زگیل تناسلی مردان

تحقیقاتی که در رابطه با ویروس hpv صورت گرفته معمولا بر روی زنان بوده است زیرا این ویروس از جمله عواملی بوده که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در بین آنان را افزایش داده است. در حالی که زگیل تناسلی مردان نیز می‌تواند مشکلات جدیدی را برای آنان به وجود بیاورد. این زگیل ممکن است باعث شود تا سرطان دستگاه تناسلی اتفاق بیفتد. اگرچه این سرطان زیاد بین مردان شایع نیست.

زگیل تناسلی مردان

ویروس hpv از جمله مواردی است که باعث افزایش زگیل تناسلی در بین مردان می‌شود. مردانی که از نظر جنسی فعال باشند ممکن است به این زگیل مبتلا شوند. این بیماری به صورت زائده‌هایی بر روی نواحی از جمله آلت تناسلی، دور بیضه‌ها، مقعد، ظاهر می‌شود.

تشخیص و درمان زگیل تناسلی مردان

پزشکان با معاینه‌ی پزشکی و با چشم می‌توانند تشخیص دهند که آیا شخص دارای این زگیل می‌باشد یا خیر. از جمله راهکارهایی که می‌توان این زگیل را درمان کرد می‌توان به کرایوتراپی، انجماد و لیزر را نام برد. با تجویز پمادهایی که پزشک معرفی می‌کند نیز می‌توان آن را درمان کرد.

اگر شریک جنسی به این زگیل مبتلا بوده و یا ویروس hpv را داشته باشد، احتمال انقال آن به شخص وجود دارد. ویروس hpv که عامل ایجاد زگیل تناسلی مردان است، در مردان نسبت به زنان تشخیص دیرتری خواهد داشت. این زمان ممکن است تا 2 سال نیز به طول بینجامد. همینطور این نکته قابل ذکر است که این ویروس ممکن است تا زمان زیادی بدون ایجاد علائمی در بدن وجود داشته باشد.

در این بیماری، زگیل‌ها در واقع به صورت توده‌های گوشی هستند و یا ممکن است که به صورت برجستگی‌های گوشتی باشند. اندازه‌ی آن‌ها نیز متفاوت است و ممکن است که رنگ‌هایی مانند سفید، قهوه‌ای تیره، صورتی، خاکستری داشته باشد.

به طور کل راه‌هایی که ممکن است باعث شود تا زگیل تناسلی مردان به وجود بیاید می‌تواند جنسی و غیرجنسی باشد. راهکایی که ممکن است این ویروس منتقل شود می‌توان به استفاده مشترک از وسایل بهداشتی شخصی مانند حوله، تیغ، ریش تراش و … اشاره کرد. در مورد انتقال بیماری از راه بیماری‌های جنسی نیز می‌توان به سوزاک و بیماری ایدز اشاره کرد. اما بیشتر عامل ایجاد این زگیل از راه تماس جنسی، رابطه جنسی دهانی، تعدد شرکای جنسی، تماس جنسی واژینال، استفاده نکردن از کاندوم، خواهد بود.

از موارد دیگری که می‌تواند از ایجاد این زگیل پیشگیری کند می‌توان به کاهش تعداد شریک جنسی اشاره کرد. تزریق کردن واکسن hpv و استفاده از کاندوم و … می‌تواند از مواردی باشد که به عدم انتقال ویروس کمک کند.

علت ایجاد زگیل تناسلی در مردان

بهتر است قبل از هرچیزی این را بدانید که زگیل یک بیماری مسری است که حاصل مقاربت جنسی است. البته ممکن است در ماه های اول مقاربت جنسی هیچگونه علائمی مبنی بر زگیل نداشته باشید. و خب طبیعتا در ماه های اول نزدیکی ممکن است ندانید به ویروی اچ پی وی مبتلا هستید. تماس مستقیم پوست با پوست این ویروس را انتقال می ‌دهد. زگیل تناسلی یکی از مسری ‌ترین بیماری‌های پوستی است و در اولین تماس منتقل خواهد شد بنابراین بهتر است همیشه از کاندوم استفاده کنید.

علائم وجود بیماری زگیل تناسلی در مردان

هرگونه توده و یا جوش روی آلت تناسلی مردان نشان از وجود زگیل تناسلی نمی باشد. بنابراین برای تشخیص نوع جوش یا توده روی زگیل روی آلت تناسلی باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید. اما اولین و ابتدایی ترین علائمی که نشان دهنده ابتلا به زگیل تناسلی در آقایان می باشد، ایجاد زگیل هایی در اطراف آلت تناسلی مقعد و کشاله ران می باشد.

معمولاً زگیل ها در روی نوک آلت تناسلی ایجاد می شوند که در نهایت روی ساقه آلت نیز قابل مشاهده هستند. همچنین روی کیسه بیضه و اطراف مقعد ظاهر می شوند. البته ابتلا به زگیل تناسلی محدود به رابطه جنسی متعدد نیست. بلکه ممکن است این بیماری بدون داشتن رابطه جنسی نیز به وجود آید.

ویروس hpv در قسمت های دهان و گلوی فرد نیز ایجاد می شود شکل ظاهری زگیل ها می تواند به صورت خوشه‌ای یا تکی باشد. در بسیاری از موارد زگیل ها هم رنگ پوست هستند و قابل لمس و تشخیص نمی باشند. یا ممکن است به صورت بیرونی ظاهر نشده باشند.

در چنین شرایطی برای تشخیص بیماری اچ پی وی باید آزمایش های مخصوص به آن را بدهید. برخی از ویروس های اچ پی وی ممکن است به سرطان تبدیل شوند که البته به ندرت اتفاق می ‌افتد. این بیماری معمولاً با درد و ناراحتی همراه نیست و امکان ابتلای مردان به این بیماری کمتر از زنان است.

تست زگیل تناسلی مردان

یکی از روش های تشخیص ویروس اچ پی وی آزمایش های مربوط به آن می باشد. برخی از افراد ممکن است برای اطمینان از وجود زگیل های ریزی که قابل رویت نیستند، از محلول سرکه استفاده نمایند. اما باید بدانید که این تست ممکن است با خطا مواجه شود. هیچ تست و آزمایشی که نشان دهد ویروس اچ پی وی منجر به سرطان می ‌شود یا خیر، وجود ندارد. اما در آزمایش های مقعدی پزشکان سلول هایی را از قسمت مقعد بیمار خارج می کنند و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می دهند.

زگیل معمولی چه تفاوتی با زگیل تناسلی دارد؟

عامل ایجاد کننده زگیل معمولی و زگیل تناسلی ویروس اچ پی وی است. ولی نوع آن ها با هم متفاوت است. بطور مثال در زگیل معمولی ناحیه تناسلی درگیر نمی شود. و بیشتر دست و پا را به اصطلاح زگیل می زند.

همچنین در زگیل تناسلی نیز به همین صورت است و این نوع زگیل قسمت های دیگر بدن را درگیر نمی کند. فقط قسمت اندام تناسلی درگیر می شوند. حتی در سکس دهانی نیز دهان درگیر زگیل آلت تناسلی نمی شود. البته باید خاطرنشان کرد که در زگیل معمولی افراد با سنین پایین تر بیشتر در معرض ابتلا هستند. چون هنوز سیستم ایمنی بدن آن ها کامل نشده است. همچنین افرادی ک مبتلا به بیماری هایی هستند که سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف تر است، نیز بیشتر در معرض زگیل معمولی هستند.

برای درمان زگیل به چه پزشکی باید مراجعه کرد؟

برای درمان زگیل می توان به متخصص ارولوژی، متخصص زنان و نیز متخصص پوست مراجعه کرد. اما از آنجا که زگیل تناسلی در ناحیه حساس آلت و حتی درون مجرای ادرار رشد می کند، آشنایی با ناحیه ادراری بسیار مهم است تا بر اثر ناآگاهی و یا تجربه کم؛ مشکلی برای مجرای ادرار یا ناحیه تناسلی ایجاد نشود. به همین جهت توصیه می شود متخصص ارولوژی برای درمان زگیل اقدام کند.

پیشگیری از زگیل تناسلی

زگیل تناسلی مردان ممکن است از چندین ماه قبل ایجاد شود و هیچ گونه علائمی در فرد به وجود نیاید. در چنین موارد و بیماری هایی که علائم خاصی از همان ابتدا ندارند، پیشگیری بهترین روش درمان است.

افرادی که کمتر از ۳۰ سال سن دارند و از نقص سیستم ایمنی بدن رنج می برند و در عین حال چند شریک جنسی مختلف دارند، در خطر ابتلا به زگیل تناسلی می باشند. در چنین شرایطی بهتر است از روش های زیر برای چیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی بهره مند شوند:

استفاده از کاندوم باعث جلوگیری از ابتلا به ویروس زگیل تناسلی نمی شود.

تزریق واکسن البته فقط برای افراد غیر مبتلا توصیه می گردد .

مراجعه سریع به پزشک در صورت مشاهده هر گونه برجستگی پوستی گوشتی در ناحیه تناسلی

در صورت ابتلا به ویروس تناسلی جهت اصلاح موی منطقه آلت تناسلی به هیچ وجه از تیغ استفاده نکنید چرا که باعث منتشر شدن زگیل ها می گردد. در این شرایط می توانید از موبر استفاده کنید.