درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های عفونی و پوستی است. که بسیار بین مردم رواج پیدا کرده است. که عامل اصلی آن ویروس hpv است.  این بیماری در اثر تماس مستقیم پوست با پوست فرد آلوده و از طریق برقراری روابط جنسی بین افراد منتقل می ‌شود. این بیماری به شدت مسری است و معمولا با اولین تماس جنسی به انسان منتقل می شود. که به تبع آن زائده هایی در اطراف ناحیه تناسلی فرد انتقال گیرنده بوجود می آید. امروزه آمار ابتلا به این بیماری بشدت در حال افزایش است. به همین دلیل درمان های آن نیز مهم و حیاتی است. در این مقاله روش های درمان زگیل تناسلی شرح داده می شود.

درمان زگیل تناسلی دکتر مهزاد احمدی

روشهای تشخیص

از جمله روش های تشخیص زگیل تناسلی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

معاینات بالینی: پزشک این عارضه را در هنگام معاینه بالینی نواحی دستگاه تناسلی و دیدن یک سری علائم تشخیص خواهد داد.

تست پاپ اسمیر: این آزمایش در خانم ها انجام میشود که با نمونه برداری از نواحی دستگاه تناسلی صورت می گیرد.

کولپوسکوپی و بیوپسی: پزشک با نمونه گیری بخش کوچکی از بافت دهانه رحم با استفاده از روش کولپوسکوپی، نمونه را در زیر میکروسکوپ بررسی می نماید. باید گفت این آزمایش فقط در خانم ها انجام میشود.

علائم زگیل تناسلی

همان طور که در بالا گفتیم، علت اصلی بیماری زگیل تناسلی ویروس HPV است. این ویروس به تنهایی انواع زگیل ها را بوجود می آورد. که البته تنوع در نوع زگیل نیز بسیار بالاست.

این بیماری دوره خاموشی دارد. و بلافاصله بعد از رابطه جنسی بوجود نمی آید. و در ابتدا هیچگونه علائمی ندارد.

و بعد از آن هم با توجه به سیستم ایمنی فرد نشانه هایی از خود بروز می دهد. ممکن است فردی زگیل تناسلی داشته باشد، و سالیان سال با آن زندگی کند و متوجه این بیماری نشود. ولی به طور کل می توان گفت از زمان دریافت این ویروس تا مدت سه ماه علائم و نشانه های این بیماری ظاهر می شود.

البته در برخی افراد که به سایر بیماری های آمیزشی مبتلا هستند و سیستم ایمنی بدنی آنها بسیار ضعیف است علائم و نشانه های زگیل های تناسلی در مدت زمان بسیار کوتاه تری ایجاد می شوند.

درمان زگیل تناسلی در زنان

در صورتی که این زگیل ها موجب بروز مشکل و ناراحتی در شخص نشود. نیازی به درمان نخواهد بود اما در صورت تشخیص پزشک مبنی بر پرخطر بودن آن بیمار احتیاج به درمان خواهد داشت . از جمله روش هایی که برای درمان زگیل تناسلی مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:

مصرف دارو: پزشک به منظور برطرف نمودن زگیل تناسلی یکسری کرم ها و پمادهای موضعی تجویز می نماید که لازم است در پوست ناحیه تحت درمان مالیده شود. از جمله این داروها می توان به پودوفیلین اشاره نمود.

عمل جراحی: در صورتیکه زگیل ها بزرگ باشند یا با دارو رفع نشوند و چنانچه در حین زایمان احتمال تماس نوزاد با این زگیلها وجود داشته باشد لازم است جراحی انجام شود. از جمله اعمال جراحی که برای درمان این عارضه انجام میشوند عبارتند از:

برش زگیل: نخست بی حسی موضعی انجام میشود؛ آنگاه زگیل با استفاده از ابزار مخصوص جراحی برش داده میشود.

الکتروکاتری: باید گفت زگیل ها در این جراحی با برق سوزانده میشوند.

کرایوتراپی: این روش به عنوان سرما درمانی یا فریز کردن شناخته می شود. زگیل ها در این شیوه با نیتروژن مایع منجمد میشوند.

لیزر درمانی: این روش در صورت گستردگی و دشوار بودن درمان برخی زگیل ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش زگیل ها با اشعه لیزر درمان میشوند.

 

درمان زگیل تناسلیمزایای لیزر درمانی زگیل تناسلی

یکی از موثرترین راه های درمان بیماری زگیل تناسلی، لیزر درمانی است. اکثر بیمارانی که با لیزر درمانی تحت نظر دکتر مهزاد احمدی درمان شده اند، نتیجه رضایت بخشی از آن گرفته اند. و هیچگونه موردی مبنی بر بازگشت این بیماری نداشته اند.

مزایای لیزر درمانی عبارتند از:

جراحی سرپایی است و نیاز به بستری شدن ندارد.

نیازی به بی هوشی نیست و با بی حسی موضعی می توان این نوع درمان را انجام داد.

عفونت های ناحیه تناسلی با لیزر درمانی کاملا از بین می رود.

امکان بازگشت این بیماری وجود ندارد.

نیازی به پانسمان و تعویض مکرر آن و مراجعه دائم به پزشک ندارد.

لیزر درمانی این امکان را برای شما ایجاد می کند که اگر مشکلات و بیماری های دیگری در دستگاه تناسلی یا مقعد شما وجود دارد به طور همزمان در همان جلسه تحت درمان با لیزر قرار بگیرد

آیا زگیل تناسلی به طور قطعی درمان می شود؟

در واقع به طور قطعی و ریشه ای امکان درمان زگیل تناسلی وجود ندارد و هر زمان امکان رشد مجدد آن وجود دارد. بنابراین هیچ روش درمانی نمی تواند ادعا کند که به طور قطع زگیل تناسلی را درمان کرده و تضمین دهد که دیگر این بیماری بر نمی گردد. زیرا این بیماری به گونه ای است که کد ژنتیکی آن در پوست ادغام می شود و هر زمان که تحریک پذیری صورت گیرد، موجب عود ضایعات می شود. البته در رشد دوباره زگیل تناسلی سیستم ایمنی بدن نقش بسیار موثری دارد و اگر بدن انسان دارای سیستم ایمنی قوی باشد، می تواند از بروز دوباره آن جلوگیری کند.

دلیل درمان زگیل تناسلی

خب همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم، امکان درمان کامل بیماری زگیل تناسلی وجود ندارد پس چرا برخی از افراد به روش های درمانی مختلف روی می آورند و در جهت رفع این بیماری تلاش می کنند؟ دلایل زیادی برای درمان هر چند موقت بیماری زگیل تناسلی وجود دارد که عبارتند از:

اگر درمان صورت نگیرد، احتمال ابتلا به شریک جنسی زیاد است.

ظاهر زشت و نازیبایی به بدن انسان می دهد و ممکن است جلوی مجاری ادراری و مقعد را بگیرد زیرا به سرعت منتشر می شود.

کمک به سیستم ایمنی در پاکسازی ویروس. زیرا سیستم ایمنی در این بیماری از نوع سلولی است. بنابراین با تخریب ضایعات زگیلی، سلول های آلوده به ویروس از بین می روند و ذرات ویروسی به صورت وسیع در اختیار سیستم ایمنی قرار می گیرند و دفاع و پاکسازی به صورت موثر انجام می شود.

زگیل تناسلی در مردان خطرناک تر است یا در زنان؟

زگیل تناسلی در زنان اگر پیگیری و درمان نشود، ممکن است باعث ابتلای آن ها به بیماری سرطان رحم شود البته در مردان نیز این بیماری به شکلی دیگر بروز می کند و اختلالات گسترده ای در نواحی تناسلی مردان به وجود می اورد. بنابراین از لحاظ جنسیتی تفاوتی نمی کند که آقا هستید یا خانم. در هر صورت باید به بیماری زگیل تناسلی توجه کنید و همواره راه های مراقبتی برای جلوگیری از ابتلا به آن را انجام دهید. علاوه بر این، ویروس اچ پی وی می تواند مشکل زگیل های تناسلی را در آقایان و هم در بانوان به وجود آورد. البته در آقایان مبتلا به این ویروس تا مدت زمان طولانی هیچگونه علائمی از خود بروز نمی دهد و تا سالیان سال بدون هیچگونه مشکل و اختلالی می توانند به زندگی خود ادامه دهند.

تشخیص زگیل تناسلی در خانه

تشخیص و درمان زگیل تناسلی بسیار حائز اهمیت است و باید سریعا تشخیص داده شود تا اقدامات درمانی انجام شود. به همین منظور روش هایی وجود دارد که به شما در صورت وجود شک در خصوص مبتلا شدن به زگیل تناسلی کمک می کند تا در خانه آن را تشخیص دهید. برای تشخیص زگیل تناسلی در خانه، روش های مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. این روش ها عبارتند از:

استفاده از کیت های خانگی که با سواب واژینال یا نمونه ادرار، وجود گونه های پرخطر HPV را بررسی می کنند.

استفاده از محلول سرکه که با استعمال آن بر روی نواحی تناسلی، زگیل های مسطح را سفید رنگ می کند.

معاینه دقیق نواحی تناسلی، مقعد، دهان و گلو با چشم یا آینه برای یافتن برجستگی های کوچک یا بزرگ گوشتی

البته باید توجه داشت که این روش های خانگی ممکن است جواب قطعی ندهند و بهتر است در صورت امکان به پزشک مراجعه کنید و با مشورت او هر اقدامی را انجام دهید. زگیل تناسلی یک بیماری جدی است که ممکن است منجر به سرطان شود. بنابراین، نباید از درمان آن غفلت کنید.

آیا زگیل تناسلی مسری است

بله. زگیل تناسلی یک بیماری مسری است که از طریق تماس مستقیم پوست به پوست یا رابطه جنسی با فرد آلوده به ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) منتقل می شود. این ویروس بیش از ۱۰۰ نوع مختلف دارد که برخی از آنها می توانند زگیل های تناسلی را ایجاد کنند و برخی دیگر می توانند باعث ایجاد سرطان های مختلف شوند. احتمال انتقال زگیل تناسلی با یک بار رابطه جنسی با فرد آلوده حدود ۶۰ درصد است.

برخی از علائم زگیل تناسلی عبارتند از ایجاد برجستگی، توده، خارش، درد، خونریزی و تغییر رنگ در ناحیه تناسلی و …

چگونه میتوان از زگیل تناسلی جلوگیری کرد؟

برای پیشگیری از زگیل تناسلی، روش های مختلفی وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید. این روش ها عبارتند از:

واکسیناسیون

واکسن گارداسیل یکی از بهترین روش های پیشگیری از زگیل تناسلی است که میتواند شما را از انواع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) محافظت کند که بیشترین موارد زگیل تناسلی و سرطان های مرتبط با آن را ایجاد می کنند. این واکسن برای دختران و پسران ۹ تا ۲۶ ساله توصیه می شود.

استفاده از کاندوم

کاندوم یک مانع در برابر انتقال ویروس HPV است که میتواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد. اما کاندوم نمیتواند تمام نواحی تناسلی را پوشش دهد و ممکن است زگیلها در جاهایی باشند که کاندوم نتواند محافظت کند.

رعایت بهداشت شخصی

بهداشت شخصی یکی از عوامل مهم در پیشگیری از زگیل تناسلی است که می تواند از انتشار ویروس جلوگیری کند.

 

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

2 دیدگاه

    • دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *