تبخال تناسلی

هرپس ژنیتال یا تبخال تناسلی از جمله عفونت های مقاربتی می باشد که توسط نوعی از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) بروز می کند. این عفونت موجب ایجاد زخم و تاول ‌های دردناک در ناحیه تناسلی می گردد و برخی اوقات نیز با هیچ نشانه ای همراه نیست.

تبخال تناسلی دکتر مهزاد احمدی

شایان ذکر است درمان قطعی برای این عارضه وجود ندارد و فقط می ‌توان علائم و عود عفونت را کنترل نمود.

تبخال تناسلی اغلب توسط HSV نوع ۲ بروز می کند که عفونت مقاربتی شایعی می باشد و در زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود. این ویروس از طریق تماس پوست آلوده به ویروس (پوست آلوده امکان دارد در ظاهر سالم باشد و یا زخم شده باشد) در زمان آمیزش جنسی انتقال می یابد. علائم بیماری بین دو تا ده روز پس از ورود ویروس به بدن، ظهور می یابد. ویروس همواره در بدن باقی می ماند و هر بار موجب عود علائم می گردد.

علائم تبخال تناسلی

عفونت اولیه با علائمی مشابه سرماخوردگی نظیر تب، درد بدن، تهوع، لرز و خستگی همراه است آنگاه روی باسن و ناحیه تناسلی یا سایر نواحی بدن زخم به صورت تاول ‌های کوچک چندتایی ایجاد شده و پوست این قسمت ها دردناک و سرخ می ‌شود.

۲ تا ۴ هفته زمان می برد تا عفونت اولیه درمان شود. در این مدت تاول‌ ها به تدریج باز شده و مایع درونشان تخلیه می ‌شود و دلمه می ‌بندد و نهایتاً بهبود می یابند. باید گفت جای زخم ‌ها باقی نخواهد ماند.

در مواقع عود، گزگز یا سوزش یا خارش ناحیه ای که عفونت اولیه وجود داشته، همچنین کمردرد یا درد ران ها و زانوها ایجاد خواهد شد. این نشانه ها به عنوان علائم پرودرومال یا پیش درآمد شناخته می ‌شود.

پس از طی چند ساعت زخم‌ ها ایجاد می شوند. در موارد عود، درد کم تر و ضایعات زودتر بهبود می یابند (در طی ۳ تا ۷ روز). عود در سال اول بعد از عفونت اولیه، شایع‌ تر می باشد و دفعات عود با گذشت زمان کاهش می یابد؛ البته در هر فردی علائم متفاوت است و اکثر مبتلایان به این عفونت، بی علامت هستند.

پیشگیری از تبخال تناسلی

تبخال های تناسلی جزو بیماری هایی هستند که به راحتی منتقل می شوند و برای این زنجیره انتقال، هیچ پایانی نیست یعنی یک فرد می تواند بینهایت افراد دیگر را مبتلا نماید. به همین دلیل بهتر است چنانچه نسبت به ابتلای خود یا شریک جنسی، اطمینان (یا حتی شک) دارید حتماً از موارد مهم مراقبتی و پیشگیری استفاده نمایید تا دچار این بیماری نشوید.

مهم ترین موارد مراقبتی جهت پیشگیری از ابتلا به تبخال تناسلی عبارتند از:

• حتماً از کاندوم در زمان رابطه جنسی استفاده کنید تا تماس مستقیم وجود نداشته باشد
  • از رابطه جنسی دهانی به شدت پرهیز کنید زیرا می تواند به این صورت نیز منتقل گردد
  • در زمان رابطه، تمامی بخش هایی که مبتلا هستند را با ایجاد لایه ای از هم جدا کنید. می توانید از لباس خود استفاده کنید یا از تکه ای پارچه که قابلیت نفوذ نداشته باشد به عنوان جداکننده استفاده نمایید.
  • حتماً از پمادهای محافظ که بر روی پوست لایه ای محافظت کننده ایجاد می کنند استفاده کنید تا در صورت برخورد با این تبخال های آلوده، به سرعت مبتلا نشوید.

چنانچه خودتان می دانید که مبتلا هستید و یا حتی علائم جزئی دارید، حتماً برای جلوگیری از ابتلای شریک جنسی خود او را مطلع نمایید و هر دو نفر موارد مراقبتی را به صورت همزمان رعایت کنید.

درمان تبخال تناسلی

همانطور که قبلاً اشاره نمودیم برای این عارضه درمان قطعی وجود ندارد، داروهای ضد ویروسی شدت بیماری را کاهش داده و طول مدت آن را کوتاه می ‌کنند. مصرف روزانه این داروها در طولانی مدت، درمان سرکوب کننده نامیده می شود که دفعات عود را کمتر می کند، ضمن اینکه موجب کاهش خطر انتقال ویروس به سایرین می شود.