کمردرد در دوران بارداری

کمردرد در دوران بارداری به دلیل ضعیف شدن عضلات شکم، ایجاد تغییر در کشش عضلات پشت و هورمون‌ های بارداری روی می دهد.

کمردرد در دوران بارداری دکتر مهزاد احمدی

باید گفت علت اصلی کمردرد کشش عضلات پشت می باشد چرا که رحم با افزایش سن بارداری، بزرگتر می شود و وزنی که در جلوی بدن شما قرار گرفته است. افزایش می یابد و برای تحمل این وزن می بایست به طور ناخودآگاه به طرف جلو خم شوید؛ لذا وضعیت بدن شما دچار تغییراتی می شود و برای حفظ تعادل، خود را به طرف عقب خم می ‌کنید که موجب می گردد فشار زیادی به عضلات پشتی وارد شود که نهایتاً منجر به سفتی، گرفتگی و درد در این عضلات می شود.

شایان ذکر است عضلات شکمی در حمایت از ستون فقرات نقش دارند و به دلیل کشیدگی در دوره بارداری ضعیف می ‌شوند و کمر درد را تشدید می‌ کنند. در طول بارداری برای اینکه رباط‌ های اطراف مفاصل لگن شل شوند و عبور نوزاد از کانال زایمان به سادگی صورت گیرد، هورمون‌ هایی آزاد می‌ شوند که با شل شدن مفاصل کمردرد هم افزایش می یابد.

علت ایجاد کمر درد در بارداری

عمدتا کمر دردهایی که در دوران بارداری ایجاد می شود، در قسمت اتصال لگن به ستون فقرات است. و این مسئله دلایل زیادی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

افزایش وزن

اولین و  اصلی ترین علت کمر درد در بارداری افزایش وزن مادر است. مادر در این دوران بین 11 تا 16 کیلوگرم وزن اضافه می کند. و این افزایش وزن ناگهانی برای ستون فقرات قابل تحمل نیست و کمردرد را در پی دارد. همچنین وزن کودک در حال رشد نیز تاثیر مستقیمی بر رگ های خونی و اعصاب لگن دارد.

تغییرات هورمونی

هورمونی به نام ریلکسین در دوران بارداری توسط بدن ترشح می شود که به رباط های لگن اجازه شل شدن بدهد. تا روند زایمان به خوی شکل گیرد. این هورمون می تواند باعث شل شدن رباط های ستون فقرات نیز شود و بی ثباتی و درد کمر را به همراه داشته باشد.

تغییر وضعیت در بارداری

بارداری مرکز ثقل زن باردار را جابه جا می کند و به همین جهت اختلالاتی در مفاصل ایجاد می شود که کمر درد یکی از آن موارد است.

ایجاد فاصله بین عضلات شکم

وقتی رحم منقبض می شود و جنین در آن رشد می کند، عضلات شکم از هم فاصله می گیرند. و این فاصله باعث ایجاد کمردرد می شود.

استرس

تنش های عضلانی که در نتیجه استرس ایجاد می شود ممکن است به صورت اسپاسم یا کمر درد بروز کند.

روشهای پیشگیری و رفع کمردرد در دوران بارداری

برای استراحت از تشک های سفت استفاده نمایید.

از کفش‌ های با کفی استاندارد و راحت استفاده کنید. باید گفت کفش ‌های پاشنه بلند یا تخت منجر به تشدید کمر درد می ‌شوند.

توصیه می شود از صندلی‌ های پشت دار استفاده نمایید و یا قسمت گودی کمر خود را با یک بالش حمایت کنید.

قرار دادن کمپرس گرم یا سرد در محل درد نیز در تسکین کمردرد در دوران بارداری مؤثر است.

به منظور برداشتن وسایل نباید خم شوید بلکه باید به صورت چمباتمه بنشینید، زانوها را خم کرده و بعد از آن کمر را صاف کنید آنگاه وسیله را بردارید.

ورزش کردن در دوره بارداری بدن شما را برای زایمان آماده می کند و موجب تقویت عضلات شکم و کمر می گردد.

توصیه می شود زمان خواب، به یک پهلو بخوابید و بین زانوها یا زیر شکم خود یک یا دو بالش قرار دهید.

چنانچه کمردرد شدیدی دارید و یا بیش از 2 هفته زمان برده است و یا به همراه سوزش ادرار، خونریزی و یا تب است نزد پزشک مراجعه نمایید.چرا که امکان دارد نشانه عفونت ادراری یا زایمان زودرس باشد.

چه زمانی برای کمردرد در بارداری لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

کمردرد در بارداری اگه شدت نیافته باشد و تداوم نداشته باشد، نگران کننده نیست. اما اگر موارد زیر را همراه با کمردرد مشاهده کردیم، حتما به پزشک مراجعه نمایید. این موارد عبارتند از:

دردی شدید و مداوم و رو به افزایش که به طور ناگهانی شروع شده باشد.

ایجاد اختلال در دفع ادرار و یا سوزن سوزن شدن در اندام های انتهایی بدن

درد ریتمیک در ناحیه پشت و کمر و لگن

احساس درد شدید کمر در دوران بارداری ممکن است به جهت پوکی استخوان، آرتروز یا اسپاسم عضلانی باشد. و این موارد نشانه زایمان زودرس است. در این شرایط نادر دکتر مهزاد احمدی از بهترین و سرشناس ترین متخصصان زنان و زایمان می توانند کمک شایانی در کاهش علائم کمردرد و تسکین درد ناشی از آن باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید. و یا به صورت حضوری به مطب ایشان مراجعه نمایید.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *