اثرات آلودگی هوا در بارداری

در این مقاله توضیحاتی در خصوص اثرات آلودگی هوا در بارداری ارائه میشود. هوا به علت تجمع مواد گوناگونی مانند آزبست، اوزون، مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و گرد و غبار آلوده می شود.

اثرات آلودگی هوا در بارداری دکتر مهزاد احمدیاین آلاینده ‌ها از منابع متعددی مثل دود خودروها، سیگار، تاسیسات صنعتی و نیروگاه‌ ها، علف کش‌ ها و سایر سموم مورد استفاده در مزارع کشاورزی انتشار می یابند. هر چند هوای آلوده روی هر موجود زنده ‌ای اثرات مخربی دارد، ولیکن بیشترین اثر را روی خانم های باردار، نوزادان، کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های تنفسی می گذارد.

تحقیقات گوناگونی در خصوص اثرات آلودگی هوا در بارداری صورت گرفته است. از جمله خطرات احتمالی قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در بارداری می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

زایمان زودرس: نوزادانی که قبل از ترم متولد می شوند، در معرض خطر اختلالات جسمی و عصبی قرار دارند. زایمان زودرس به دلایل متعددی برای هر فردی امکان دارد روی دهد که آلودگی هوا یکی از این دلایل می باشد.

وزن کم حین تولد: باید گفت نوزادان با وزن کم تر از ۲۵۰۰ گرم جزو دسته بندی وزن کم حین تولد می باشند که احتمال بروز این عارضه با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در دوران بارداری افزایش می یابد. البته به طور دقیق عنوان نشده که این خطر در کدام سه ماهه بارداری بیشتر است.

مشکلات باروری: آلودگی هوا موجب کاهش نرخ باروری در خانم ها و آقایان و همچنین افزایش خطر سقط می‌ گردد.

اوتیسم: شایان ذکر است خانم هایی که در سه ماهه سوم بارداری در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند، 2 برابر بیشتر از سایرین احتمال دارد فرزندشان دچار اوتیسم شود.

آسم: هوای آلوده شدت بیماری آسم را افزایش می دهد. در خانم های باردار، چنانچه آسم به خوبی مدیریت و کنترل شود، مشکل خاصی برای مادر و جنین ایجاد نخواهد شد؛ اما آسم درمان نشده موجب می گردد جنین از کمبود اکسیژن رنج ببرد، به خوبی رشد نکند و نهایتاً موجب زایمان زودرس و وزن کم گردد. ضمناً تحقیقات حاکی از این است که در معرض هوای آلوده بودن خطر ابتلا به آسم در فرزند شما را در سال ‌های بعدی زندگی افزایش می دهد.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *