ورزش برای باز شدن دهانه رحم


ورزش برای باز شدن دهانه رحم

برای باز شدن دهانه رحـم روش های زیادی وجود دارد. اما یکی از راه های موثر و بسیار کاربردی جهت باز شدن دهانه رحم ورزش می باشد. معمولاً پزشکان ورزش پیاده روی را برای خانم های باردار در ماه های آخر پیشنهاد می‌ کنند تا علاوه بر باز شدن دهانه رحم، سلامت مادر و جنین حفظ شود. بنابراین ورزش برای باز شدن دهانه رحم یکی از موثرترین روش هاست.

 

ورزش برای باز شدن دهانه رحم

تاثیر ورزش برای باز شدن دهانه رحم

در فرایند زایمان دهانه رحم کم کم شروع به باز شدن می کند. تا امکان خروج نوزاد از رحم فراهم شود. در برخی شرایط که مادر مجبور به زایمان زودتر از موعد باشد، باید با برخی روش ها رحم را تحریک نمود تا به طور باز طبیعی باز شود. یکی از روش های تحریک دهانه رحم ورزش است. در ادامه چند مورد از ورزش های موثر در باز شدن دهانه رحم را شرح می دهیم.

پیاده روی

هنگامی که زمان زایمان فرا می رسد، مادر باردار باید تا جایی که توان دارد، راه برود. راه رفتن مادر و نیروی جاذبه زمین باعث می شود که نوزاد به سمت کانال زایمان هدایت شود و فشار سر نوزاد به دهانه رحم باعث باز شدن و تحریک آن می گردد. علاوه بر این پیاده روی ‌می تواند انقباضاتی را در رحم ایجاد کند که سرعت باز شدن دهان را افزایش دهد.

توپ بارداری

یکی از ورزش هایی که پزشکان در ماه های آخر بارداری پیشنهاد می کنند، استفاده از توپ بارداری است. به این صورت که روی یک توپ نشسته و پاهای خود را باز کنید و سر خود را به یک صندلی یا تخت تکیه دهید و حالت خمیده به خود بگیرید. این کار باعث می شود عضلات لگن گشاد شود. در صورتی که به آرامی حرکات نوسانی انجام دهید، موجب حرکت سر نوزاد به دهانه رحم خواهید شد در این صورت دهانه رحم باز می شود.

استفاده از پله

به آرامی از پله بالا و پایین بروید. البته این کار باید با گام های بلند و کاملاً آهسته انجام شود تا باعث کشیده شدن دهانه رحم و باز شدن آن شود. راه رفتن با قدم های کشیده و آرام نیز می تواند همین تاثیر را داشته باشد.

نزدیکی با شریک جنسی

رابطه جنسی باعث ایجاد ترشح پروستاگلاندین می گردد و این مسئله امکان باز شدن دهانه رحم را فراهم می کند. البته برای انجام نزدیکی حتماً باید با پزشک خود مشورت کنید.

ورزشهای مناسب برای آمادگی زایمان طبیعی

انجام ورزش در دوران بارداری می تواند به شما کمک کند تا بدن خود را برای زایمان آماده کنید و عضلات لگن، کمر و شکم را تقویت نمایید. همچنین میتواند به کاهش درد، افزایش انعطاف پذیری، بهبود خون رسانی و ایجاد آرامش روحی کمک کند. همچنین ورزش برای باز شدن دهانه رحم بسیار مهم است.

برخی از ورزشهایی که برای زایمان طبیعی پیشنهاد می شوند عبارتند از:

پیاده روی

یکی از ساده ترین و ایمن ترین ورزشها برای بارداران است که فشاری به مفاصل و عضلات نمی آورد و هوازی خوبی را فراهم می کند.

شنا و فعالیت در آب

شنا کردن یا حرکت دادن بدن در آب می تواند به کشش عضلات، کاهش ناراحتی و افزایش انعطاف پذیری کمک کند. همچنین وزن بدن را در آب کمتر احساس می کنید و احتمال افتادن احساس نمی شود.

یوگا و پیلاتس

این دو ورزش می توانند به تقویت عضلات مرکزی بدن، بهبود وضعیت بدن، افزایش تعادل و آرامش روحی کمک کنند. البته باید مربی خود را از بارداری خود آگاه کنید و از انجام حرکاتی که فشاری به شکم وارد می کنند خودداری نمایید.

دوچرخه ثابت

دوچرخه ثابت می تواند یک تمرین هوازی خوب باشد که شدت و مقاومت آن را شما تنظیم می کنید. این ورزش می تواند به تقویت عضلات پا، کاهش وزن و بهبود خون رسانی کمک کند.

ایروبیک کم شدت

ایروبیک کم شدت یا هوازی کم فشار می تواند راهی لذت بخش برای فعالیت بدنی و ایجاد و حفظ آمادگی جسمانی باشد. در این کلاس ها حرکات ایمن و موثری را تمرین می کنید که تناسب اندام را بدون فشار زیاد ارتقا می دهند.

تمرینات قدرتی

تمرینات قدرتی می تواند به شما کمک کند تا عضله بسازید و استخوان های خود را قوی کنید. این نوع ورزش می تواند به شما در زمان زایمان و پس از آن کمک کند. البته باید مراقب باشید که از وزنه های سنگین استفاده نکنید و از انجام حرکاتی که فشاری به شکم وارد می کنند خودداری کنید.

 

ورزش برای باز شدن دهانه رحم

تاثیر ورزش بر جنین در دوران بارداری

بر اساس تحقیقات انجام شده، ورزش در دوران بارداری نه تنها به مادر بلکه به کودک هم فواید زیادی دارد. ورزش می تواند خطر ابتلا به پرهاکلامپسی، دیابت بارداری و اختلالات فشار خون را کاهش دهد.

ورزش در دوران بارداری همچنین می تواند رشد مغزی کودک را افزایش دهد و خطر بروز برخی از عفونتها و التهابات را کاهش دهد.

البته باید توجه داشت که همه ورزشها برای دوران بارداری مناسب نیستند و باید با دقت و احتیاط انتخاب شوند.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *