علت دردهای پریودی و روش های کاهش آن

درد قاعدگی در زنان از جمله مشکلات آزاردهنده است که قبل از پریودی شروع و حداقل تا دو روز در هنگام پریودی ادامه دارد. این درد در افراد مختلف متفاوت است. اما معمولا در قسمت پایین شکم و پشت احساس می شود. معمولا گفته می شود هر چه سن فرد بالاتر برود، درد ناشی از پریودی کمتر می شود. و بعد از اولین زایمان کاملا این درد از بین می رود. اما این نظریه برای همه مصداق ندارد. در ادامه با ما همراه باشید تا علت دردهای پریودی و روش های کاهش آن را توضیح دهیم.

 

علت دردهای پریودی و روش های کاهش آنعلت درد پریودی

در هنگام پریودی اختلالاتی در رحم ایجاد می شود از جمله دیواره داخلی رحم منقبض می شود. و عمل اکسیژن رسانی به طور کامل انجام نمی شود. و این مسئله دردها و ناراحتی هایی را در پی خواهد داشت.

پروستاگلاندین ها هورمون هایی هستند که انقباضات رحمی را ایجاد می کنند. هر چقدر این هورمون ها بیشتر باشند، درد بیشتری را احساس خواهید کرد. و اگر در بافت های عضله جمع شوند، موجب بروز تهوع، استفراغ و اسهال خواهند شد.

هنگام درد شدید پریودی توصیه می شود حتما به پزشک مراجعه کنید.

بروز چه علائمی دلیل بر مراجعه به پزشک است؟

علائم پریودی زیاد است و برای بعضی از افراد با درد کمتری همراه است. در شرایطی که فرد درد را قابل تحمل می داند و با کمی استراحت مشکل حل می شود، نیازی به مراجعه به پزشک وجود ندارد. اما گاها پیش می آید درد پریودی غیرقابل تحمل است. و افراد تا مسکن مصرف نکنند، نمی توانند با آن کنار بیایند. در این شرایط لازم است حتما به پزشک مراجعه کنند. از جمله علائمی که نیاز به مراجعه به پزشک دارد، عبارت است از:

احساس درد شدید در ناحیه شکم و احساس فشار در شکم

مشکلات معده و گوارشی از جمله اسهال و استفراغ

درد در ناحیه لگن و کمر به طوریکه نشستن و ایستادن را سخت کند.

راه های کاهش درد پریودی

در شرایطی که درد پریودی خفیف است، مسکن هایی همچون استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن می تواند درد را از بین ببرد. و قبل از شروع درد اگر مصرف شوند، موثرتر نیز خواهند بود.

گرما رساندن به شکم و رم نیز در کاهش درد موثر است. به این صورت که کیسه آب گرم را روی شکم خود قرار دهید تا انقباض و انبساط راحتتر صورت بگیرد.

استراحت کافی باید حتما داشته باشید.

استفاده از مشروبات الکلی را در این دوره کنار بگذارید. ورزش را نیز فراموش نکنید.

انواع پریودی دردناک

قاعدگی زمانی اتفاق میافتد که میزان هورمون های استروژن و پروژسترون با افت شدید مواجه شود. در این صورت اقدام به تخریب بافت های اضافه می کند و به صورت خون از بدن خارج می شود. درد و گرفتگی عضلات در دوران پریودی کاملاً طبیعی است. اما اگر نتوان این مقدار درد را با قرص های مسکن کنترل کرد، باید به وجود سندروم قاعدگی دردناک شک کرد. به طور کلی دو نوع قاعدگی دردناک وجود دارد که عبارت است از:

از قاعدگی دردناک اولیه

این نوع پریودی که عمدتاً با اولین دوره پریودی خانم ها شروع می شود، به صورت مادام العمر وجود دارد که می ‌تواند باعث ایجاد گرفتگی و انقباضات شدید و غیر طبیعی شود.

قاعدگی دردناک ثانویه

این نوع قاعدگی نیز به دلیل اختلالات فیزیکی ایجاد می شود و در ابتدای دوران پریودی چنین دردهایی را فرد تحمل نمی کند. اما در سنین ۳۰ تا ۴۵ سال ممکن است شرایط فیزیکی بیمار به سمتی برود که التهابات لگن، فیبروم رحم یا عفونت های آن باعث ایجاد پریودی دردناک شود.

پریودی دردناک نشانه چیست؟

شاید بسیاری از دلایل درد های دوران قاعدگی توسط پزشک به راحتی قابل شناسایی نباشد. اما به طور کلی در صورتی که فرد درد زیادی در دوران پریودی را متحمل می شود، باید علت آن را موارد زیر دانست:

  • استعمال دخانیات
  • داشتن سابقه خانوادگی پریودی های دردناک
  • سن زیر ۳۰ سال
  • قاعدگی های نامنظم
  • رسیدن به سن بلوغ قبل از ۱۱ سالگی
  • استفاده از آی یو دی جهت پیشگیری از بارداری
  • بچه دار نشدن

علت دردهای پریودی و روش های کاهش آن

علائم قاعدگی دردناک

در صورتی که شما نیز دوران پریودی را تجربه کرده باشید، حداقل برای یک بار با این علائم مواجه شده اید. چنانچه این علائم به صورت مکرر در هر دوره ‌ای از پریودی اتفاق بیفتد، می توان گفت که شما قاعدگی دردناک را تجربه می کنید.

  • احساس درد شدید در ناحیه زیر شکم
  • مشکلاتی از قبیل یبوست یا اسهال
  • درد در ناحیه لگن و قسمت های داخل ران
  • احساس فشار زیاد و انقباض در شکم
  • درد در شکم و معده که گاها ممکن است در مواردی بسیار شدید همراه با استفراغ باشد.

چنانچه دوران پریودی مجبور به استفاده از دارو هستید، ناپروکسن، ایبوپروفن و استامینوفن پیشنهاد می شود. این داروها را به محض اینکه درد و خونریزی شروع شد، استفاده کنید. گرما نیز می تواند کمک کند که درد کمر شما کاهش یابد. بنابراین پیشنهاد می‌ شود از پدهای حرارتی، کیسه های آب گرم و شکم بند های پشمی استفاده کنید تا همواره نواحی شکم و کمرتان گرم بماند.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

2 دیدگاه

    • دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *