کنترل درد زایمان طبیعی

کنترل درد زایمان طبیعی

در این مقاله به بحث پیرامون کنترل درد زایمان طبیعی خواهیم پرداخت.

کنترل درد زایمان طبیعی دکتر مهزاد احمدیهمان گونه که زمان زایمان در هر مادری تفاوت دارد، میزان درد هم از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد؛ عواملی نظیر قدرت انقباضات و اندازه و موقعیت نوزاد نیز بر شدت درد اثرگذارند.

هر چند بعضی از زنان قادرند درد خود را با بکارگیری از تکنیک های تنفس و آرامش بخش که در کلاس ‌های آموزش زایمان یاد گرفته اند کنترل و مدیریت کنند، ولیکن بعضی دیگر جهت تسکین درد به سایر روش ‌ها نیازمندند.

بیشتر بخوانید: مراحل زایمان طبیعی

یکی از رایج ترین شیوه های کنترل درد زایمان طبیعی استفاده از داروهای مسکن و بیهوشی می باشد. مسکن ‌ها در هنگام زایمان به صورت وریدی یا عضلانی تزریق می ‌شوند یا امکان دارد به صورت منطقه ‌ای با تزریق در بخش تحتانی کمر و داخل مایع مغزی نخاعی، آن قسمت را بی حس کند و موجب التیام فوری درد گردد که این شیوه به عنوان بلوک نخاعی شناخته می‌ شود.

از دیگر شیوه های کنترل درد زایمان طبیعی ، بلوک اپیدورال می باشد که در آن به صورت مداوم، داروهای مسکن از طریق سوند وارد شده به فضای اپیدورال در ناحیه اطراف نخاع و اعصاب نخاعی فرد وارد می شود و موجب التیام درد می گردد.

شایان ذکر است خطرات احتمالی هر دو شیوه شامل کاهش فشار خون می باشد که می ‌تواند ضربان قلب نوزاد را کند کرده و موجب بروز سردرد گردد. باید گفت شیوه مناسب برای کنترل درد با توجه به وضعیت سلامتی مادر و سلامتی نوزاد و امکانات موجود تعیین می شود.

از جمله شیوه های غیر دارویی کنترل درد زایمان طبیعی می توان به مواردی نظیر هیپنوتیزم، طب سوزنی، تکنیک ‌های ریلکسیشن و همچنین تغییر پوزیشن به صورت مکرر در هنگام زایمان اشاره نمود. حتی اگر از روش های غیر دارویی استفاده می نمایید، می ‌توانید در هر زمانی هنگام زایمان، داروهای مسکن را درخواست کنید.

در پایان باید گفت تغییراتی که پیش از به دنیا آمدن نوزاد و در طول بارداری در بدن شما روی داده، بعد از زایمان به مرور رفع می ‌شود و مواردی که مرتبط با دوران بعد از زایمان می باشد، را تجربه خواهید کرد.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *