از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم؟

با توجه به برخی علائم و نشانه ها می توان تبخال تناسلی را تشخیص داد. هر بیماری دارای علائم و نشانه های بیرونی ست که با توجه به آن می توان بیماری، نوع آن و مراحل مختلف پیشرفت بیماری را تشخیص داد. اما از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم؟
یکی از واضح ترین شیوه های تشخیص، دیدن علائم و نشانه های زیر است:
– جوش هایی بصورت تاول در ناحیه تناسلی
– تعداد جوش ها گاهی کم و گاهی نیز زیاد و در کنار یکدیگر
– اطراف جوش ها قرمز است
– جوش ها دارای خارش و سوزش هستند
– بدن درد
– تب
– ترشح از مجرای ادرای یا واژن
– ترکیدن این جوش ها و تاول ها پس از 2 الی 3 روز و تبدیل آنها به جوش های توخالی و زخم
– ماندگاری این زخم ها حدوداً به مدت 10 روز اما روبه بهبودی
مجموعه این عوامل و علائم می تواند با دقت شما و توجه به ظاهر و سایر علائمی که گفته شد به خوبی در مورد این سوال مهم که، از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم؟ پاسخگویی مناسبی داشته باشد.

تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی نوعی بیماری مشترک جنسی بین مردان و زنان است. HSV یا همان ویروس تبخال تناسلی سبب بروز این بیماری ست و نوع رفتار آن به گونه ای است که در دوره های مختلفی در طول عمر مبتلا، عود کرده و خوب می شود اما لازم به ذکر است که تبخال تناسلی تا آخر عمر بیمار با او خواهد بود.

تفاوت های مهم تبخال تناسلی و انواع جوش

گاهی در برخی افراد (چه زن و چه مرد) می توان در ناحیه تناسلی، کشاله ران، بین باسن و… تعداد زیادی جوش در اندازه های مختلف و با میزان عفونت گوناگون مشاهده کرد که در برخی شرایط این جوش ها بسیار ناراحت کننده هم هستند. گاهی تعداد و تجمع این جوش ها آنچنان زیاد است که با کمی فشار، نشست و برخاست، راه رفتن و عواملی از این دست، زخم شده و شرایط نامطلوبی را ایجاد می کنند. در چنین شرایطی از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم یا چگونه تشخیص دهیم که این جوش ها  از نوع بی خطر هستند؟

یکی از مهمترین راه های تمایز جوش از تبخال تناسلی این است که جوش ها عموماً یا بدون سر چرکی هستند یا همراه با آن که اگر سر چرکین داشته باشند کوچک و سفید است اما در تبخال تناسلی جوش ها بزرگتر و شبیه تاول هستند این تاول ها در برخی موارد بسیار متورم شده و با کمی فشار می ترکند. در کنار این شیوه تشخیص بهتر است برای رفع این ابهام که ازکجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم به محض مشاهده علائم مختلف از جمله سوزش، خارش، تاول، عفونت، ترشحات مختلف فوراً به پزشک متخصص مراجعه کرده تا از همان لحظات اولیه نسبت به درمان فوری آن اقدام گردد

انواع تبخال تناسلی

با آگاهی و اطلاع از تعداد و نوع ویروس های ایجاد کننده این بیماری راحت تر می توان به سوال از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم؟ پاسخ داد.
تبخال تناسلی که در ناحیه تناسلی مردانه و زنانه بصورت جوش های تاول مانند با حاشیه هایی قرمز ایجاد می شود دارای دو نوع است:
– نوع یک HSV
– نوع دو HSV
که البته نوع دو آن، بیشتر می تواند عامل ایجاد تبخال تناسلی باشد.

چگونگی جلوگیری از ابتلا به تبخال تناسلی

برای اینکه دائماً درگیر رفع ابهام و اینکه آیا به این بیماری مبتلا شده ایم یا خیر، بهتر است موارد و نکات بهداشتی بسیار مهمی زیر را رعایت کنیم تا دچار این بیماری نشده و رابطه جنسی بهتری در آینده داشته باشیم:
– پرهیز از تعدد شرکای جنسی
– عدم برقراری رابطه جنسی با همجنس (همجنس بازی ممنوع!)
– دقت در این مورد که آیا شریک جنسی دارای این بیماری و برخی علائم آن هست یا خیر
– استفاده از وسایل بهداشتی و جلوگیری کننده

بهترین راه برای پاسخ به دادن به سوالِ از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم؟

برا اینکه بتوان تشخیص دقیق و کاملی برای این بیماری داشت بهتر است به پزشک مراجعه شده تا با معاینات دقیق و درست نسبت به تشخیص و درمان فوری توسط ایشان اقدام گردد.

تشخیص بهتر علائم مهم و ظاهری تبخال تناسلی

هر بیماری می تواند در کنار علائم واضح و بسیار مشخص گاهی علائم پنهان و مخفی هم داشته باشد که برخی از این علامتها می توانند با محرک هایی خود را نشان دهند. در مورد بیماری هایی که در نواحی خاص بدن وجود دارند این موارد و مشکلات وابسته می تواند گاهی حادتر شده و مشکلاتی را ایجاد کند به همین دلیل بهتر است در شناسایی دقیقتر این علائم دقت بیشتری داشته تا بتوان به موقع برای درمان اقدام کرد.

اینکه از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم بهتر است ابتدا نسبت به تشخیص علائم پیدا و پنهان آن دقت بیشتری داشته باشیم:

• گاهی این بیماری در ابتدا همراه با خارش های شدید آغاز خواهد شد پس نسبت به این علامت حساس باشیم
  • گرم شدن بدن نیز می تواند چنانچه بیماری در مراحل اولیه باشد اولین علائم خود مثل خارش، سوزش و قرمز شدن پوست ناحیه تناسلی را در پی داشته باشد
  • گاهی رشد تاول ها، سریع خواهد بود و می تواند سریعاً از یک تاول ریز به غده ای بزرگ تبدیل گردد
  • پوسته پوسته شدن پوست ناحیه تناسلی هم می تواند گاهی بدون ایجاد تاول رخ دهد که این مورد هم می تواند در مورد موضوع اینکه از کجا بفهمیم تبخال تناسلی دارین بسیار یاری رسان باشد

چگونه تشخیص دهیم به بیماری تبخال تناسلی مبتلا هستیم؟

بهتر است بدانید اکثر افراد مبتلا به HSV از آلوده بودن بدن خود به این ویروس بی اطلاع هستند، زیرا نشانه های این ویروس بسیار خفیف است.

این علائم و نشانه ها عبارتند:

از تا زمانی که عفونت برطرف نشود شما درد خارش و حساسیت را در ناحیه تناسلی خود احساس می کنید. همچنین وجود تاول های ریز سفید یا برجستگی های کوچک قرمز که تا چند هفته پس از عفونت نمایان می ‌شوند.

در مواقعی که پارگی و یا خروج مایع موجود در تاول و یا خونریزی آنها ایجاد گردد باعث بروز زخم می شود

در صورت مشاهده هرگونه از این علائم فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از بیشتر شدن آن پیشگیری کنید.

آیا ویروس تبخال تناسلی مسری است؟

قبلا گفتیم که عفونت hsv از طریق تماس جنسی به بدن افراد منتقل می‌شود. اما بهتر است بدانید که اگر شما همان زخم را با دست لمس کرده و سپس آن را به قسمت های دیگر بدن از جمله چشم یا دهان بزنید این عفونت را گسترش می دهید.

احساس زخم در نواحی بدن برای بانوان به شرح زیر است:

ناحیه واژن

خارج دستگاه تناسلی دهانه رحم

خانم ها در داخل یا اطراف واژن خود خارش را احساس می کنند

ترشحات عجیب و خونریزی را از واژن خود مشاهده می‌ کنند

در حین رابطه درد می کشند

احساس زخم در نواحی بدن برای آقایان به شرح زیر است :

آلت تناسلی

کیسه بیضه

آقایان در حین ادرار یا رابطه جنسی درد را احساس می‌ کنند

ترشحات عجیب و یا خونریزی را از آلت جنسی خود مشاهده می ‌کنند

بیضه ها دردناک می شوند و متورم می شوند

چه کسانی در معرض ویروس تبخال تناسلی قرار دارند؟

از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم؟

بعضی از افراد بیشتر در معرض شایع این ویروس قرار دارند که عبارتند از:

زن بودن که به علت متفاوت بودن آناتومی آنها از مردان است

داشتن چندین شریک جنسی

نکات مهم در خصوص تبخال تناسلی

نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر رشد سلول های سالم نواحی تناسلی توسط شیوع  زیاد از حد ویروس در  بدن غیر طبیعی شود، این ویروس باعث سرطان می شود.

تبخال تناسلی هیچ درمان قطعی ای ندارد و فقط با داروها می توان از آن پیشگیری کرده و ناراحتیهای مربوط به این ویروس در بدن را  کاهش داد.

اما به محض مشاهده علائم گفته شده به پزشک مراجعه کنید تا در صورت وجود این ویروس با داروهایی که برایتان تجویز می‌شود از گسترش آن جلوگیری کنید.

پیشگیری از ویروس تبخال تناسلی

برای پیشگیری و مبتلا نشدن به این ویروس تا حد امکان در روابط جنسی خود از کاندوم استفاده کنید، فرقی ندارد هم بانوان و هم آقایان می توانند استفاده کنند.

بعد از رابطه جنسی حتما ادرار کنید. و خود را بشویید.

• سلام وقت بخیر روی آلت تناسلی شوهرم
    هر از گاهی فقط یه قسمت و همیشه هم جاش یکسانه
    چندتا دونه ریز کنار هم میزنه انگار داخلش مایع هست
    و بعد از یه هفته تقریبا خشک میشه و از بین می‌ره ولی هر از دوماه به وجود میاد و خود به خود خوب میشه
    بنظرتون میتونه زگیل تناسلی یا تبخال تناسلی باشه ؟؟