درمان سرطان تخمدان

در این مقاله در خصوص علائم و درمان سرطان تخمدان اطلاعاتی در اختیارتان قرار داده می شود.

درمان سرطان تخمدان دکتر مهزاد احمدی

به منظور تشخیص هر چه سریع تر این بیماری می بایست همه خانمها حداقل سالی یک مرتبه نزد پزشک مراجعه نموده و تحت معاینه دقیق لگنی و پاپ ‌اسمیر و در صورت لزوم سونوگرافی قرار گیرند چرا که سرطان تخمدان در صورتی که زود و در مراحل اولیه تشخیص داده شود درمان می شود.

متأسفانه باید گفت در اکثر موارد خانمها در مراحل پیشرفته نزد پزشک مراجعه می نمایند. زنانی که در خانواده سابقه سرطان تخمدان دارند می بایست به طور مرتب تحت معاینه قرار گیرند و آزمایش های لازم را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: علت بروز سرطان تخمدان چیست؟

در صورت بروز علائم ذیل می بایست نزد پزشک مراجعه نمود:

• احساس بزرگی شکم
• احساس فشار و سنگینی در ناحیه لگن
• لکه ‌بینی یا خونریزی بعد از یائسگی
• تغییر در چرخه قاعدگی
• تکرر ادرار
• یبوست و تغییر در وضعیت اجابت مزاج
• حالت تهوع، سیری زودرس و بی ‌اشتهایی
• خون ‌ریزی یا درد حین رابطه جنسی

روش های پیشگیری از سرطان تخمدان

تاکنون روشی به منظور پیشگیری از بروز این بیماری مشخص نشده است. با این حال اعمالی هستند که احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را به حداقل می رسانند. از جمله عواملی که میتوانند خطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهند می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• بارداری
• شیردهی
• استفاده از قرصهای ضد بارداری
• روشهای جراحی بر روی اندام های تولید مثل نظیر توبکتومی یا هیسترکتومی

روش های درمان سرطان تخمدان

در اکثر موراد این عارضه با انجام جراحی درمان می شود. روش درمان با توجه به نوع سرطان و میزان انتشار آن درون لگن و دیگر بخش های بدن و سن بیمار و تمایل وی برای بارداری بعدی تعیین می شود.

با توجه به نوع تومور امکان دارد از شیمی ‌درمانی و پرتو درمانی نیز استفاده شود.

باید گفت در زنان یائسه اقداماتی از جمله برداشتن رحم و لوله‌ ها و تخمدانهای دو طرف و نمونه‌ گیری از بخش های گوناگون شکم و لگن انجام میشود.
چنانچه سرطان در خانمهای جوان زود تشخیص داده شود، میتوان رحم را حفظ کرد برای اینکه بیماران در سالهای بعد بتوانند مادر شوند.

طول عمر بیماران سرطان تخمدان

سرطان تخمدان معمولا در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود و علائم آن شبیه به بسیاری از بیماری های دیگر است. بنابراین، تشخیص زودهنگام و درمان مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

طول عمر بیماران سرطان تخمدان به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

مرحله سرطان تخمدان در زمان تشخیص

هر چه سرطان کمتر پخش شده باشد، احتمال زنده ماندن بالاتر است. به طور کلی، نرخ بقای 5 ساله سرطان تخمدان موضعی (که فقط در تخمدانها باشد) حدود 92 درصد، سرطان تخمدان ناحیه ای (که به بافت های نزدیک یا گره های لنفاوی پخش شده باشد) حدود 75 درصد و سرطان تخمدان متاستاتیک (که به نقاط دورتر از بدن پخش شده باشد) حدود 30 درصد است.

نوع و درجه سرطان تخمدان

بسته به نوع بافت و روش رشد سلول های سرطانی، سرطان تخمدان به چندین نوع تقسیم می شود. بعضی از این نوع ها شایعتر و قابل درمانتر هستند و بعضی دیرتر تشخیص داده می شوند و پاسخ کمتری به درمان دارند. همچنین، درجه سرطان نشان دهنده این است که چقدر سلول های سرطانی با سلول های عادی متفاوت هستند. هر چه درجه بالاتر باشد، رشد و پخش شدن سلول ها سریعتر است.

وضعیت عامل BRCA

عامل BRCA ژنی است که به حفاظت از بافت ها در برابر سلول های سرطانی کمک می کند. اگر این ژن دچار جهش شود، خطر ابتلا به سرطان تخمدان و سینه افزایش می یابد. حدود 15 درصد از زنان مبتلا به سرطان تخمدان جهش BRCA دارند. زنان با جهش BRCA معمولا پاسخ بهتری به درمان شیمی درمانی دارند.

 

درمان سرطان تخمدان

روش و نوع درمان

روش و نوع درمان بستگی به مرحله، نوع و درجه سرطان، سن و وضعیت سلامت بیمار دارد. معمولا ترکیبی از جراحی، شیمی درمانی، هورمون درمانی، تارگت تراپی و ایمونوتراپی برای درمان سرطان تخمدان استفاده میشود. هر یک از این روش ها مزایا و معایب خود را دارند و ممکن است برای بیماران مختلف نتایج متفاوتی داشته باشند.

به طور خلاصه، طول عمر بیماران سرطان تخمدان به عوامل متعددی بستگی دارد که نمی توان به راحتی پیش بینی کرد. اما با تشخیص زودهنگام و درمان مناسب، احتمال زنده ماندن افزایش می یابد.

علائم سرطان تخمدان

علائم شایع تر سرطان تخمدان عبارتند از:

  • نفخ یا تورم شکم
  • احساس سیری زودرس یا کاهش اشتها
  • تکرر ادرار یا اضطرار در ادرار
  • افزایش وزن یا کاهش وزن

البته این علائم ثابت کننده سرطان تخمدان نبوده و ممکن است علامت بسیاری از بیماری های دیگر باشند. اگر شما چنین علائم پایدار و شایعتر را در خود مشاهده کرده اید، باید به پزشک مراجعه کنید. تا آزمایش هایی را برای تشخیص سرطان تخمدان انجام دهد.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *