زایمان سزارین بهتر است یا طبیعی؟


زایمان سزارین بهتر است یا طبیعی؟

در مورد وضع حمل، مادران گاهی دچار سردرگمی شده و نمی دانند کدمیک از راه ها یعنی سزارین یا زایمان طبیعی را برای به دنیا آوردن فرزندشان انتخاب کنند. توجه به برخی نکات مهم در همین زمینه می تواند در تصمیم گیری مادران باردار بسیار موثر باشد و اینکه زایمان سزارین بهتر است یا طبیعی؟ به این شکل پاسخ داده می شود.

زایمان سزارین بهتر است یا طبیعی؟

مقایسه های مهم این دو شکل زایمان:

  • در زایمان سزارین دردهای ناشی از برش و بخیه کردن شکم برای بیرون آوردن نوزاد تا چندین روز همراه مادر است اما در زایمان طبیعی فقط دقایقی قبل از زایمان، درد تحمل می شود و پس از زایمان همه چیز کاملاً طبیعی ست.
  • در زایمان طبیعی مادر می تواند بلافاصله حتی روز بعد به فعالیت های شخصی خود به تنهایی رسیدگی کرده و سریعاً به روال عادی زندگی باز گردد اما در سزارین این مدت زمان، چندین روز و همراه با درد و مراقبت های بیشتر خواهد بود
  • گاهی به دلایل مختلف، متخصص زنان توصیه به سزارین می کند زیرا ممکن است جان نوزاد و یا مادر در خطر باشد در چنین شرایطی، راهی جز انجام سزارین نیست که در این مورد، سزارین به نفع هر دو خواهد بود.
  • شادابی و سرحالی مادران پس از انجام زایمان طبیعی بسیار بیشتر از مادرانی ست که زایمان سزارین انجام می دهند در نتیجه، پاسخ ابهام زایمان سزارین بهتر است یا طبیعی؟ می تواند تا حدی مشخص گردد
  • در زایمان سزارین نیاز به مصرف داروهای بیشتری در روزهای بعد از وضع حمل است اما در زایمان طبیعی خبری از این داروها نیست
  • مادران اگر به شکلی طبیعی زایمان کنند می توانند بلافاصله به راحتی و با آغوشی باز به فرزند خود شیر داده و مشکلی هم در این زمینه پیش نخواهد آمد که این مورد هم در جهت رفع ابهامات زایمان سزارین بهتر است یا طبیعی؟ می تواند راهگشا باشد.

اینها از مزایا و مقایسه زایمان سزارین با زایمان طبیعی بود که مشخص می کند کدامیک از زایمان ها بهتر و کمر دردسرتر است و بخوبی پاسخگوی سوال زایمان سزارین بهتر است یا طبیعی؟ خواهد بود.

 

دکتر مهزاد احمدی

در چه زمان هایی سزارین بهتر از زایمان طبیعیست

با توجه به تمامی مزیت های زایمان طبیعی نسبت به زایمان سزارین اما گاهی پزشک زنان پس از بررسی و آزمایشات متوجه نقصی در نوزاد و یا مادر خواهد شد که می تواند دلایل متعددی داشته باشد.

در چنین شرایطی، توصیه جدی به انجام سزارین می شود. مواردی مانند

  • جدا شدن جفت از خط رحمی
  • اگر نوزدان دوقلو یا بیشتر باشند
  • چنانچه سابقه قبلی سزارین داشته باشد
  • برخی بیماری ها در مادر مانند دیابت، فشار خون، مشکلات قلبی
  • وقتی شکل قرارگیری نوزاد بجای تولد با سر، برعکس باشد یعنی آماده تولد با پاها
  • ….

شرایطِ بعد از زایمان سزارین بهتر است یا طبیعی؟

بارداری و زایمان فرآیندی بسیار پیچیده و مهم است زیرا انسانی دیگر در بطن مادران شکل گرفته و پس از وضع حمل، مادر احساس سبکی و در واقع نوعی تهی شدن دارد. این شرایط (احساس تهی شدن) پس از زایمان طبیعی بیشتر اتفاق می افتد زیرا در سزارین به دلیل انجام جراحی در اتاق عمل، شرایطِ جراحی معمولاً بر شرایط وضع حمل (که طبیعی نیست) غلبه می کند.

در زایمان سزارین معمولاً برخی دردها در ناحیه شکم و زیر شکم بیشتر از خانم هایی ست که به روش طبیعی وضع حمل کرده اند همچنین مشکلاتی مانند تعویض پانسمان، باقی ماندن جای بخیه، تحمل کردن درد تا مدت زمانی بیشتر از زایمان طبیعی سبب می شود به این نتیجه برسیم در بسیاری شرایط، استفاده از زایمان طبیعی بهتر از سزارین است و شرایط بعد از زایمان سزارین کمی سخت تر از طبیعی خواهد بود.

در زایمان طبیعی همانطور که از نامش پیداست، به دلیل طبیعی بودن تمامی فرآیند، مادر پس از یک یا دو روز می تواند به تدریج به زندگی کاملاً طبیعی خود بازگشته و شرایط بهتری را تجربه کند در نتیجه، ابهام مهم شرایطِ بعد از زایمان سزارین بهتر است یا طبیعی؟ به این شکل براحتی پاسخ داده می شود.

 

زایمان سزارین بهتر است یا طبیعی؟

در صورت وجود شرایط زیر، انجام سزارین ضروری است:

  1. زمانی که زایمان عقب افتاده است. زمانی که مدت زایمان طولانی شده است که یکی از اصلی‎ترین دلایل برای انجام سزارین است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها تاکید می‌کند که اگر 20 ساعت یا بیشتر زمان زایمان به تعویق افتاد، فرد باید سزارین شود. این 20 ساعت برای مادرانی که دفعه اولشان نیست باید 14 ساعت باشد.
  2. زمانی که جثه کودک بزرگ است. گاهی اوقات کودک بیش از حد بزرگ است که نمی تواند از مجرای مادر عبور کند. این وضعیت که معمولا به تاخیر زایمان نیز منجر می‌شود، از دلایل انتخاب سزارین است.
  3. زمانی که حالت قرارگیری کودک غیر طبیعی است. زایمان طبیعی در صورتی صحیح است که پوزیشن نوزاد درست باشد. یک پوزیشن طبیعی حالتی است که در آن سر نوزاد نزدیک به مجرا باشد. اگرچه این وضعیت همیشه هم نرمال نیست.گاهی اوقات نوزاد می‌چرخد و تغییر وضعیت می‌دهد و ممکن است سر او مخالف مجرا و پاهای او به سمت مجرا باشد. در این حالت امن ترین روش سزارین است. مخصوصا اگر خانم دو قلو یا چند قلو باردار باشد که سزارین حیاتی می‌شود.
  4. زمانی که به نوزاد اکسیژن کافی نمی‌رسد. گاهی اوقات پزشکان سزارین اورژانسی را انجام می‌دهند که دلیل آن هم کمبود اکسیژن رسانی به نوزاد است.
  5. زمانی که کودک دارای نقص است. اگر تشخیص داده شود که نوزاد نقصی در بدن دارد، مثل اکسیژن زیاد در مغز، گزینه انتخابی برای زایمان سزارین است که خطرات را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  6. زمانی که سزارین باید تکرار شود. بهتر است خانمی که قبلا سزارین کرده، در دفعات بعدی نیز سزارین کند. البته زایمان طبیعی بعد از سزارین نیز ممکن است اما اغلب توصیه نمی‌شود.
  7. زمانی که مادر سلامت کامل ندارد. اگر مادر هرگونه بیماری مزمن مثل مشکلات قلبی، فشار خون یا دیابت داشته باشد، بهتر است سزارین کند. برای خانمی با این وضعیت، زایمان طبیعی می‌تواند خطرناک باشد.
  8. همچنین اگر مادر مبتلا به HIV یا دیگر بیماری ها باشد، نباید زایمان طبیعی انجام دهد. در این موارد ممکن است حین زایمان طبیعی، بیماری به کودک نیز انتقال یابد. در این حالت سزارین امن‌تر از زایمان طبیعی است.

نظر دکتر مهزاد احمدی در خصوص نوع زایمان

یکی از سوالات متداولی که اکثر خانم های باردار در ماه های آخر بارداری از متخصصین می پرسند، این است که کدام نوع زایمان برای آنها مناسب است؟ کاملاً طبیعی است که نمی توان بدون در نظر گرفتن شرایط فرد، نوع زایمان را پیشنهاد داد. چرا که باید تمامی جوانب در خصوص سلامت مادر و نوزاد در نظر گرفته شود و بهترین نوع زایمان بر اساس آن پیشنهاد گردد.

چنانچه حالت نرمال برای مادر و نوزاد وجود دارد، پیشنهاد دکتر به زایمان طبیعی است. البته این مسئله دلیل نمی شود که به طور کلی زایمان سزارین را نفی کنیم اما اگر بخواهیم صرفاً کمتر بودن عارضه های بعد از زایمان را در نظر بگیریم، با توجه به شرح حال مادر و کودک، زایمان طبیعی بهترین گزینه است.

اما مادرانی که در حالت نرمال نیستند و بیماری هایی از قبیل فشار خون بالا، دیابت و … دارند، باید به روش سزارین زایمان کنند.

البته امروزه زایمان طبیعی در آب به وجود آمده که باعث شده تا حد زیادی درد ناشی از زایمان طبیعی کمتر شود. بنابراین با در اختیار داشتن تجهیزات کامل و امکانات پیشرفته پیشنهاد ما زایمان به صورت طبیعی است. اما در غیر این صورت زایمان سزارین بهترین گزینه می باشد.

 

مزایای زایمان طبیعی و تاثیر آن بر نوزاد

نوع زایمانی که انجام می دهید، بر نوزاد تاثیر دارد و ممکن است یک انتخاب اشتباه سلامت نوزاد را به خطر بیندازد. از جمله تاثیرات زایمان طبیعی و نوزاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در این نوع زایمان امکان تماس پوستی مادر و نوزاد سریعاً بعد از زایمان وجود دارد.
  • امکان شیردهی در زایمان طبیعی بلافاصله پس از انجام زایمان فراهم است. و مادر سریعتر می تواند با فرزند خود ارتباط بگیرد و همین مسئله باعث شده بسیاری از مادران علاقه مند به روش زایمان طبیعی باشند.
  • در صورتی که زایمان به شکل طبیعی صورت بگیرد، مایع های درون ریه نوزاد خارج می شود و نوزادتان عملکرد تنفسی بهتری خواهد داشت.
  • باکتری های مفیدی که در حین زایمان طبیعی نوزاد دریافت می کند، باعث می شود که سیستم ایمنی و روده وی عملکرد بهتری نسبت به نوزادانی که سزارین می شوند، داشته باشد.
  • البته ناگفته نماند این روش زایمان نیز معایب خاص خود را دارد و یکی از آنها کبودی سر نوزاد است. عمدتاً این اتفاق در نوزادانی که جثه بزرگتری دارند، رخ می دهد. البته کبودی سر نوزاد کاملا موقتی است و بعد از مدت زمان کوتاهی به طور کامل از بین می رود  .

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *