قرص های اورژانسی ضد بارداری

قرص های اورژانسی ضد بارداری : جلوگیری اورژانسی، احتمال حاملگی پس از رابطه جنسی محافظت نشده را کمتر می کند.

قرص های اورژانسی ضد بارداری دکتر مهزاد احمدیفراموش کردن قرص ‌های پیشگیری و همچنین پاره شدن کاندوم جزو شرایطی می باشند که باعث می شوند فرد به مصرف قرص های اورژانسی نیاز پیدا کند.

لازم به ذکر است که استفاده از قرص های اورژانسی ضد بارداری منجر به سقط نمی گردد، یعنی در صورتی که باردار باشید دیگر مؤثر نخواهد بود بلکه از ایجاد بارداری پیشگیری می نماید بنابراین می بایست بلافاصله پس از رابطه جنسی مصرف شود تا بیشترین تأثیر را بگذارد.

قرصهای پروژسترونی خالص نظیر لوونورژسترول هر چه زودتر مصرف شوند اثرگذارتر بوده و مانع از تخمک گذاری می شوند. این قرص بدون نسخه هم قابل دسترسی است و بیشترین تأثیر را زمانی دارد که در ۷۲ ساعت اول رابطه جنسی مصرف شود و پس از طی این مدت تا روز پنجم اثر متوسطی دارد.

لوونورژسترول ۱.۵ میلی گرمی بسته یک عددی می باشد؛ همچنین انواع ۰.۷۵ میلی گرمی هم بسته دو عددی است که به فاصله ۱۲ ساعت از هم مصرف می شوند.

از جمله قرص های اورژانسی ضد بارداری ، قرص ‌های استروژن-پروژسترونی ترکیبی نظیر LD و HD می باشند. این قرص ها برای این که بیشترین تأثیر را بگذارند می بایست هر چه زودتر بعد از آمیزش جنسی مصرف شوند تا مانع از تخمک گذاری شوند.

توصیه می شود این قرص ها با نسخه پزشک یا مشاوره با داروساز استفاده شوند تا فرد طریقه صحیح مصرف آن را بیاموزد. این قرص ‌ها برای اینکه تأثیر جلوگیری اورژانسی داشته باشد می بایست بیشتر از موارد عادی مصرف شود.

قرص LD ابتدا 4 عدد و 4 عدد دیگر به فاصله 12 ساعت مصرف می‌ شود؛ قرص  HD نیز دو عدد در اولین فرصت و 2 عدد هم بعد از دوازده ساعت مصرف می ‌شود.

قرص یولی پریستال یا ellaOne که در دسته قرص‌ ها بیشترین تأثیر پیشگیری از بارداری را از طریق جلوگیری از تخمک گذاری دارد؛ تا پنج روز پس از آمیزش جنسی قابل استفاده می باشد بدون این که اثرش کاهش یابد و به شکل تک قرص ۳۰ میلی گرم عرضه می شود. این قرص تنها با تجویز پزشک قابل تهیه است.

قرص های اورژانسی ضد بارداری را در طی یک سیکل قاعدگی بیش تر از یک بار می ‌توانید مصرف کنید اما توجه کنید که نباید بعنوان یک شیوه پیشگیری از بارداری دراز مدت به کار روند چرا که اثرات یک شیوه مداوم و منظم را ندارند و موجب بهم خوردن نظم خونریزی ‌های قاعدگی می ‌شوند.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *