فریز کردن زگیل تناسلی یا کرایو چیست؟

یکی از روش های مدرن درمان زگیل تناسلی درمان به روش نوین کرایو یا همان کرایو تراپی است. که به آن فریز کردن زگیل تناسلی نیز گفته می شود. در این روش درمانی ابتدا زگیل های مورد نظر بررسی شده و سپس نیتروژن مایع ( در دمای 196-) و یا دی اکسید کربن بر روی زگیل اسپری می شود.  این روش درمانی در مطب پزشک یا کلینیک جراحی انجام می شود. و پزشک برای انجام کرایوتراپی از بی حسی موضعی استفاده می کند. در این نوشته به بررسی کرایوتراپی و عنوان فریز کردن زگیل تناسلی یا کرایو چیست؟ می پردازیم.

کرایوتراپی چیست؟

کرایو تراپی روشی است که برای فریز کردن زگیل تناسلی بکار می رود. در این روش از سرما برای جلوگیری از رشد و انتشار زگیل استفاده می شود. زگیل شبیه به جوش های قرمز و صورتی است که در اطراف آلت تناسلی چه در مردان و چه در زنان رشد می کند. که اغلب بصورت خوشه های سه یا چهارتایی هستند. زگیل های تناسلی معمولا بدون درد هستند، اما بعضی اوقات ممکن است سبب ایجاد درد خفیف، خارش و خون ریزی نیز شوند. زگیل تناسلی درمان قطعی ندارد و با فریز کردن فقط می توان جلوی رشد آن را گرفت. اما بشدت مسری است. و توصیه می شود حتما در مقاربت های جنسی از کاندوم استفاده کنید.

روش های درمانی زگیل تناسلی

استفاده از کرم و ژل و پمادهایی که پزشک تجویز می کند.

کرایوتراپی یا فریز کردن زگیل تناسلی

عمل جراحی با لیزر

درمان با اسیدها

در این بخش به چگونگی کرایوتراپی می پردازیم.

در این روش درمانی از یخ زدگی برای درمان و جلوگیری از رشد زگیل ها استفاده می شود. بدین صورت که پزشک متخصص نیتروژن مایع را به زگیل ها و اطراف آن اعمال می کند. بطوریکه نیتروژن به عمق زائده های گوشتی نفوذ می کند. و ریشه آن منجمد می شود. در نهایت نیتروژن مایع دیواره سلول ها را تخریب می کند و بافت زائد از بین می رود.

زمان انجام کرایوتراپی

کرایوتراپی بسته به تعداد زگیل ها و اندازه و سایز آن ها زمان های متفاوتی دارد. در طول کرایوتراپی بیمار با اینکه بی حسی موضعی دارد، ممکن است کمی احساس سوزش داشته باشد. که البته بسیار خفیف است. البته ناگفته نماند زمان درمان زگیل هایی که در مجرای ادرار یا مقعد رشد کرده اند، بسیار بیشتراست. زیرا ممکن است زگیل ها داخل دهانه این عضو ها شکل گرفته باشند.

درمان تاول بعد از کرایوتراپی

کرایوتراپی یک روش درمانی است که با استفاده از سرمای شدید (نیتروژن مایع) ضایعات پوستی را از بین می برد. این روش می تواند برای درمان زگیل تناسلی، یک نوع عفونت ویروسی پوست، استفاده شود.

بعد از کرایوتراپی، ممکن است ناحیه درمان شده دچار تاول، تورم، قرمزی، خونریزی، ترشح یا پوسته پوسته شدن شود. این علایم معمولا طبیعی و بخشی از فرایند بهبودی هستند. اما برای جلوگیری از عفونت و تسریع درمان، باید مراقبتهای لازم را انجام دهید.

برخی از مراقبت های بعد از کرایوتراپی عبارتند از:

• شستشوی زخم با آب گرم و صابون آنتی باکتریال روزانه
  • پانسمان زخم با یک بانداژ تمیز و خشک
  • مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، مانند مسکن ها و آنتی بیوتیک ها
  • جلوگیری از دستکاری، کندن یا خاراندن تاول یا پوسته ها
  • استفاده از وازلین یا ژل پترولیوم برای نرم کردن تاول یا پوسته ها
  • مراجعه به پزشک برای بررسی زخم و پیگیری درمان

فریز کردن زگیل تناسلی درد دارد؟

فریز کردن زگیل تناسلی یا کرایو یک روش درمانی است که می تواند برای درمان زگیل های تناسلی، یک نوع عفونت ویروسی پوست، استفاده شود.

بعد از فریز کردن زگیل تناسلی، ممکن است ناحیه درمان شده دچار سوزش، درد، تورم، قرمزی، خونریزی، ترشح یا پوسته پوسته شدن شود. این علائم معمولا طبیعی و بخشی از فرایند بهبودی هستند.

اما برای جلوگیری از عفونت و تسریع درمان، باید مراقبت های لازم که در بالا ذکر شد را را انجام دهید.

توجه داشته باشید بعد از فریز کردن زگیل تناسلی، باید تا زمانی که زخم کاملا خوب شود، از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید. این کار باعث می شود که از انتشار ویروس زگیل به شریک جنسی یا دیگر قسمت های بدن خود جلوگیری کنید.

علت خارش بعد از فریز زگیل تناسلی

خارش بعد از فریز زگیل تناسلی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله:

• واکنش پوست به سرما و نیتروژن مایع
  • التهاب و تورم ناحیه درمان شده
  • خشکی و تحریک پوست در اطراف تاول یا پوسته ها
  • عفونت ثانویه در زخم
  • خارش بعد از فریز زگیل تناسلی معمولا طبیعی و بخشی از فرایند بهبودی است.

اما برای کاهش خارش و جلوگیری از عفونت، باید مراقبتهای لازم را انجام دهید. توجه داشته باشید اگر خارش شدید، مداوم یا همراه با علائمی مانند تب، ترشح چرکی، بوی بد یا تغییر رنگ پوست باشد، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.