قبل از بارداری

در این مقاله در خصوص اقدامات قبل از بارداری اطلاعاتی در اختیارتان قرار داده می شود.

قبل از بارداری دکتر مهزاد احمدیباید گفت اقدام به باردار شدن یکی از تصمیم های بسیار مهم زوج های جوان است که موجب ایجاد تغییرات بسیار مهمی در زندگی آنان می گردد و زندگی آنها را کاملاً تحت تاثیر قرار میدهد.

بنابراین داشتن آمادگی و آگاهی قبل از اقدام به بارداری الزامی است. اقدامات قبل از بارداری شامل یکسری مشاوره های پزشکی، معاینات و آزمایش ها می باشد که به وسیله متخصص زنان و زایمان صورت می گیرد.

پزشک زوجین را از نظر روحی و فیزیکی برای فرزند دار شدن آماده خواهد کرد. انجام این اقدامات، نقش بسیار مهمی را در به حداقل رساندن مشکلات در دوره بارداری و ایجاد یک بارداری راحت و سالم دارد. شایان توجه است که این معاینات و آزمایش ها می بایست حداقل 3 ماه پیش از اقدام به باردار شدن صورت گیرد.

اهداف معاینات و مشاوره های قبل از بارداری

  • ایجاد آمادگی در زوجین از نظر روحی و فیزیکی برای بچه دار شدن و قبول تعهدات و مسئولیت های مادری و پدری
  • حفظ سلامت جنین در دوره بارداری و نهایتاً تولد یک کودک سالم. (این امر با جلوگیری از ناهنجاری های جنین امکانپذیر می باشد)
  • حفظ و افزایش سطح سلامتی مادر در دوره بارداری، زایمان و بعد از زایمان که نقش بسیار مهمی در جلوگیری از بروز عوارض ناشی از بارداری و مرگ و میر مادران ایفا می کند.
  • پیشگیری از سقط جنین، مرگ و میر در نوزادان و زایمانهای زودرس یا به دنیا آمدن نوزادان نارس.
  • تشخیص بیماریهای مخفی و اختلالات ژنتیکی در زوجین و درمان آن ها

پزشک با انجام یکسری اقدامات روتین از جمله مطرح کردن سؤالات خاص، انجام معاینات پزشکی و تجویز آزمایش های مربوط به دوره بارداری سالم به یک سابقه پزشکی از شخص دست پیدا می کند.

پزشک با بررسی آن ها، مشکلات احتمالی که امکان دارد مادر و جنین را در دوره بارداری درگیر کند، شناسایی کرده و به برطرف نمودن آن ها و آگاه سازی فرد میپردازد. ضمن اینکه اگر برای فرد سؤالاتی در خصوص بارداری پیش آمده باشد میتواند برای رفع ابهامات خود، آن ها را با پزشک خود در میان بگذارد.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *