لابیاپلاستی در دختران باکره

لابیاپلاستی به عمل زیبایی و البته ترمیمی ناحیه واژن در زنان و دختران گفته می شود که طی آن، اضافات لب های بیرون زده (لب های داخلی) آلت تناسلی برش خورده و برداشته می شود. در این عمل زیبایی می توان نواقص ظاهری آلت تناسلی را به خوبی برطرف نمود و ظاهری زیبا و بدون ایراد ایجاد کرد. این جراحی هم در زنان و هم در دختران مجرد قابلیت انجام شدن دارد. در واقع، لابیاپلاستی در دختران باکره می تواند بدون هیچ نگرانی انجام شود.

لابیاپلاستی در دختران باکره

چرا لابیاپلاستی؟

ناحیه تناسلی زنانه با توجه به شکل و کارکرد، دارای لب های کوچک (لابیاهای مینور) و لب های بزرگ (لابیاهای ماژور) می باشد. گاهی بر اثر برخی عوامل ممکن است لب های داخلی (مینور) دچار بیرون زدگی و بیرون افتادگی شوند. این عوامل عبارتند از:
– وراثت (بصورت مادرزای به این شکل باشند)
– زایمان های مکرر
– روابط جنسی در طول زمان
– بر اثر حادثه و یا فشارهای مختلف مانند لباس های تنگ و…
در چنین شرایطی، دختران باکره و زنان مبتلا می توانند دچار برخی مشکلات و عوارض در ناحیه تناسلی خود شوند. مشکلاتی مانند:
– درد و ناراحتی در زمان رابطه جنسی ( در زنان)
– بد شکل بودن آلت تناسلی
– درد و ناراحتی در زمان نشست و برخاست و یا پیاده روی و ورزش کردن
– احساس فشار و درد زمانی که از شلوار و لباس های تنگ استفاده می شود
– پخش شدن ادرار در زمان دفع
– ایجاد بوی نامطبوع در برخی موارد
تمامی این مشکلات سبب مراجعه دختران و زنان مبتلا، به متخصص زنان و تقاضا برای انجام لابیاپلاستی خواهد شد.

عدم نگرانی برای انجام لابیاپلاستی در دختران باکره

آیا واقعاً لابیاپلاستی در دختران باکره خطرناک است؟ لابیاپلاستی عمل زیبایی و اصلاحیِ مهمی ست که عموماً به کمک لیزر مونالیزا تاچ انجام شده و جراح زنان، در یک مرحله و حدوداً در مدت زمانی 1 ساعته اضافات لب های مینور و بیرون زده آلت تناسلی زنانه را با اشعه لیزر و با بیهوشی موضعی برش زده و ترمیم می نماید.
تمامی این مراحل در ناحیه بیرونی واژن (بدون وارد شدن به آن) انجام می شود به همین دلیل چنانچه دختران مجرد و باکره مبتلا به این عارضه بودند برای انجام لابیاپلاستی در این دختران جای هیچ نگرانی نیست. متخصص و جراح زنان با دقت و فقط با جراحی در بیرون ناحیه تناسلی، اقدام به برش و برداشتن اضافات لابیای مینور ناحیه تناسلی خواهد کرد.
نکته مهم لابیاپلاستی در دختران باکره این است که دختران می بایستی تا سن 18 سالگی صبر کرده سپس اقدام به انجام این عمل زیبایی-ترمیمی نمایند.

سن مناسب برای انجام عمل لابیاپلاستی در دختران

به صورت کلی دخترانی که به سن ۱۶ سال رسیده اند، می توانند عمل لابیاپلاستی را انجام دهند. به نقل از دکتر مهزاد احمدی متخصص زنان و زایمان و جراحی زیبایی در زنان ترجیح متخصصان در این است که این عمل زیبایی در سنین پایین تر انجام شود. چرا که اگر لابیاها جراحی نشوند، به تدریج افتادگی و افزایش حجم را به همراه دارند. و می توانند مشکلات زیادی ایجاد نمایند. این مشکلات عبارتند از:

  • ابتلا به عفونت
  • ایجاد عفونت های قارچی
  • لباس ورزش کردن
  • احساس ناخوشایند در حین رابطه مقاربت

البته این که پیشنهاد می شود در سنین پایین تر جراحی لابیاپلاستی انجام شود. دلیل بر این نیست که فرایند بلوغ دختران تکمیل نشود. بلکه باید تا زمانی که فرد به بلوغ کامل رسیده است، جهت انجام لابیاپلاستی صبر کرد.

آیا امکان زایمان طبیعی برای دخترانی که لابیاپلاستی انجام داده اند، وجود دارد؟

به طور کلی زایمان طبیعی برای خانم های مجردی که جراحی لابیاپلاستی را انجام داده ‌اند، مانعی ندارد. و می توانند مثل سایر افراد به صورت طبیعی زایمان کند. جراحی لابیاپلاستی نهایتا ظرف مدت ۶ ماه بهبود می یابد و هیچ گونه اثری از زخم باقی نمی ماند.

ناگفته نماند که زایمان طبیعی و حتی در دوران بارداری برای خانم هایی که عمل لابیاپلاستی را انجام داده ‌اند، راحت تر خواهد بود. چرا که در شرایط عادی لابیاها بعد از بارداری بزرگتر می شوند و در دوران شیردهی حساس تر خواهند شد و دخترانی که این نوع جراحی را انجام داده اند، کمتر با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند و به راحتی می توانند زایمان طبیعی انجام دهند.

علاوه بر این جراحی لابیاپلاستی برای قبل از بارداری نیز مفید است. به گونه ای که خطر ابتلا به بیماری های عفونی را تا حد زیادی کاهش می ‌دهد. علاوه بر این احتمال تحریک، درد و حساسیت در ناحیه لابیا نیز کاهش می یابد. بعد از بارداری نیز احتمال ابتلا به زگیل تناسلی وجود نخواهد داشت.

 

لابیاپلاستی در دختران باکره

مزایای انجام لابیاپلاستی در دختران باکره

همانگونه که گفتیم، عمل لابیاپلاستی بعد از دوران بلوغ دختران قابل انجام است. و می تواند مزایای زیر را با خود به همراه داشته باشد:

  • ایجاد فرم زیباتر در لابیاها
  • امکان زایمان و بارداری آسان تر
  • انجام جراحی بدون وجود هیچ نوع زخم و اثری
  • ایجاد نتیجه مطلوب در صورت جراحی در سنین پایین تر
  • عدم احتمال بازگشت لابیاها به فرم اولیه

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *