علت بروز سرطان تخمدان

در این مقاله در رابطه با علت بروز سرطان تخمدان اطلاعاتی در اختیارتان قرار داده می شود.

 

علت بروز سرطان تخمدان دکتر مهزاد احمدی

 

سرطان تخمدان نوعی سرطان است که از تخمدان ها شروع میشود. دو تخمدان در بدن هر زن وجود دارد که در طرفین رحم قرار گرفته اند و هر یک به اندازه یک بادام هستند. باید گفت تخمدان ها در کنار تخمک، هورمون های استروژن  و پروژسترون  تولید می کنند.

معمولاً سرطان تخمدان در خانم هایی ایجاد می شود که به سن یائسگی رسیده اند، ولیکن ممکن است در هر سنی روی دهد.

سرطان تخمدان به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود چرا که غالباً علائم آن زمانی ظهور می یابد که بیماری پیشرفت کرده و اغلب غیرقابل درمان است.

تخمدان چیست؟

تخمدان یکی از قسمتهای سیستم تولید مثل زنان است که دو عملکرد اصلی دارد: تولید و نگهداری تخمک ها و ترشح هورمون های جنسی زنانه.

تخمدان ها دو غده بیضی شکل هستند که در دو طرف رحم قرار دارند و با لوله های فالوپ به آن متصل هستند. تخمدانها حاوی تخمک های نارس هستند که پس از رشد به تخمک بالغ تبدیل می شوند و قابل لقاح خواهند بود. هر ماه یک تخمک از یک تخمدان آزاد می شود و به سمت رحم حرکت می کند که این فرایند را تخمک گذاری می گویند

دلایل بروز

باید گفت علت بروز سرطان تخمدان در تمامی موارد قابل تشخیص نیست.

  • بلوغ زودس و یائسگی دیررس نیز احتمال بروز این بیماری را افزایش میدهد. ممکن است استفاده از قرص ‌های ضدبارداری در کاهش سرطان تخمدان مؤثر باشد و افرادی که قرصهای ضدبارداری مصرف می‌ کنند کمتر دچار این سرطان شوند.
  • ارتباط ژنتیک در بعضی از انواع سرطان تخمدان وجود دارد. لذا اگر در مادر یا خواهر یک زن، سابقه سرطان تخمدان وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به این عارضه در وی بیش از سایرین می باشد.
  • اضافه وزن و استفاده از مواد غذایی چرب در افزایش سرطان‌ های گوناگون نظیر سرطان تخمدان نقش دارد. سرطان تخمدان در زنانی که زایمان نداشته ‌اند بیش از زنانی که بارداری و زایمان را تجربه کرده اند، مشاهده میشود.

ولیکن عوامل خطر و نکاتی که امکان دارد احتمال بروز سرطان را در خانم ها افزایش دهد، عبارتند از:

با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان تخمدان بیشتر می ‌شود. معمولاً این سرطان زنان بالای ۵۰ سال را گرفتار می کند و اکثر بیماران بین ۵۵ تا ۶۰ سال را دارند.

باردار نشدن و نداشتن فرزند، دخترانی که ازدواج نمی ‌کنند یا بعد از ازدواج باردار نمی ‌شوند بیشتر در معرض خطر این عارضه قرار دارند.

خانم هایی که برای رفع علائم دوره یائسگی تحت هورمون درمانی قرار می ‌گیرند و برای آنان داروهای هورمونی صرفا استروژنی تجویز می گردد، چنانچه برای ده سال این هورمون‌ ها را مصرف کنند، احتمال ابتلای آنان به سرطان تخمدان بیشتر می شود.

از مهم‌ ترین فاکتورهای ابتلا به سرطان تخمدان، داشتن سابقه ابتلا به این بیماری در یکی از افراد نزدیک خانواده می باشد. ضمن اینکه مطالعات حاکی از این است که ابتلای نزدیکان شخص به سرطان ‌‌های سینه، رحم، روده بزرگ و رکتوم هم احتمال ابتلای فرد به سرطان تخمدان را بیشتر می کند.

احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در خانم هایی که دچار بیماری اندومتریوز هستند، بیشتر است.

احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در خانم ها با اضافه ‌وزن زیاد و دارای BMI بالای۳۰ نیز بیشتر است.

بعضی تحقیقات حاکی از این است که داروهای تحریک‌‌ کننده تخمدان‌ ها که برای استفاده‌ کنندگان از روش درمان ناباروری IVF تجویز می گردد، احتمال ایجاد سرطان تخمدان از نوع بوردرلاین را بیشتر می کند.

 

علت بروز سرطان تخمدان

جلوگیری از پیشرفت یا ایجاد سرطان تخمدان

جدای از علت بروز سرطان تخمدان آنچیزی که می تواند در مواجهه با تمامی بیماری ها از جمله بیماری های زنانه و بخصوص سرطان تخمدان بسیار مهم و ضروری باشد دوری از استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن است و این امر مهم محقق نخواهد شد مگر با رعایت موارد بسیار مهمی از جمله:

  • تغذیه مناسب
  • خواب کافی
  • دوری از استرس و محیط های استرس زا
  • ورزش و تحرک بدنی کافی (بسیار مهم است)
  • عدم استفاده خودسرانه از داروها (چه شیمیایی و چه گیاهی)
  • نظم در زندگی (تغذیه به موقع، خواب به موقع، تفریح و شاد زیستن)

همانگونه که مشاهده می کنید تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار راحت است و می توان با رعایت نکاتی ساده و کمی دقتِ بیشتر در مراحل مختلف زندگی به راحتی هم نسبت به این بیماری خود را ایمن کرد و هم نسبت به دهها علت بروز سرطان تخمدان که برخی مشخص و بعضی نامشخص هستند ایمنی بسیار مناسبی بدست آورد.

سرطان تخمدان به عنوان یکی از سخت ترین سرطانها و پنجمین سرطان بسیار خطرناک زنانه که با رشد توده های سرطانی در تخمدان ها ایجاد می شود براحتی و با کمی دقتِ بیشتر، قابل پیشگیری و درمان است.

 راه های تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان

سرطان تخمدان یکی از بیماری های کشنده زنان است که در آن تنها ۴۵٪ بیماران مبتلا شانس زنده ماندن بیشتر از ۵ سال را دارند. شناخت بیماری و علائم آن می تواند در درمان و تشخیص زودهنگام موثر باشد.

به طور کلی، سرطان تخمدان در مراحل اولیه به ندرت باعث ایجاد علائم می شود. در مراحل پیشرفته ممکن است باعث ایجاد علائم کم و غیر اختصاصی شده که اغلب ممکن است با بیماری های شایع تر و خوش خیم اشتباه گرفته شود. برخی از این علائم عبارتند از:نفخ

  • سیر شدن سریع
  • اختلال در خوردن
  • ادرار مکرر
  • درد یا ناراحتی در شکم یا لگن

برای تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان، چند روش تشخیصی وجود دارد که عبارتند از:

آزمایش خون

یک نوع آزمایش خون به نام CA-125 می تواند سطح پروتئین CA-125 را در خون بسنجد. این پروتئین معمولاً در زنان مبتلا به سرطان تخمدان بالاتر است. با این حال، این آزمایش قابل اعتماد نبوده و ممکن است در بسیاری از بیماری های دیگر نظیر فیبروئید رحم، التهاب لگن، قاعدگی و چسبیدگی لگن نتایج نادرست داشته باشد.

 

 

 

 

سونوگرافی

یک نوع سونوگرافی به نام سونوگراف واژینال می تواند تصاویر دقیقتر و واضحتر از تخمدان ها را به دست آورد. در این روش، یک پروب کوچک به درون واژن فرستاده می شود و با استفاده از امواج صوتی، تصاویر سونوگرافی را روی صفحه نشان می دهد. پزشک می تواند با دیدن شکل، اندازه و جامعه تخمدان ها، بفهمد که آنها سالم هستند یا خیر.

نمونه برداری

نمونه برداری یکی دیگر از راه های تشخیص علت بروز سرطان تخمدان است. در این روش، یک قطعه کوچک بافت یا کیست تخمدان بیرون کشیده و به آزمایشگاه فرستاده می شود. این روش تنها روش قطعی برای تشخیص سرطان تخمدان است. نمونه برداری معمولاً در طی یک جراحی لاپاراسکوپی انجام می شود که در آن چند بریدگی کوچک در شکم ایجاد و یک دوربین کوچک و ابزارهای جراحی از طریق آنها وارد می شوند.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *