سفر در دوران بارداری

در این مقاله به بحث پیرامون سفر در دوران بارداری پرداخته می شود.

سفر در دوران بارداری دکتر مهزاد احمدیاکثر زنان باردار تا وقتیکه خود و جنینشان دچار مشکلی نیستند و در سلامت کامل به سر می برند، می ‌توانند تا ۳۶ هفته بارداری برای سفر کردن برنامه ریزی کنند. البته باید گفت مناسب ترین زمان برای سفر کردن از ۱۴ تا ۲۸ هفتگی می باشد؛ بدین جهت که شایع ‌ترین مشکلات بارداری در سه ماهه اول و سوم بروز می کند، حالت تهوع و استفراغ در میانه بارداری رفع شده و زنان از لحاظ جسمی و روحی بهتر با بارداری خود کنار می آیند. در صورت ایجاد مشکلات جدی نظیر مسمومیت بارداری و پارگی زودرس کیسه آب یا زایمان زودرس، سفر کردن ممنوع می باشد.

نکاتی که لازم است زمان برنامه ریزی سفر به آنها توجه نمایید، عبارتند از:

پیش از مسافرت می بایست برای ویزیت نزد متخصص زنان خود مراجعه نمایید.

در دوران بارداری از سفر به مناطقی که بیماری ‌های منتقله از طریق حشرات نظیر مالاریا شایع می باشد، پرهیز نمایید.

لازم است مدارک بارداری خود را با خود ببرید و یا حداقل تاریخ تقریبی زایمان خود را به خاطر داشته باشید تا در صورت ایجاد هر گونه مشکل، کادر درمان از سن بارداری شما اطلاع یابد.

داروهایی که برایتان تجویز شده است نظیر قرص آهن یا مولتی ویتامین و… را همراه خود داشته باشید.

در طول سفر در دوران بارداری به منظور کاهش خطر، مایعات زیاد مصرف کنید، پاهای خود را ماساژ دهید و به صورت دوره ‌ای راه بروید و از لباسهای آزاد و راحت استفاده کنید.

یکی از مشکلات جدی و مهم که مخصوصاً در سفرهای طولانی سلامت شما را به مخاطره می اندازد، ایجاد لخته در وریدهای پاها یا دیگر قسمت های بدن می باشد که ترومبوز وریدهای عمقی یا DVT نام دارد. این لخته امکان دارد کنده شود و به طرف ریه برود و منجر به ایجاد آمبولی ریه که وضعیت خطرناکی است، گردد. به صورت تورم و درد یکی از پاها و قرمزی یا گرمی پوست آن ناحیه خود را نشان می‌ دهد. باید گفت عدم تحرک و نشستن طولانی مدت در طول سفر در دوران بارداری خطر ابتلا به DVT را افزایش می دهد.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *