نقش همسران در دوران بعد از زایمان

در این مقاله به بحث پیرامون نقش همسران در دوران بعد از زایمان خواهیم پرداخت.

نقش همسران در دوران بعد از زایمان دکتر مهزاد احمدی آمادگی‌ های قبل و حین زایمان

توصیه می شود پیش از آغاز زایمان با همسر خود به بیمارستانی که برای زایمان وی در نظر گرفته اید، بروید. مسافت آن بیمارستان تا منزل و دسترسی به پارکینگ را بسنجید.

در رابطه با قوانین بیمارستان پرس و جو کنید که آیا اجازه دارید در طول زایمان همراه همسر خود باشید یا خیر؛ چرا که حضور شما در طول زایمان موجب آرامش خاطر همسرتان خواهد شد. در صورتی که زایمان طولانی شد شما می ‌توانید با تماشای فیلم، قدم زدن و حرف زدن حواس همسرتان را پرت کنید.

توصیه می شود برای زور زدن حین زایمان او را تشویق کنید. همچنین به وی کمک کنید تا زمان انقباضات رحمی را اندازه گیری کند. گفتن کلمات آرامش بخش برای حمایت او و ماساژ شانه ها و پشت در فاصله انقباضات ضروری است.

بیشتر بخوانید: نقش همسران در دوره بارداری

نقش همسران در دوران بعد از زایمان : باید گفت اغلب خانم ها پس از زایمان دچار اضطراب و ناراحتی می‌ شوند. این مشکلات به عنوان اندوه پس از زایمان شناخته می ‌شود. چنانچه این احساسات طولانی شود یا شدید باشد، فرد دچار افسردگی بعد از زایمان شده و باید گفت نخستین کسی که به این تغییرات و حالات زنان پی می برند، همسرانشان هستند.

علائم افسردگی پس از زایمان

احساس غم، گناه، بی پناهی و دو دلی در یک زن به طوریکه زندگی عادی وی را دچار اختلال کند و هر هفته شدیدتر شود.

افکار آسیب زدن به خود یا حتی خودکشی

معمولاً اندوه پس از زایمان بعد از یک هفته اول زایمان شروع نمی ‌شود و یا شدت آن پس از طی این مدت افزایش نمی یابد.

تغییر اشتها

نمی تواند از خود یا کودکش مراقبت کند.

احساس اضطراب و واهمه شدید به گونه ای که می ‌ترسد با کودکش تنها بماند.

دلشوره شدید در مورد کودک و یا بی توجهی شدید به کودک

ترس از آسیب زدن به نوزاد

در صورتی که هر کدام از این علائم را در همسر خود مشاهده نمودید با او حرف بزنید و نگرانی خود را با وی در میان بگذارید و حتماً او را نزد پزشک ببرید.

رابطه جنسی پس از زایمان

معمولاً برای آغاز رابطه جنسی پس از زایمان، یک زمان ثابت و معینی در نظر گرفته نمی شود. معمولاً پزشک به منظور کاهش احتمال بروز عفونت و اتمام خونریزی ۴ تا ۶ هفته پس از زایمان را برای شروع رابطه جنسی مناسب می داند.

در صورتیکه همسرتان در اثر پارگی یا برش (اپی زیوتومی) بخیه دارد، امکان دارد تا ترمیم و بهبود کامل زخم، آمیزش جنسی را به تعویق بیندازد.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *