قلب جنین در هفته چندم تشکیل می شود؟


قلب جنین در هفته چندم تشکیل می شود؟

یکی از آرامش بخش ترین صداهایی که زن باردار در دوران بارداری اش می شنود، صدای قلب فرزند دلبندش است. هیچ احساسی از این زیباتر نیست که بدانید کسی دیگر در بدن شما در حال رشد و نمو است. زندگی که در رگ هایتان جریان دارد را با قلب و روح خود احساس می کنید. قلب در مراحل اول رشد جنین تشکیل می شود و از اولین اعضایی است که شروع به ضربان می کند. اما با وجود همه این موارد آیا می دانید قلب جنین در هفته چندم تشکیل می شود؟ برای پاسخ به این سوال همراه ما باشید.

 

قلب جنین در هفته چندم تشکیل می شود؟رشد اولیه قلب جنین

دو هفته اول بارداری جنین شبیه به یک دیسک صاف است. و در لوله ای که به قلب تبدیل خواهد شد تشکیل می شود. با جوش خوردن این دو لوله قلب شروع به تپیدن می کند و خون به جریان می افتد. بین هفته ششم تا هشتم بارداری قلب تشکیل می شود و تا 9 هفتگی به طور کامل شروع به تپیدن می کند.

مراحل تشکیل قلب جنین

همان طور که گفتیم، قلب جنین در هفته ششم بارداری تشکیل می شود و شروع به ضربان می کند. در این هفته قلب باید به طور معمول 80 بار در دقیقه  بزند. در این زمان قلب دارای چهار حفره عمیق است که هر حفره دارای مسیر ورودی و خروجی مختص خود برای داخل و خارج شدن خون است.

در این زمان طول جنین حدود 8 میلی متر است.

نخاع جنین شروع به شکل گیری می کند.

رشد سلول های خون و رگ های خونی آغاز می شود.

این رگ های خونی خون را به رحم می رسانند.

در نهایت قلب لوله ای شکل تشکیل می شود و شروع به تپیدن می کند.

برای تکیل قلب جنین چه مواد غذایی لازم است؟

تغذیه مادر باردار یکی از مهم ترین مواردی است که در رشد جنین تاثیرگذار است. به این صورت که نوع غذای مصرفی زنان باردار تاثیر مستقیم روی جنین دارد. به همین دلیل باید رژیم غذایی شان کنترل شود.

مواد مغذی و معدنی باید به وفور در غذای مادر وجود داشته باشد. اسید فولیک نیز از دیگر موارد موثر در برای رشد جنین و تشکیل قلبش است. مواد غذایی که دارای اسید فولیک می باشند عبارتند از: آجیل، موز، سبزیجات و …

به زنان باردار توصیه می شود که از این مواد غذایی در طی این دوران به ویژه هفته های اول استفاده کنند.

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *