شرایط لازم برای آزمایش هورمونی روز سوم پریودی


شرایط لازم برای آزمایش هورمونی روز سوم پریودی

یکی از آزمایش هایی که برای بررسی میزان سلامت و سنجش هورمون های موثر در بارداری انجام می شود، آزمایش روز سوم دوران پریودی است. با استفاده از این نوع آزمایش می توان مشکلات تاثیرگذار در بارداری و عواملی که از بارداری جلوگیری می کنند، را تشخیص داد. شرایط لازم برای آزمایش هورمونی روز سوم پریودی به این صورت است که دقیقاً باید در روز سوم دوران عادت ماهانگی انجام شود تا پزشک بتواند به وسیله آن میزان ذخیره تخمدان و کیفیت آن را بررسی نمایند. همچنین جهت ارزیابی میزان اثربخشی داروهایی که طی یک دوره مصرف می شود، با استفاده از این نوع آزمایش قابل شناسایی می باشد. به همین منظور آزمایش (FSH) برای هورمون های محرک فولیکول، آزمایش (E2)جهت ارزیابی استرادیوال و آزمایش  (LH)برای شناسایی لوتئینی انجام می شود.

 

شرایط لازم برای آزمایش هورمونی روز سوم پریودی

انواع هورمون‌های زنانه

مهمترین عوامل کنترل کننده میزان رشد بدن هورمون ها می باشند و با اندازه گیری سطح هورمون ها می توان سلامت بدن را تعیین کرد. به طور کلی هورمون ها نوعی مواد شیمیایی هستند که به واسطه غدد درون ریز ترشح و داخل خون جریان می یابند. در صورتی که تغییری در میزان هورمون ها حاصل شود، نشان از بیماری خاص می باشد. از جمله هورمون هایی که مربوط به تخمدان زنان می باشند، عبارتند از: تستوسترون، آنتی مولرین، استروژن تیروئید و سایر هورمون های مربوط به تخمدان.

بررسی میزان هورمون های زنانه بسیار اهمیت دارد، چرا که تاثیر بسیار زیادی در عملکرد بدن خواهند داشت. و در صورتی که اختلالی در آن حادث شود، عواملی همچون پریودی نامنظم، رویش موهای زائد، تغییر خلق و خوی فرد، تنبلی تخمدان، یائسگی زودرس، ناباروری، افسردگی و … را با خود به همراه دارد.

در همین راستا بهتر است همواره میزان سطح هورمون های زنانه را بررسی نمایید. انجام آزمایش های هورمونی توسط پزشکان و متخصصان با تجربه صورت می گیرد و با آزمایشی که در روز سوم پریودی انجام می شود، به نتیجه درست و اصولی آن خواهید رسید.

آزمایش هورمون LH به چه صورت انجام می ‌شود؟

جهت انجام تست هورمون LH، تکنسین متخصص مقداری خون از ورید بازویی شما خواهد گرفت. سپس نمونه خون شما از لحاظ سطح LH بررسی و تحلیل می ‌شود. برای این کار لازم است فرد متخصص در آزمایشگاه بازوی شما را با یک باند الاستیک ببندد. تا بتواند به طور واضح رگ ‌های شما را مشاهده نماید.

او پوست شما را ضدعفونی می‌ کند و سوزنی را جهت دریافت نمونه آزمایش در داخل بازو و وارد رگ شما می‌ نماید.

روند آزمایش کوتاه و معمولا در صورتی که رگ زود پیدا شود،بدون درد است. البته پزشک ممکن است بخواهد به مدت چند روز، نمونه خون بگیرد. زیرا میزان LH در خون با چرخه قاعدگی تغییر می‌ کند. در این صورت لازم است چند نمونه برای اندازه ‌گیری دقیق سطح LH شما لازم باشد.

 شرایط لازم برای آزمایش هورمونی روز سوم پریودی

همانطور که گفتیم، آزمایش هورمونی روز سوم پریودی یکی از آزمایشاتی است که برای بررسی وضعیت تخمدان ها و توانایی باروری خانم ها انجام می شود. این آزمایش شامل سنجش سطح هورمون های LH ، FSH، E2 ، پرولاکتین و برخی دیگر است که در روز دوم تا چهارم سیکل قاعدگی انجام می شود. برای انجام این آزمایش، شرایط زیر را باید رعایت کنید:

ناشتا باشید

برای انجام این آزمایش، لازم است که حداقل ۱۲ ساعت قبل از آزمایش از خوردن غذا و نوشیدنی های شیرین و گازدار خودداری کنید. فقط می توانید آب معمولی بنوشید. همچنین از مصرف داروها، قرص ها، آدامس و خوشبوکننده های دهان خودداری کنید.

فعالیت ورزشی و جنسی را محدود کنید.

برای انجام این آزمایش، باید از فعالیت ورزشی و جنسی در روز و شب قبل از آزمایش خودداری کنید. این فعالیتها می توانند سطح هورمونها را تغییر و نتیجه آزمایش را تحت تاثیر قرار دهند.

استرس نداشته باشید

برای انجام این آزمایش، باید از عوامل استرس زا و اضطراب آور دوری کنید. استرس می تواند سطح هورمونها را تغییر و نتیجه آزمایش را تحت تاثیر قرار دهد. برای کاهش استرس، می توانید از تکنیک های تنفسی، مدیتیشن، موسیقی و مطالعه استفاده کنید.

تحریک سینه ها ممنوع

برای انجام این آزمایش، باید از تحریک سینه ها خودداری کنید. تحریک سینه ها می تواند سطح هورمون پرولاکتین را افزایش دهد و نتیجه آزمایش تغییر نماید. برای این منظور، باید از لباس های گشاد و آزاد استفاده کنید. و از فشار دادن یا ماساژ دادن سینه ها خودداری نمایید.

زمان آزمایش بسیار حائز اهمیت است

برای انجام این آزمایش، باید در روز دوم تا چهارم سیکل قاعدگی خود به آزمایشگاه مراجعه کنید. بهتر است آزمایش را در ساعات اولیه صبح انجام دهید. برای محاسبه روز سوم پریودی، باید از روز اولین خونریزی شروع کنید. و به تعداد روزهای مورد نظر برسید. برای مثال، اگر روز شنبه اولین روز خونریزی شما باشد، روز سه شنبه روز سوم پریودی شما خواهد بود.

 

 

شرایط لازم برای آزمایش هورمونی روز سوم پریودی

تفاوت آزمایش هورمونی روز سوم پریودی نسبت به دوران دیگر

آزمایش هورمونی روز سوم پریودی یک آزمایش است که در روز دوم تا چهارم سیکل قاعدگی انجام می شود. این زمان به این دلیل انتخاب می شود که در این روزها اوج تغییرات هورمونی را نشان می دهد و می تواند نشان دهنده کیفیت و تعداد تخمکها باشد.

برای انجام این آزمایش باید شرایطی که در بالا ذکر کردیم، را رعایت کنید. این شرایط برای اطمینان از دقت و صحت نتیجه آزمایش لازم هستند.

بنابراین، میتوان گفت که آزمایش هورمونی روز سوم پریودی نسبت به دوران دیگر ماه تفاوتهایی دارد که باید به آنها توجه کرد. این تفاوتها در زمان، هدف و شرایط انجام آزمایش مشخص می شوند.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *