مزایای زایمان طبیعی در مادران باردار چیست؟


مزایای زایمان طبیعی در مادران باردار چیست؟

این را همه می دانیم که در گذشته زایمان ها همه بصورت طبیعی بوده است. در گذشته علم هنوز آنقدر پیشرفت نکرده بود که بتوان روشی غیر از روش طبیعی را جایگزین آن کرد. اما امروزه زایمان طبیعی رو به کاهش است و البته در کشور ما ایران آمار آن هنوز هم کمتر از دیگر کشورها است و شاهد افزایش چشمگیر زایمان به روش سزارین هستیم. اما آیا زایمان سزارین جایگزین مناسبی است؟ در این نوشته مبحث مزایای زایمان طبیعی در مادران باردار چیست؟ را به تفصیل بیان می کنیم.

 

مزایای زایمان طبیعی در مادران باردار چیست؟زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

امروزه شاهد افزایش زایمان سزارین در بین بانوان هستیم. اکثرا بخاطر نداشتن تحمل در زایمان طبیعی و فرار از درد آن را رد می کنند. اما تا به حال به این فکر کردید که زایمان سزارین می تواند عوارضی را در پی داشته باشد و مزیت درد نکشیدن شما فقط در حین انجام عمل جراحی است؟

چه بسا که بعد از عمل جراحی باید دوران نقاهت سختی را پشت سر بگذارید.

مزایای زایمان طبیعی

در زایمان طبیعی مزیت های بسیار زیادی وجود دارد. ما در اینجا به چند تا از آنها اشاره می

کنیم که عبارتند از:

خونریزی بسیار کم مادر

ترخیص زودتر و اقامت کمتر در بیمارستان

مادر سریع تر به انجام فعالیت های روزانه خود برمی گردد.

ارتباط پوستی و عاطفی بین مادر و  جنین بهتر و زودتر شکل می گیرد.

البته این را باید بدانید که روش زایمان سزارین را هیچ گاه نم یتوان کنار گذاشت، زیرا عواملی باعث می شوند که فرد باردار نتواند به صورت طبیعی زایمان کند.

در این صورت زایمان طبیعی ممکن است برای مادر و جنین بسیار پر خطر باشد و سر انجام به مرگ یکی از آنها و یا هردوی آنها منجر شود.

از این رو دکتر دستور زایمان سزارین را می دهد.

اما جدا از موارد خاص، کسانی هم که امکان زایمان طبیعی دارند، از آن سر باز می زنند. افرادی هم بخاطر جهل و نا آگاهی برای خاص بودن تاریخ تولد فرزندشان، زایمان سزارین را انتخاب می کنند که ممکن است باعث بروز انواع مشکلات برای جنین شود.

مادرانی که زایمان طبیعی را انجام می دهند در امر شیر دهی به نوزاد خود موفق تر هستند چرا که مادر بلافاصله بعد از زایمان، کودک خود را در آغوش گرفته و به او شیر می دهد.

زایمان طبیعی همچنین از نظر اقتصادی به نفع آن خانواده است. زنانی که زایمان طبیعی انجام می دهند، بعد از زایمان می توانند با ورزش های مناسب خیلی راحت تر و سریع تر از مادرانی که عمل سزارین انجام داده اند به تناسب اندام برسند.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *