مراحل زایمان طبیعی

در این مقاله به بحث پیرامون مراحل زایمان طبیعی پراخته می شود.

مراحل زایمان طبیعی دکتر مهزاد احمدیبی خطرترین و شایع ترین نوع زایمان، زایمان طبیعی (واژینال) می باشد؛ معمولاً زایمان طبیعی به 3 مرحله تقسیم بندی می ‌شود.

مرحله اول

باید گفت مرحله اول زایمان به سه فاز تقسیم می شود که عبارتند از: فاز نهفته، فاز فعال و فاز انتقال.

طولانی ‌ترین مرحله زایمان طبیعی، فاز نهفته است که انقباضات رحمی کم ترین شدت را دارد. انقباضات در این فاز، به مرور شدیدتر شده و به گردن رحم کمک می‌ کند باز شود تا نوزاد از کانال زایمان عبور نماید.

در این مرحله ناراحتی و درد نسبت به مراحل دیگر کم تر است. چنانچه انقباضات شدید و منظم باشد، باید به بیمارستان بروید تا معاینات مکرر لگنی صورت گیرد و مشخص شود دهانه رحم چه مقدار باز شده است.

دهانه رحم در طی فاز فعال، سریع تر نرم (افاسمان) خواهد شد. امکان دارد در طول هر انقباض فشار یا درد شدیدی در شکم یا پشت احساس کنید. جهت تحمل فشار به زور زدن نیاز دارید. ولیکن باید منتظر بمانید تا دهانه رحم کاملاً باز شود.

دهانه رحم در فاز انتقال به صورت کامل تا ده سانتی متر (دیلاتاسیون) باز می ‌شود. انقباضات بسیار دردناک بوده و هر 3 تا 4 دقیقه تکرار می شود و هر مرتبه ۶۰ تا ۹۰ ثانیه به طول می انجامد.

مرحله دوم

مرحله دوم با باز شدن کامل دهانه رحم آغاز می‌ شود. پزشک در این مرحله، فرد را به زور زدن تشویق می ‌کند. زور دادن همراه با نیروی انقباضات، موجب می گردد جنین در کانال تولد به پایین کشیده شود و به دهانه واژن انتقال یابد. بلافاصله بعد از اینکه سر نوزاد خارج شد، پزشک مخاط، مایع و خون را از دهان و بینی او تخلیه می ‌کند. فرد می بایست همچنان به فشار جهت کمک به زایمان شانه ‌ها و بدن نوزاد ادامه دهد. بعد از متولد شدن نوزاد، پزشک یا همراه یا همسر وی در صورتی که تمایل به انجام این کار را داشته باشد، بند ناف را بسته و می ‌برد.

مرحله سوم

بعد از به دنیا آمدن نوزاد، وارد مرحله پایانی زایمان می ‌شوید. جفت و پرده‌ ها در این مرحله نیز خارج می گردد.

شایان ذکر است سیر زایمان در هر بارداری و در هر مادری متفاوت می باشد، همچنین میزان زمان طی شده در طول مراحل زایمان طبیعی نیز متفاوت است.

مرحله چهارم

مرحله چهارم پس از خارج شدن جفت و پرده‌ ها آغاز می‌ شود که مادر در این مرحله از لحاظ میزان خونریزی و علائم حیاتی به طور مداوم تحت کنترل است که از 1 تا 4 ساعت به طول می انجامد.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *