بارداری خارج از رحم

حاملگی زمانی اتفاق می افتد که تخمک و اسپرم با یکدیگر ارتباط مناسب برقرار کنند. برای برقراری این ارتباط، یک تخمک آزاد شده و در لوله فالوپ با اسپرم ارتباط برقرار می کند. این تخمک در حالت عادی باید 1 روز در لوله فالوپ باقی مانده و سپس به داخل رحم منتقل تا در آنجا پس از رشد و نمو، به جنین تبدیل شود. گاهی تخمک بارور شده، در لوله فالوپ یا بخش دیگری از شکم کاشته می شود که به آن بارداری خارج از رحم گفته می شود و نیاز به درمان دارد.
قرارگیری یک تخمک رها شده از تخمدان در لوله فالوپ 3 تا 4 روز قبل از ورود به رحم و رشد و نمو جنین اتفاق می افتد تا توسط اسپرم بارور شود اما بارداری خارج از رحـم می تواند این روند را دچار اختلال نماید.

بارداری خارج از رحم

افزایش بارداری خـارج از رحم با این عوامل

برخی عوامل می توانند احتمال ابتلا به حاملگی بیرون از رحم را افزایش دهند:
– سابقه حاملگی خارج از رحمی
– مصرف داروی دی اتیل استیل بسترول (DES) توسط مادر در زمان بارداری
– سزارین
– برداشتن آپاندیس
– بستن لوله برای جلوگیری دائمی از بارداری
– بارداری پس از جراحی هایی مانند کیست تخمدان و فیبروم
– حاملگی در زمان ابتلا به برخی عفونتها با کلامیدیا

علائم بارداری خارج از رحم

در اینگونه بارداری ممکن است یکسری علائم و نشانه به سراغ مادر آمده و چون گاهی برخی در این دوره نمی دانند باردار هستند ممکن است بعضی از نشانه های معمولِ حاملگی را در ابتدا داشته باشند مانند درد در ناحیه لگن و همچنین خونریزی واژینال. اما برخی دیگر علائم که نشان دهنده حاملگی خارج از رحم هستند به شرح زیر می باشد:
– اجساس درد در ناحیه شانه و گردن
گرفتگی و انقباض در شکم
– احساس ضعف و یا سرگیجه
– تهوع و استفراغ همراه با درد
– راست روده شدن
– درد در یک سمت بدن
مجموع این نشانه ها و یا چند مورد از آنها می تواند نشان دهنده حاملگی خارج رحمی باشد که توسط متخصص تشخیص داده می شوند.

پارگی فالوپی در بارداری خارج از رحم

یکی از مواردی که می تواند در اینگونه بارداری ایجاد گردد پارگی فالوپی ست. در برخی افراد می تواند چنین عارضه ای رخ داده و علائم بیرونی آن هم، خونریزی شدید همراه با درد شدید است که در صورت داشتن اینگونه علائم می بایستی حتماً به پزشک مراجعه نموده تا اقدامات لازم صورت پذیرد.