علائم کیست بارتولن

در این مقاله در خصوص دلایل بروز و علائم کیست بارتولن توضیحاتی ارائه شده است.

 

علائم کیست بارتولن دکتر مهزاد احمدی

در دو طرف راست و چپ ورودی مهبل (واژن) خانم ها دو غده ترشحی و مخاطی به عنوان غدد بارتولن وجود دارند. آن ها در حالت عادی مشاهده یا حس نمیشوند و بسیار کوچک هستند.

آنها وظیفه ترشح مایع لغزنده در هنگام تحریک جنسی را برعهده دارند. غدد بارتولن نیز مثل سایر قسمت های بدن میتواند به وسیله میکروب ها عفونی شود. از جمله میکروبهایی که منجر به ایجاد عفونت می شوند. میتوان میکروب های سوزاک و کلامیدیا را ذکر نمود. در بعضی موارد میکروبهای مدفوع و مقعد نیز منجر به بروز عفونت می گردند.

دلایل بروز کیست بارتولن

در بعضی موارد بدون علت خاصی دهانه غدد مسدود میشود.که این مسئله موجب برگشت ترشحات غدد به درون غدد و نهایتاً منجر به ایجاد کیست می گردد.

آبسه بارتولن امکان دارد بر اثر دو دلیل بروز کند:

  1. در صورتی که شخص به کیست بارتولن مبتلا شود امکان دارد. مایع درون کیست عفونت کند و همین عفونت باعث ایجاد آبسه خواهد شد.
  2. چنانچه عفونت رفع نشود، شدیدتر می شود و پیشرفت می کند. و موجب انسداد مجرای بارتولن می گردد. این انسداد سبب پس زدن مایع چرکی به درون غدد شده و نهایتاً منجر به ایجاد آبسه می شود.

علائم کیست بارتولن

از آنجایی که ترشحات خود غدد باعث ایجاد کیست میشوند. لذا عفونتی در کار نخواهد بود و التهاب و دردی ایجاد نمیشود. کیست بارتولن فقط سبب بزرگ شدن یکی از لبهای تناسلی نسبت به لب دیگر و یا ایجاد ورم هایی در اندازه های گوناگون میشود.

معمولاً کیست دردناک نمی باشد و درد شدید نشانه آبسه رشد کرده است. البته امکان دارد کیست های بزرگ به علت اندازه ای که دارند، دردناک باشند.

آبسه بارتولن علاوه بر ورم موجب ایجاد درد زیادی خواهد شد. ناحیه متورم حساس و قرمز می شود. همچنین راه رفتن و برقراری رابطه جنسی برای بیمار دردناک خواهد بود.

علت ایجاد کیست بارتولن

کیست بارتولن دلیل مشخصی ندارد. اما پزشکان معتقدند عواملی همچون عفونت واژن، ترشحات غلیظ و تورم راه مجاری می توانند. از عوامل ایجاد کیست بارتولن باشند. طبق آمار هر ده زن دو نفر مستعد برای ابتلا به این بیماری هستند.

و در سنین بین 20 تا 30 سال این بیماری بیشتر شایع است. و با افزایش سن درصد ابتلا به این بیماری کاهش می یابد. هنگامی که فرد به کیست بارتولن مبتلا شود، نباید رابطه جنسی برقرار شود. و در صورت برقراری رابطه جنسی سایز کیست بارتولن بزرگ تر می شود و درمان را مشکل تر می کند. همچنین امکان انتقال عفونت در حین رابطه جنسی بسیار بالاست. در این موارد باید حتما از محصولات مراقبت کننده همچون کاندوم استفاده کرد.

تشخیص کیست بارتولن

بیماری کیست بارتولن توسط متخصص زنان و زایمان تشخیص داده می شود. به این صورت که قسمتی از ترشحات واژنی را برمی دارند و به وسیله میکروسکوپ آن را بررسی می کنند. در این معاینه ابتلا به عفونت، آبسه و دیگر موارد مشکوک در ترشح شما تشخیص داده می شود. اما برای تشخیص کیست بارتولن معاینات لگنی صورت می گیرد. اگر زهکشی دارید، نمونه ای را می گیرند و زیر میکروسکوپ آن را بررسی می کنند تا مشخص شود آیا به بیماری مقاربتی مبتلا هستید یا خیر. اگر آبسه دارید، یک نمونه از آن گرفته و به آزمایشگاه می فرستند.

در صورتی که بالای 40 سال داشته باشید به تشخیص پزشک نمونه ای از بافت کیست را برای آزمایش پاتولوژی می فرستند. دکتر مهزاد احمدی از بهترین و سرشناس ترین پزشکان در زمینه زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان هستند که پیشنهاد می کنیم قبل از تصمیم به هر نوع جراحی حتما به ایشان مراجعه کنید.

 

کیست بارتولندرمان کیست بارتولن

هنگامی که پزشک با انجام معاینات و آزمایشات تشخیص دهد که کیست بارتولن دارید و یا به سایر بیماری های مقاربتی مبتلا هستید، در مرحله اول برای شما آنتی بیوتیک تجویز می کند. همچنین در کنار آن کرم های موضعی برای کاهش التهاب تجویز می شود. در صورتی که بیمار کمتر از 40 سال سن داشته باشد، احتمالاً مشکل خاصی نداشته و پزشک نیازی به درمان نمی بیند. و با آب درمانی و نشستن در وام حمام احتمالا از بین می رود.

برای استفاده از وام حمام لازم است روزی سه یا چهار بار این کار را در روز انجام دهید.  اما همان طور که گفتیم برای افراد بالای 40 سال لازم است نمونه ای از بافت به پاتولوژی فرستاده شود.

 روش های درمان کیست بارتولن

کیست بارتولن یک توده کوچک و معمولا بیدرد است که در لبه های واژن زنان ایجاد می شود. این کیست ناشی از مسدود شدن یکی از غدد بارتولن است که مایعی برای مرطوب کردن واژن تولید می کنند. برخی از روش هایی که برای درمان کیست بارتولن موجود هستند، عبارتند از:

درمان های خانگی

برخی از راه های خانگی که می توانند به تسکین درد و تخلیه خودبه خودی کیست کمک کنند، عبارتند از:

  • قرار دادن ناحیه تناسلی در آب گرم
  • قرار دادن کمپرس گرم بر روی ناحیه
  • مصرف مسکن های غیرتجویزی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن

آنتی بیوتیک ها

اگر کیست عفونی شده باشد، پزشک می تواند برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند تا باکتری های مسبب عفونت را از بین ببرد. این روش معمولا برای کیست هایی که ناشی از بیماری های مقاربتی مانند سوزاک یا کلامیدیا هستند، پیشنهاد می شود.

جراحی

اگر کیست بزرگ و دارای علامت باشد، پزشک می تواند با ایجاد برشی در آن، مایعات آن را تخلیه کند. این روش می تواند باعث کاهش درد و تورم شود. اما احتمال عود کیست وجود دارد.

مارسوپیالیزاسیون

این روش یک نوع جراحی است که در آن پزشک یک برش کوچک در کیست ایجاد کرده و لبه های آن را به پوست اطراف دوخته تا یک مجرای باز برای ترشح مایع ایجاد شود. این روش می تواند جلوی عود کیست را بگیرد.

لیزر دی اکسید کربن

این روش یک نوع درمان لیزری است که در آن پزشک با استفاده از اشعه لیزر، کیست را تخلیه و بخاری می کند. این روش می تواند باعث کاهش درد، خونریزی و عود کیست شود.

 

علائم کیست بارتولن

برای درمان کیست بارتولن چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بهتر است به محض ظهور علائم اولیه نظیر درد، تورم، یا تغییرات در ناحیه واژن به پزشک مراجعه کنید تا درمان قطعی کیست بارتولن صورت گیرد.

اگر کیست بارتولن عفونی شده باشد، ممکن است علائمی مانند تب، لرز، ترشحات بدبو، یا تحریکات پوستی نیز داشته باشید که نیاز به درمان فوری دارند.

همچنین، اگر کیست بارتولن بزرگ و آزار دهنده باشد و باعث درد و ناراحتی هنگام راه رفتن، نشستن، یا رابطه جنسی شود، می توانید با پزشک متخصص مشورت کنید تا روش درمان مناسب را برای شما انتخاب کند. پیشنهاد می کنیم با دکتر مهزاد احمدی پزشک متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان مشورت نمایید.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *