عفونت واژن

عفونت واژن که با نام واژینیت هم شناخته می شود یکی از شایع ترین و متداول ترین عفونت های سنین باروری زنان است که در ناحیه واژن اتفاق می افتد. این بیماری می تواند درجات مختلفی داشته و پس از ایجاد، موجب بروز علائم و نشانه های مختلفی گردد.

عفونت واژن
واژن به دلیل ساختار و نوع کارکرد، مستعد ایجاد انواع عـفونت است به همین دلیل در ابتدا رعایت بهداشت و سپس دوری از عوامل ایجاد کننده اینگونه عفونت ها می تواند به خوبی از بروز و یا پیشرفت آن جلوگیری نماید.

نکات مهم در مورد عفونت واژن

می توان با توجه به نوع و شدت این عارضه در زنان، این موضوع مهم را در نظر گرفت زنانی که قبلاً سابقه عفونت داشته اند ممکن است مجدداً به این عفونت ها مبتلا شوند. بهتر است نه تنها اینگونه افراد بلکه سایر زنان و دختران هم به صورت منظم نسبت به چکاپ و همچنین توجه بیشتر در علائم انواع عفونت ها، اقدام نمایند.
پس از توجه به موارد بالا، حتماً نکات زیر رعایت شود:
– چنانچه سابقه قبلی عفونت در زمانی دور داشتید باز هم نسبت به علائم خود، دقتِ بدون وسواس داشته باشید
– چکاپ منظم فراموش نشود
– رعایت بهداشت یعنی استحمام به موقع، تعویض لباس زیر، استفاده از لباس زیر باکیفیت
– عدم دستکاری بی دلیل
– رعایت بهداشت در زمان رابطه جنسی
– شستشو با آب بهداشتی
با رعایت این موارد می توان تا حد زیادی از ابتلا و یا پیشرفت عـفونـت واژن جلوگیری نمود.

انواع عفونت واژن

عـفونت در ناحیه واژن می تواند بنا به دلایل مختلفی ایجاد و عوامل ایجاد کننده آن نیز مختلف باشد:
عفونت انگلی: نوعی عفونت واژینیت است که عامل ایجاد آن نوعی انگل بوده و می تواند به راحتی در زمان رابطه جنسی به فرد مقابل منتقل شود.
عفونت باکتریایی: به دلیل از بین رفتن لاکتوباسیل ها که به دلیل تغییر در فلور باکتریایی طبیعی واژن اتفاق می افتد ایجاد می گردد. به این نوع عفونت، واژینوز باکتریایی هم گفته می شود.
عفونت های مخمری: در اینگونه از عـفونت ها، نوعی قارچ به نام Candida Albicans می تواند ناحیه واژن را گرفتار به عارضه عفونت کند.

علائم عفونت واژن

واژینیت می تواند نشانه های بسیار مختلفی داشته باشد. برخی از این نشانه ها به راحتی توسط بیمار قابل تشخیص است و برخی دیگر بایستی توسط معاینه پزشک تایید گردد. این علائم عبارتند از:
– سوزش یا درد در هنگام دفع ادرار
– احساس درد در زمان رابطه جنسی
– خارش واژن
– لکه بینی و یا خونریزی واژینال
– تغییر رنگ در ترشحات واژن
– بوی بد
– تغییر میزان ترشحات واژن

علت ایجاد عفونت واژن

ایجاد عفونت در واژن دلایل متعددی دارد که پزشک می تواند بر اساس علت ایجاد آن نوع عـفونت را تشخیص دهد و درمان مناسب برای آن ارائه نماید. از جمله دلایل رایج عـفونت واژن عبارتند از:

عفونت های باکتریایی

بسیاری از باکتری هایی که در واژن افراد وجود دارد، از نوع مفید می باشند حال اگر باکتری ها بیش از حد در بدن تولید شوند، می توانند باعث عفونت های شدیدی شوند که از آن به عنوان عفونت های باکتریایی یاد می‌شود.

عفونت های مخمری

نوعی قارچ در واژن زنان ایجاد می شود که عامل اصلی ایجاد عفونت های مخمری می باشد. معمولاً مصرف آنتی بیوتیک باعث کاهش رشد باکتری ها و قارچ های مفید می شوند. و همین مسئله موجب می شود که عفونت های مخمری ایجاد گردد.

عفونت های انگلی

عفونت های انگلی از طریق مقاربت های جنسی محافظت نشده منتقل می شود و یک انگل به نام پروتوزایی به واژن وارد می شود که باعث ایجاد عفونت های انگلی می گردد.

عفونت واژنآتروفی واژن

معمولاً افرادی که در سنین بالا دچار یائسگی می گردند، آتروفی واژن در آنها رخ می دهد. یا زمانی که به کودک شیر می دهید، ممکن است میزان استروژن بدن شما کاهش یابد و این نوع عفونت در سطح واژن شما ایجاد گردد. چرا که کاهش استروژن باعث خشکی واژن و در نتیجه نازک شدن دیواره های آن می گردد و التهاباتی را با خود به همراه خواهد داشت.

موارد دیگری از قبیل عطرها و صابون های شستشوی بدن و واکسن های واژگان تماماً می توانند واژن را تحریک کنند و موجب التهابات زیادی در این ناحیه گردند.

نحوه تشخیص عفونت واژن

زمانی که برای احساس درد و سوزش در ناحیه واژن به پزشک زنان مراجعه می کنید. ابتدا پزشک یک شرح حال به صورت کامل از شما می گیرد. به طور مثال از رنگ و غلظت ترشحات شما می پرسند میزان ترشحات و همچنین بوی ترشحاتی که از واژن شما ایجاد می گردد، نشان دهنده نوع عـفونت و شدت آن می باشد. همچنین در صورتی که سابقه ابتلا به بیماری‌های مسری از طریق ارتباطات جنسی را دارید، می تواند مسئله‌ ای بر تشخیص عفونت در بدن شما باشد. مساله دیگر تعداد شرکای جنسی شماست. هر اندازه که تعداد شرکای جنسی بیشتری داشته باشید، احتمال ابتلا به عـفونت و سایر بیماری های مقاربتی در شما بیشتر خواهد بود بعد از گرفتن شرح حال پزشک با استفاده از وسیله ای به نام اسپکولوم واژن شما را معاینه می کند.

درمان عفونت واژن

عفونت واژن یک مشکل رایج است که زنان در هر سنی ممکن است به آن مبتلا شوند. انواع مختلفی از عفونت واژن وجود دارد که هر کدام با علائم و روش های درمان متفاوتی همراه هستند.

رایج ترین انواع عفونت واژن عبارتند از:

• واژینوز باکتریایی: این نوع عـفونت به دلیل عدم تعادل باکتری های طبیعی در واژن ایجاد می شود. علائم آن شامل ترشحات بدبو، خارش و سوزش واژن است.
  • عفونت قارچی: این نوع عفونت به دلیل رشد بیش از حد قارچ کاندیدا در واژن ایجاد می شود. علائم آن شامل خارش، سوزش، قرمزی و ترشحات سفید و پنیری شکل واژن است.
  • تریکومونیازیس: این نوع عـفونت به دلیل یک انگل ایجاد می شود. علائم آن شامل خارش، سوزش، ترشحات سبز یا زرد رنگ و درد هنگام دفع ادرار است.

درمان عفـونت واژن به نوع آن بستگی دارد. در جدول زیر برخی از روشهای درمان عفونت واژن را ذکر کرده ایم:

روشهای درمان عفونت واژن
واژینوز باکتریایی

این نوع عفونت با آنتی بیوتیک درمان می شود.
عفونت قارچی

عفونت قارچی با داروهای ضد قارچ موضعی یا خوراکی درمان می شود.

تریکومونیازیس

عفونت تریکومونیازیس با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

درمان عفونت واژن در خانه

علاوه بر روش های درمانی برای عفـونت واژن که در بالا ارائه کردیم، روش های خانگی نیز برای درمان این مشکل وجود دارد. که عبارتند از:

استفاده از ماست

ماست حاوی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس است که یک پروبیوتیک مفید است. مصرف ماست می تواند به حفظ تعادل باکتری های طبیعی در واژن و درمان عفـونت های قارچی کمک کند.

سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد قـارچی و ضد باکتریایی است. شستشوی واژن با سرکه سیب رقیق شده می تواند به درمان عـفونت های قارچی و باکتریایی کمک کند.

سیر

سیر دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است. مصرف سیر می تواند به درمان عفونت های قـارچی و باکتریایی کمک کند.

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است. استفاده از روغن درخت چای به صورت موضعی می تواند به درمان عـفونت های قارچی و باکتریایی کمک کند.

آب کرن بری

آب کرن بری می تواند به جلوگیری از چسبیدن باکتری ها به دیواره مجاری ادراری و مثانه کمک کند. مصرف آب کرن بری می تواند به درمان عـفونت های ادراری که به عفونت واژن منجر می شوند، کمک کند.

البته توجه داشته باشید که:

• قبل از استفاده از هر یک از این روش های خانگی، با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر علائم عفـونت واژن شما شدید است یا پس از چند روز بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید.