افتادگی مثانه

مثانه یک عضو توخالی درون لگن می‌باشد که وظیفه نگهداری ادرار را دارد، افتادگی مثانه یکی از بیماری‌هایی است که بروز آن بین زنان رایج تر می‌باشد و احتمال بروز آن در بین مردان بسیار پایین است، علت این امر این است که زنان به دلیل دارا بودن کانال زایمان بیشتر در معرض ضعیف شدن عضلات کف لگن هستند و در نتیجه بیشتر به افتـادگی مثـانه مبتلا می‌شوند، در این مطلب قصد داریم به علل و نشانه‌ها، تشخیص و درمان این بیماری بپردازیم.

درجه بندی افتادگی مثانه

افتادگی مثانه به چهار درجه تقسیم بندی می شود:

درجه اول: تنها بخش کوچکی از مثانه روی مهبل می افتد.

درجه دوم: مثانه آن قدر افتادگی پیدا می کند که به ورودی مهبل می رسد.

درجه سوم: مثانه در قسمت دهانه مهبل، برآمدگی ایجاد می کند.

درجه چهارم: تمام مثانه کاملا از مهبل بیرون می زند.

افتادگی مثانه در زنان معمولا با یائسگی مرتبط است. پیش از یائسگی، بدن زنان، هورمون استروژن تولید می کند، که به حفظ استحکام ماهیچه های داخل و اطراف مهبل کمک می کند.

انواع افتادگی مثانه

افتـادگی مثـانه که به آن فتق مثانه هم گفته می‌شود، به نسبت میزان افتادگی و پایین آمدن مثانه در واژن چهار درجه مختلف دسته ‌بندی می‌شود، درجه اول نوع خفیف افـتادگی مثـانه می‌باشد که در این نوع افتادگی فقط بخش کوچکی از مثانه وارد دهانه واژن می‌شود، درجه دوم نوع متوسط افـتادگی مثـانه می‌باشد، در این نوع از افتــادگی مثـانـه، مثـانـه کامل وارد واژن می‌شود، در درجه سوم که نوع شدید افـتادگی مثـانـه می‌باشد، مثـانه از دهانه واژن بیرون می‌زند و در درجه چهارم که آخرین نوع است کل مثـانه به‌طور کامل از واژن خارج می‌شود، به درجه چهارم افتـادگی مثــانه نوع کامل افـتادگی مثـانه گفته می‌شود.

علت‌های به وجود آمدن افتادگی مثانه

عوامل متعددی وجود دارد که بر افـتادگی مـثـانه و ابتلا به آن تاثیر دارد، از جمله این عوامل می‌توان به مواردی مثل یائسگی، زایمان،  وارد شدن فشار زیاد بر مثانه یا بلند کردن اجسام سنگین اشاره کرد، ولی  متداول‌ترین علت مربوط به افـتادگی مـثانه همان زایمان است، زیرا در حین زایمان فشار زیادی به بافت‌های واژن وارد می‌شود.

علائم و نشانه‌های افتادگی مثانه

مهم‌ترین و اولین نشانه بروز افـتادگی مثـانه وجود بافتی در واژن است که مشابه توپ می‌باشد، همچنین احساس ناراحتی در ناحیه لگن، ادرار با مشکل، دفع ادرار ناقص، عفونت مثانه به‌صورت مکرر، کمردرد درد درحین مقاربت و …  نیز از سایر علائم ابتلا به افتـادگی مثـانه می‌باشد.

تشخیص افتادگی مثانه

برای تشخیص این بیماری از معاینات لگنی و یا بررسی علائم و سوابق پزشکی استفاده می شود. همچنین انجام سیستوگرافی، آزمایش یورودینامیک و سیستوسکوپی از دیگر روش هایی است که پزشک می تواند برای تعیین شدت بیماری از آن ها استفاده کنید.

باید خاطرنشان کرد که برای تشخیص این بیماری، بیمار باید همکاری لازم در جهت شرح حال دقیق خود را ارائه کند. و همه توصیه های پزشک را جدی بگیرد.

برای تشخیص دقیق و صحیح افتادگی مثـانه و انجام درمان آن می توانید به مطب دکتر مهزاد احمدی متخصص زنان و زایمان و جراحی زیبایی زنان مراجعه نمایید. ایشان با تخصص و مهارت بالا به طور دقیق میزان افتادگی مثانه را مشخص و درمانی مطابق با آن ارائه می نمایند.

درمان افتادگی مثانه

نوع درمان افتادگی مثانه به علائم بیمار مرتبط است و پزشک با توجه به شدت بیماری درمانی متناسب با آن را آغاز می کند. اگر بیمار علائم ادراری مکرر و احساس فشار و بیرون زدگی در واژن نداشته باشد، نیازی به جراحی نیست. برای درمان غیرجراحی انجام ورزش های کگل بسیار توصیه می شود.

اما اگر مثانه افتادگی شدیدی داشته باشد، نیاز به جراحی دارد. البته انتخاب نوع جراحی به تصمیم پزشک مرتبط است. اگر بیمار هیچگونه علایم ادراری نداشته باشد و فقط احساس پری و بیرون زدگی توده در واژن داشته باشد، عمل جراحی ترمیمی توصیه می شود.

پیشگیری از افتادگی مثانه

برای پیشگیری از افتادگی مثـانه ابتدا باید یبوست برطرف شود. برای برطرف کردن یبوست باید مایعات فراوان و مواد غذایی حاوی فیبر بالا مصرف نمود. برای دفع کردن از فشار زیاد بپرهیزید. برای زنان مبتلا به یبوست پیشنهاد می شود حتما به درمان های پزشکی توجه نمایند. بلند کردن اجسام سنگین نیز از عوامل دیگر افتادگی مثـانه است که باید از ان پرهیز نمود. از دیگر فاکتورهای احتمال ابتلا به افتادگی مثـانه چاقی است. کنترل وزن باعث می شود از این احتمال نیز جلوگیری شود.

عوارض افتادگی مثانه

همانطور که گفتیم، مثـانه یکی از عضوهای توخالی در بدن است که تا حد مشخصی می تواند ادرار را در خود ذخیره کند. هنگامی که گنجایش مثـانه از ادرار پر شود، فرد احساس فشار می کند که در این صورت نیاز به تخلیه ادرار دارد.

در خانم ها مثانه توسط دیواره مهبل حفظ می شود که با افزایش سن به مرور زمان این دیواره شل و ضعیف خواهد شد. در صورتی که به افتـادگی مثـانه توجه نکنید، ممکن است مشکلات خطرناک و جبران ناپذیری ایجاد شود. بنابراین بهتر است هر چه سریعتر اقدامات درمانی را انجام دهید.

زمانی که این مشکل ایجاد شود اختلالات ادراری، ناراحتی و بی اختیاری ادرار، نشت ادرار، خروج ادرار با عطسه و سرفه ایجاد می شود. بنابراین برای جلوگیری از عوارض افتادگی مثـانه بهتر است هر چه سریعتر شروع به درمان نمایید.

در صورت جدی نگرفتن این مشکل ممکن است.اختلالات شدیدتری ایجاد شود که پروسه درمان را برایتان با مشکل بزرگی رو به می کند. البته تا حدود زیادی می توانید با رعایت یک سری نکات از ایجاد این مشکل جلوگیری نمایید.

سلامت سیستم ادراری در بدن یکی از مهم ترین عملکرد بدن محسوب می شود که اختلال در هر کدام از قسمت های آن عوارض سختی را در پیش خواهد داشت.

بررسی های تکمیلی برای تشخیص افتادگی مثانه

برای تشخیص افتادگی مثانه یک سری بررسی های تکمیلی وجود دارد که در کنار بررسی های اصلی قابل استفاده است. یکی از بررسی های تکمیلی برای افتادگی مثانه آزمایش ادرار و خون بوده که در این آزمایش عفونت ادراری و چگونگی عملکرد کلیه ها مورد ارزیابی قرار می گیرد.

با انجام بررسی های تکمیلی به راحتی می توانید از ایجاد افتادگی مثـانه اطلاع یابید و به درمان آن بپردازید. یکی دیگر از بررسی های تکمیلی ارزیابی یورودینامیک است که برای افرادی که دچار افتادگی مثانه هستند، قابل اجرا است.

انجام ارزیابی یورودینامیک در تشخیص نهایی به شما کمک می کند. از این رو چگونگی انجام این ارزیابی از دقت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. با تشخیص زودهنگام افتادگی مثانه پروسه درمان سریعتر و راحت تر انجام می شود.

از این رو بهتر است نسبت به بررسی های افتادگی مثانه بی توجه نباشید. در مواقعی که کوچک ترین علائم از افتادگی مثـانه را در خود احساس کرده اید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. تا با تشخیص زودهنگام و درست بتوانید از عوارض شدید این مشکل جلوگیری نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب به مهم‌ترین روش‌های تشخیص و علائم ابتلا به افـتادگی مـثانه اشاره کردیم، اما برای اطمینان بیشتر در صورت مشاهده یک یا چند مورد از این علائم می‌توانید به پزشک مراجعه کنید.