القای زایمان چیست؟

القای زایمان چیست؟ اینداکشن یا القای زایمان یعنی مصرف دارو یا سایر شیوه ها به منظور شروع انقباضات رحمی که موجب تولد نوزاد می گردد.

القای زایمان چیست؟ دکتر مهزاد احمدیعلت القای زایمان چیست؟

زمانی القای زایمان صورت می گیرد که انقباضات رحمی هنوز شروع نشده است و ادامه بارداری برای مادر یا نوزاد خطرناک است. به عنوان مثال می‌ توان به مواردی نظیر رشد نامناسب جنین، بیماری ‌های زمینه ‌ای مادر مانند فشارخون بالا یا دیابت و پارگی زودرس کیسه آب‌ اشاره نمود.

القای زایمان در برخی موراد علت پزشکی ندارد؛ مثلاً زن بارداری که در مناطق دور افتاده و محلی که امکان دسترسی راحت و سریع به مراکز درمانی وجود ندارد، در سن بارداری بالای ۳۹ هفته به منظور زایمان در شرایطی بهینه بستری شده و القای زایمان انجام می شود.

آماده سازی دهانه رحم برای زایمان: دهانه رحم پیش از القای زایمان باید آماده، نرم و تا حدی متسع باشد. باید گفت از چند هفته پیش از زایمان این تغییرات شروع می ‌شود و طبق مقدار اتساع، میزان نرم بودن‌ و ناحیه قرار گیری دهانه رحم به آن امتیاز از 0 تا 13 می ‌دهیم که به عنوان بیشاپ اسکور شناخته می ‌شود.

چنانچه بیشاپ اسکور کم تر از شش بود یعنی دهانه رحم برای زایمان مناسب نمی باشد و پیش از القای زایمان باید آماده شود. این آماده سازی با استفاده از دارو و سایر روش ها صورت می گیرد.

از جمله داروها اکسی توسین می باشد که هورمون شروع کننده انقباضات رحمی است. قرص ‌های پروستاگلاندین بصورت خوراکی، واژینال یا زیر زبانی تجویز می گردد که منجر به شروع انقباضات رحمی و آماده سازی دهانه رحم می گردد. پاره کردن کیسه آب نیز موجب شروع انقباضات و یا تشدید آن ها خواهد شد. باید گفت احتمال بروز عفونت با طولانی شدن پارگی کیسه آب افزایش می یابد.

القای زایمان برخی اوقات موفقیت آمیز نیست و امکان دارد نیاز باشد دوره بعدی القای زایمان بعد از مدتی توقف و استراحت، شروع شود و یا به سزارین نیاز باشد. این احتمال به ویژه در زایمان اول و یا مواقعی که دهانه رحم آماده نیست، بیشتر است.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *