صرع در دوره بارداری

در این مقاله به بحث پیرامون صرع در دوره بارداری پرداخته می شود.

صرع در دوره بارداری دکتر مهزاد احمدی صرع نوعی اختلال سیستم عصبی می باشد. اعصاب بدن در وضعیت نرمال توسط سیگنال‌ های شیمیایی و الکتریکی اطلاعات را انتقال می دهند. خانم هایی که مبتلا به صرع هستند، دچار لرزش عضلات می‌ شوند.

در برخی موارد صرع بسیار خفیف بوده و با هیچ علائمی همراه نیست. باید گفت بارداری موجب صرع نمی ‌شود. ولیکن یک شخص باردار مبتلا به صرع امکان دارد بیشتر دچار تشنج شود؛ چرا که داروهایی که به منظور درمان صرع مورد استفاده قرار می گیرند در دوره بارداری به نحو متفاوتی عمل می‌ کنند.

امکان دارد داروها به درستی اثر نکنند یا به خوبی جذب نشوند. ضمناً در اوایل دوران بارداری خانم هایی که دچار حالت تهوع و استفراغ می ‌شوند ممکن است پیش از این که دارو بر بدن آنها اثر بگذارد، آن را استفراغ کنند. با اینکه تشنج خطرناک است ولیکن اکثر افرادی که در دوره بارداری دچار تشنج می ‌شوند، نوزدان سالمی به دنیا می ‌آورند.

صرع در دوره بارداری موجب ایجاد استرس و ناراحتی می ‌شود. همانطور که قبلاً اشاره نمودیم اکثر مادرانی که دچار صرع هستند کودکان سالمی به دنیا می ‌آورند، ولیکن با این وجود خانم های باردار مبتلا به صرع به مراقبت بیشتری احتیاج دارند.

بیماران در دوران بارداری لازم است بیشتر نزد متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایند. باید گفت در هر ویزیت، وزن و فشار خون فرد مورد بررسی قرار می گیرد و آزمایش خون در صورت ضرورت برای بیمار تجویز خواهد شد برای اینکه سطح داروهای موجود در بدن بررسی شود.

چنانچه بیمار داروی ضد تشنج مصرف نماید، پزشک برای پیشگیری از خونریزی در نوزاد پس از تولد در ماه آخر بارداری برای وی ویتامین K تجویز خواهد کرد. لازم به ذکر است که پزشک در دوره بارداری وضعیت سلامت جنین را مورد بررسی قرار می دهد. برای پیگیری رشد نوزاد ممکن است مادر نیاز به سونوگرافی‌ های پی در پی داشته باشد. ضمن اینکه پزشک امکان دارد آزمایشات دیگری را پیش از زایمان تجویز نماید.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *