راه های کاهش انتقال ویروس نقص ایمنی

در این مقاله به بحث پیرامون راه های کاهش انتقال ویروس نقص ایمنی به جنین خواهیم پرداخت.

راه های کاهش انتقال ویروس نقص ایمنی دکتر مهزاد احمدیهر سال یکم دسامبر مصادف با دهم آذر ماه، روز جهانی ایدز نام گرفته است. باید گفت عامل نقص اکتسابی سیستم ایمنی یا همان بیماری ایدز، ویروس HIV می باشد. زمانی که این ویروس وارد بدن می ‌شود، سلول‌ های سیستم ایمنی را که وظیفه مقابله با انواع بیماری‌ ها را برعهده دارند، از بین می برند؛ در این صورت بدن به مرور در مقابل انواع سرطان ها و عفونت‌ های کشنده بی دفاع خواهد شد.

آزمایش خون بعد از سه هفته تماس با این ویروس، می تواند HIV را شناسایی کند که در حقیقت این آزمایش اولیه یک نوع غربالگری است و چند روز به طول می انجامد تا جواب آن آماده شود.

چنانچه آزمایش اولیه مثبت باشد، لازم است یک آزمایش نهایی تأیید کننده نیز انجام شود که جواب آن تقریباً دو هفته طول می کشد. باید گفت آزمایش سریع در بعضی زایشگاه ‌ها، بیمارستان ‌ها یا درمانگاه ها در دسترس می باشد که نوعی آزمایش غربالگری اولیه است و جواب آن بعد از طی 1 ساعت آماده می ‌شود.

راه های کاهش انتقال ویروس نقص ایمنی به جنین : رعایت نکات ذیل موجب کاهش انتقال ویروس نقص ایمنی به جنین و نوزاد تا ۹۹ درصد می گردد.

  • چنانچه مقدار ویروس در بدن فرد بالا باشد و تعداد سلول های ایمنی وی کاهش یافته باشد، بیمار باید به روش سزارین، نوزادش را به دنیا بیاورد.
  • در طول بارداری داروهای ترکیبی ضد HIV را طوری که تجویز شده مصرف نمایید.
  • در طول بارداری و همچنین زایمان از داروهای ضد ویروس استفاده نمایید.
  • تجویز داروهای ضد ویروس برای نوزاد
  • شیردهی ممنوع می باشد.

بدین جهت که به دلیل وجود این ویروس، تعداد سلول ‌های ایمنی بدن کاهش یافته است، امکان دارد سزارین موجب شود احتمال عفونت محل عمل افزایش یافته و یا زخم دیرتر بهبود پیدا کند و جوش بخورد.

کنترل نوزاد

شایان ذکر است کودکانی که از مادران HIV مثبت متولد می‌ شوند در ماه‌ های اولیه تولد مرتباً آزمایش می ‌شوند؛ چنانچه از این آزمایشات دو تست منفی باشد نشان دهنده این است که نوزاد به این ویروس آلوده نیست و جهت حصول اطمینان در ۱۲ تا ۱۸ ماهگی نیز به طور مجدد آزمایش می‌ شوند.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *