نقش همسران در دوره بارداری

در این مقاله به بحث پیرامون نقش همسران در دوره بارداری خواهیم پرداخت.

نقش همسران در دوره بارداری دکتر مهزاد احمدی زنانی که از حمایت قوی همسران خود برخوردار هستند، بارداری بهتری را سپری خواهند کرد. باید گفت احتمال اختلال رشد جنین و زایمان زودرس نیز در این موارد کم تر است. این زنان افسردگی و اضطراب پس از زایمان را کم تر تجربه می‌ کنند و همچنین نوزادان سالم تری به دنیا می ‌آورند.

توصیه می شود در کنار همسر خود در رابطه با دوره بارداری مطالعه کنید، با آنان به ویزیت های مراقبت دوره بارداری رفته و همواره سعی کنید در این دوران سبک زندگی سالمی داشته باشید.

سه ماهه اول بارداری

اکثر زنان در سیزده هفته اول بارداری نسبت به حالت عادی به استراحت بیشتری نیازمند هستند، حالت تهوع و استفراغ در این دوره امکان دارد در هر ساعتی از شبانه روز روی دهد. شایان ذکر است اوایل بارداری دوره بسیار حساسی است و زنان دچار درجاتی از تغییرات خلقی می شوند؛ باید گفت کنار آمدن با این تغییرات زمانبر است. در کنار همسرانتان باشید و از آنها حمایت کنید.

سه ماهه دوم بارداری

زنان باردار از ۱۴ تا ۲۷ هفتگی، احساس بهتری دارند و شکم آنها بزرگ تر می شود. از نظر جسمی، وضعیت آنها بهتر شده و حرکات جنین به مرور احساس می ‌شود (حدوداً بیست هفتگی). با هم به کلاسهای آموزش بارداری و زایمان بروید تا راه های حمایت از همسر خود و نحوه زایمان را بیاموزید.

سه ماهه سوم بارداری

برای خانم ها 28 تا 40 هفتگی دوران دشواری است. مادران به دلیل رشد جنین و بزرگ شدن شکم در راه رفتن، خوابیدن و حتی در انجام امور روزانه دچار مشکل می شوند. به تدریج تغییراتی در بدنشان روی می دهد تا نهایتاً برای زایمان آماده شوند، ممکن است این موارد آنها را هیجان زده و عصبی کند.

رابطه جنسی در دوران بارداری

رابطه جنسی در این دوران مشروط بر اینکه از نظر پزشکی منعی وجود نداشته باشد، می تواند ادامه پیدا کند؛ البته به دلیل تغییراتی که در دوره بارداری روی می دهد و یا بزرگ شدن شکم امکان دارد حین آمیزش جنسی همسرتان احساس ناراحتی داشته باشد که لازم است به این موضوع توجه کنید.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *