ویروس نقص ایمنی در بارداری

در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با ویروس نقص ایمنی در بارداری در اختیارتان قرار می دهیم.

ویروس نقص ایمنی در بارداری دکتر مهزاد احمدیراه های انتقال ویروس HIV

ویروس HIV از طریق تماس با ترشحات بدن نظیر ترشحات واژن، خون، مایع منی و یا تماس با سرنگ های آلوده از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. ضمناً مادر مبتلا در دوران بارداری، این ویروس را از طریق جفت و مایع آمنیوتیک و یا زمان شیردهی به نوزاد منتقل می کند.

شایان ذکر است استفاده از کاندوم زمان آمیزش جنسی حتی در زوجینی که هر دو آلوده هستند، موجب کاهش انتقال سایر عفونتهای منتقله از راه تماس جنسی می گردد و اگر تنها یک فرد مبتلا به این ویروس است، داروهای ضد HIV و استفاده از کاندوم موجب کاهش خطر انتقال ویروس به وی می شود.

آزمایش HIV

پزشکان به همه زنانی که باردار هستند و یا قصد باردار شدن دارند، توصیه می کنند که این آزمایش را انجام دهند. در بعضی از کشورها به همه خانم‌ های ۱۳ تا ۶۴ سال توصیه شده است در طول زندگی خود حداقل یک بار این تست را انجام دهند.

باید گفت تست مثبت HIV به معنای ایدز نمی باشد، چرا که از زمان مثبت شدن تست HIV تا ظهور نشانه ها و علائم ایدز، ماه ها تا سال ها به طول می انجامد و امکان دارد شخصی برخلاف آلوده بودن به ویروس HIV از آن مطلع نباشد.

انجام تست موجب می گردد تا هرچه سریع تر درمان ‌های دارویی شروع شود. لازم به ذکر است که این درمان ‌ها شروع و علائم بیماری ایدز را کنترل خواهد کرد طوی که بیمار می ‌تواند سالیان زیادی در سلامت به زندگی خود ادامه دهد؛ هر چند داروها موجب درمان قطعی این عارضه نمی ‌شوند. ضمن اینکه این داروها در دوره بارداری موجب بهبود وضعیت سلامت مادر می شوند و احتمال انتقال ویروس به جنین را به طور قابل توجهی کاهش می دهند.

پزشک در نخستین ویزیت مراقبت بارداری در طول بارداری انجام این تست را توصیه می کند و در موارد ذیل لازم است آزمایش در سه ماهه سوم نیز تکرار شود:

استفاده از مواد مخدر تزریقی در شخص یا همسرش

ابتلا به سایر عفونت های منتقله از راه تماس جنسی در یک سال گذشته

اشخاصی که شریک جنسیشان آلوده به HIV و یا در معرض خطر ابتلا به آن می باشد.

کسانی که بیش تر از یک شریک جنسی دارند.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *