عوارض زگیل تناسلی

در این مقاله در رابطه با علائم و عوارض زگیل تناسلی توضیحاتی ارائه شده است.

عوارض زگیل تناسلی دکتر مهزاد احمدی

 

احتمال ابتلا به زگیل تناسلی در چه افرادی وجود دارد:

  • اشخاصی که با کسانی رابطه جنسی برقرار می نمایند که در خصوص سابقه جنسی آنها مطلع نیستند.
  • اشخاصی که دچار سایر عفونت های جنسی هستند.
  • کسانی که در سنین جوانی فعالیتهای جنسی بسیاری دارند.
  • کسانی که با چندین شریک جنسی رابطه برقرار میکنند.
  • کسانی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند.

نشانه ها و علائم زگیل تناسلی

در اکثر موارد اشخاص مبتلا شده دچار هیچ علائمی نمیشوند ولیکن با گسترش بیماری علائم ظهور می یابند. در خانم ها این نشانه ها و علائم در سرویکس رحم، ناحیه بین واژن و مقعد، واژن و دیواره های واژن بروز می کنند و در آقایان علائم بر روی مقعد، روی آلت تناسلی و نوک آن و در اطراف آلت تناسلی مشاهده میشود.

از جمله این نشانه ها و علائم میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • احساس ناراحتی و خارش در نواحی تناسلی
  • داشتن خونریزی در حین برقراری رابطه جنسی
  • تشکیل توده کوچک به رنگ پوست در نواحی تناسلی
  • به وجود آمدن چند زگیل نزدیک به هم که شکلی شبیه به گل کلم تشکیل می دهند.
  • برخی اوقات این زگیل ها به علت داشتن ارتباط جنسی دهانی در گلو و دهان افراد نیز به وجود می آیند.

عوارض زگیل تناسلی

این زگیلها میتوانند بی خطر باشند اما در بعضی موارد موجب بروز مشکلات جدی می شوند، که عبارتند از:

مشکلات بارداری: این زگیلها در دوره بارداری موجب بروز مشکلاتی نظیر اختلال در دفع ادرار خواهند شد. باید گفت زگیلهای واژنی منجر به کاهش توانایی واژن در باز شدن حین زایمان طبیعی میشوند و ممکن است این زگیل ها در مواردی نادر در حین زایمان به گلوی نوزاد انتقال یابند و مشکلاتی برای نوزاد ایجاد کنند.

بروز سرطان: ویروس عامل زگیل گاهی سبب ایجاد سرطان در بیمار خواهد شد؛ از جمله این سرطانها عبارتند از: سرطان سرویکس رحم، سرطان واژن، سرطان نوک آلت تناسلی مردان و سرطان سوراخ مقعد.

 درمان زگیل تناسلی

همانطور که گفتیم، زگیل تناسلی یک بیماری عفونی و شایع است که با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) منتقل می شود. این بیماری می تواند زائده های گوشتی و نرم را در ناحیه تناسلی، مقعد یا داخل دهان ایجاد کند.

برخی از سویه های HPV ممکن است باعث سرطان دهانه رحم، مقعد، آلت تناسلی یا گلو شوند. برای پیشگیری از زگیل تناسلی، بهتر است از رابطه جنسی محافظت شده استفاده کنید و واکسن HPV را در سن مناسب تزریق کنید.

برای درمان زگیل تناسلی، روش های مختلفی وجود دارد که بستگی به نوع، شدت و محل زگیل دارد. برخی از روش های درمان عبارتند از:

داروهای موضعی

داروهای موضعی به صورت کرم، پماد، ژل یا محلول هستند که بر روی زگیل ها باید بمالید. این داروها معمولا باعث سوزش، التهاب یا تحریک پوست می شوند و نباید داخل واژن یا مقعد استفاده شوند. برخی از این داروها عبارتند از: پودوفیلین، پودوفیلوکس، تریکلروآستیک اسید (TCA)، بیکاربونات سدیم، ایمیکیمود و سینکاتکین

لیزر

لیزر یک روش درمانی نوین و پیشرفته است که با استفاده از نور فشرده و قابل کنترل، زگیل ها را به صورت جراحی بدون خونریزی و بدون نیاز به بستری شدن بیمار، از بین می برد. لیزر باعث کشتن ویروس HPV در بافت ها می شود و خطر افزایش زگیل را کاهش می دهد.

فریز کردن

فریز نوعی روش درمانی است که با استفاده از یک ماده سرد (مثلا نیتروژن مایع)، زگیل ها را منجمد کرده و سپس خشک کرده و جدا می کند. فریز باعث التهاب پوست می شود و ممکن است نقاط قهوه ای رنگ  یا جای زخم بر جای گذارد.

جراحی

جراحی یک روش درمان قدیمی است که با استفاده از ابزارهای پزشکی زگیل ها را از ریشه بریده و از بین می برد. جراحی باعث خونریزی، درد و عفونت می شود و نیاز به بخیه و پانسمان دارد.

 

عوارض زگیل تناسلی

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش

برای تشخیص زگیل تناسلی از جوش، می توانید به چند نکته زیر توجه کنید:

ظاهر برآمدگی

زگیل تناسلی معمولا به صورت برجستگی های کوچک، زبر و گوشتی ظاهر میشود که شکل خوشه ای دارند و رنگ صورتی، قهوه ای یا به رنگ گوشت هستند. جوش تناسلی معمولا به صورت برجستگی های کوچک، قرمز و ملتهب ظاهر می شود که سر سفید یا سر سیاه دارند.

علائم همراه با آن

زگیل تناسلی معمولا با علائم همچون خارش، خونریزی، سوزش و درد همراه است. جوش تناسلی معمولا با علائم همچون التهاب، درد، پُر خون شدن و پُف کردن همراه است.

عامل ایجاد کننده

زگیل تناسلی با انتقال ویروس HPV از فرد مبتلا به فرد سالم در حین رابطه جنسی ایجاد می شود. جوش تناسلی با بسته شدن فولیکول های مو توسط چربی یا سلول های مرده پوست ایجاد می شود.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *