هیستروسکوپی

در شیوه ای از معاینه به نام هیتروسکوپی ، پزشک یک دستگاه کوچک با قطر کم را داخل رحم کرده و با کمک نور داخل رحم را معاینه می‌کند. این روش هم در معاینه و هم در درمان کاربرد زیادی دارد.

هیسـتروسکوپی در تشخیص مواردی همچون علت سقط‌های مکرر، توده‌های غیر سرطانی مانند پولیپ و فیبرو در رحم، بررسی علل ناباروری و دردهای لگنی در زنان کاربرد زیادی دارد.

همچنین هیستروسکوپی در جراحی زنان نیز به کمک جراح می‌آید. هیستروسکوپی برای تعیین محل قرارگیری دستگاه IUD‌، برداشتن فیبروم و پولیپ، انجام بیوپسی از بافت برای تشخیص‌های بعدی، رفع چسبندگی ناشی از عفونت کاربرد دارد.

هیستروسکوپی

مزایای عمل هیستروسکوپی

هیستروسکوپی به گونه ای است که می توان حفره رحمی را به طور مستقیم مشاهده کرد. به همین جهت امکان تشخیص و درمان بیماری به سادگی فراهم است. پس از عمل نیز می توان مطمئن شد که درمان به طور کامل انجام شده است یا خیر.

عمل هیستروسکوپی جایگزین جراحی قدیمی کورتاژ تشخیصی شده و مزایای بسیاری دارد. مثلا در جراحی کورتاژ تشخیصی به دلیل آنکه دیدی وجود نداشت، جراحی به صورت کورکورانه انجام می شد ولی امروزه با عمل هیستروسکوپی تمامی این مشکلات برطرف شده است .

از دیگر مزایای هیستروسکوپی می توان به دوران نقاهت کوتاه مدت، کاهش احتمال عفونت و زخم روی بدن و در نتیجه عوارض کمتر اشاره کرد. همچنین با عمل هیستروسکوپی امکان درمان برخی از ناهنجاری ها و بیماری های رحمی نیز وجود دارد.

چه کسانی نباید از هیستروسکوپی استفاده کنند؟

زنانی که مبتلا به سرطان رحم یا واژن هستند.

زنانی با انسداد و تنگی دهانه رحم

خانم‌های باردار

اقدامات قبل از هیستروسکوپی

قبل از هیسـتروسکوپی باید شرایط بیمار توسط پزشک چک شود. بیمار باید از نظر مشکلات قلبی و عروقی، داروهای مصرفی مورد بررسی قرار گیرد. معمولا یک اکوی قلب از بیمار قبل از جراحی گرفته می‌شود. همچنین لازم است مصرف داروهایی همچون آسپرین و داروهای ضد انعقاد قبل از جراحی قطع شود.

نحوه انجام عمل هیستروسکوپی

عمل هیسـتروسکوپی تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می‌شود. در این عمل فضای داخلی رحم از آب پر می‌شود و دوربین کوچکی به داخل رحم فرستاده می‌شود. جراح با استفاده از مانیتور وضعیت داخل رحم را می بیند. این یک جراحی کوتاه مدت محسوب می‌شود و معمولا به مدت 4 تا 5 دقیقه انجام می‌شود. همچنین  دوره ریکاوری کوتاه مدتی دارد و پس از چند ساعت یا چند روز بیمار مرخص می‌شود.

بهترین زمان برای انجام عمل هیستروسکوپی

بهترین زمان برای انجام هیستروسکوپی، بلافاصله بعد از اتمام قاعدگی یا نهایتاً یک هفته بعد از اتمام قاعدگی است. در این زمان بهترین امکان برای پزشک جهت مشاهده درون رحم وجود دارد. بهتر است برای جلوگیری از رشد بیش از حد اندومتر، بیمار از روز پنجم قاعدگی شروع به مصرف قرص جلوگیری HD نماید و 2 الی 3 روز بعد از پاکی جهت انجام عمل هیستروسکوپی مراجعه نماید. البته ناگفته نماند که انجام هیستروسکوپی در زنان یائسه، در هر زمانی ممکن می باشد.

مراقبت های بعد از عمل هیستروسکوپی

هیسـتروسکوپی به علت اینکه یک جراحی سرپایی محسوب می‌شود نیازی به مراقبت خاص ندارد. اگر بیمار بتواند به راحتی راه برود و سرگیجه نداشته باشد و همچنین از نظر دفع ادرار مشکلی نداشته باشد آماده ترخیص از بیمارستان است.

در منزل نیز استراحت دو تا سه روزه شرایط بیمار را بهتر می کند و بعد از آن می تواند به راحتی به فعالیت های روزمره خود بپردازد. نکته مهم هیستروسکوپی عدم رابطه جنسی به مدت سه هفته می باشد.

آیا هیستروسکوپی جراحی ایمنی است؟

بله جراحی هیستروسکوپی یک جراحی ایمن به شمار می رود که احتمال ایجاد عوارض و اختلال در این عمل کمتر از یک درصد است. مشکلات نادری که ممکن است همراه این جراحی به وجود بیاید عبارت است از:

خونریزی شدید

آسیب به سرویکس و رحم

پریتونیت

مشکلات ناشی از بی هوشی و بی حسی

سوراخ شدن رحم

آمبولی یا آورلود مایعات در اثر عدم تعادل الکترولیتی

خطرات و عوارض هیستروسکوپی

هر چند هیستروسکوپی یک عمل کم خطر است اما در مواردی ممکن است عوارضی نیز به دنبال داشته باشد. اگر هیستروسکوپی را نزد یک پزشک مجرب و با تجربه انجام دهید مسلما این خطرات کمتر خواهد شد. برخی از این خطرات به شرح زیر است:

عوارض ناشی از بیهوشی

آسیب تصادفی به رحم

آسیب به دهانه رحم

عفونت رحم

خونریزی بیش از حد در حین عمل یا بعد از آن

احساس ضعف

هیستروسکوپینکات پایانی

جراحی هیستروسکوپی بنا به دلایل مختلفی که در بالا نیز ذکر کردیم، انجام می شود. عوارض ناشی از این عمل بسیار کم است. اما در هر صورت پزشک متخصص می تواند در نتیجه جراحی تاثیرگذار باشد. دکتر مهزاد احمدی متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان از بهترین و سرشناس ترین پزشکان در ایران است که با توصیه می شود قبل از تصمیم به جراحی با ایشان مشورتی به عمل آورید. در نظر داشته باشید دوره نقاهت این روش درمانی بسیار کوتاه و سریع است و فرد بعد از آن قادر به انجام کارها و فعالیت های خود می باشد.