و اگر تقویت نشود، افتادگی رحم ایجاد می شود. البته بارداری و زایمان نیز موجب ایجاد افتادگی رحم می شود . بانوانی که بیش از یک بار زایمان طبیعی داشته اند و یا به سن یائسگی رسیده اند بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به افتادگی رحم قرار دارند. همچنین عواملی همچون چاقی، سرفه های مزمن و شدید، یبوست شدید نیز باعث ایجاد افتادگی رحم می شود.

عوامل افتادگی مثانه

افتادگی مثانه نیز مانند افتادگی رحم در اثر عواملی ایجاد می شود که منجر به ضعیف شدن عضلات لگن و بافت های دور مثانه می شود. این عوامل عبارتند از:

بارداری و زایمان سخت چون در هنگام بارداری و زایمان طبیعی فشار زیادی به مثانه وارد می شود.

افزایش سن نیز از دیگر عامل افتادگی مثانه است. به این صورت که با بالا رفتن سن عضلات واژن ضعیف می شود و قادر به نگه داری از مثانه نخواهد بود.

یائسگی از موارد دیگر عامل افتادگی مثانه است چون بعد از یائسگی هورمون استروژن که موجب تقویت عضلات مثانه است،  ترشح نمی شود.

 

علائم افتادگی رحم ومثانه

تشخیص افتادگی مثانه

برای تشخیص این بیماری از معاینات لگنی و بررسی علائم و سوابق پزشکی بیمار استفاده می شود. همچنین انجام سیستوگرافی، آزمایش یورودینامیک و سیستوسکوپی از دیگر روش هایی است که پزشک می تواند برای تعیین شدت بیماری از آن ها استفاده کند.

آنچه که حائز اهمیت است برای انتخاب روش تشخیصی و درمانی صحیح بیمار باید همکاری لازم را در جهت ارائه شرح حال دقیق داشته باشد. و تمام دستورالعمل های توصیه شده توسط پزشک را انجام دهد.

پیشنهاد ما به شما دکتر مهزاد احمدی متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان است.

کلام آخر:

به طور کلی، هیچ یک از این موارد به تنهایی نمی‌تواند دلیلی قاطع بر پدید آمدن این عارضه باشد. اما، اگر شما برخی از این نشانه‌ها را با هم دارید، بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه نمایید.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *