مراقبت های بعد از بارداری

بارداری دورانی مهم برای هر مادری ست و دقیقاً در این مدت است که می توان سلامتی کامل نوزاد (مغزی و جسمی) را تعیین کرد. مادران باردار می بایستی به تمامی نکات مهم مراقبتی چه در دوران بارداری و چه پس از آن توجه کنند تا هم سلامت خود و هم نوزاد را تضمین کرده باشند. پس از وضع حمل، نیاز به توجهات ویژه ای در مادران است و مراقبت های بعد از بارداری از اهمیت بالایی برخودار است.

 

مراقبت های بعد از بارداری
کنترل احساسات و دوری از استرس: با توجه به وضع حمل مادر و تولد نوزاد، مادر در روزهای نخست بعد از بارداری احساس تهی شدن می کند که برای بسیاری از مادران این حس، غیرمعمول و ناشناخته و گاهی نیز ترسناک! است. چنین حالتی به دلیل متولد شدن نوزاد و خارج شدن آن از رحم اتفاق می افتد که حالتی کاملاً طبیعی ست و جای نگرانی ندارد. بهترین مراقبت بعد از بارداری در چنین شرایطی این است که دچار استرس نشده و عادی بودن شرایط را درک کنید.
کبودی و تورم واژن: پس از زایمان طبیعی واژن به دلیل خروج نوزاد دچار کبودی و تورم است و می تواند دردناک هم باشد. چنین شرایطی طبیعی ست زیرا واژن برای خروج طبیعی نوزاد از رحم، بسیار بیشتر باز شده و همین دلیل می تواند سبب کبودی و درد در این ناحیه باشد. در جهتِ مراقبت های بعد از بارداری می توان ناحیه را کمتر دستکاری کرده تا به تدریج و طی چند روز آینده این تورم و دردها فروکش نمایند.
تغذیه مناسب مادر: از مهم ترین مراقبت های بعد از بارداری ست زیرا هر مادری بلافاصله پس از زایمان نیاز به تغذیه مناسب دارد تا بتواند با سلامتی و بهبودی کامل به مراقبت از فرزند تازه متولد شده مشغول باشد؛ استفاده از میوه تازه و آبمیوه طبیعی، شیر، سبزی و مواد فیبردار، استفاده از مغزها و… می تواند سبب قدرت یافتن مادر و انرژی بیشتر برای رسیدگی به نوزاد باشد.
مراقبت از سینه ها: به صورت طبیعی، سینه ها بلافاصله پس از زایمان بزرگتر شده و شروع به تولید شیر می کنند. در چنین شرایطی مراقبت از سینه و پستان ها از مهم ترین کارهایی ست که هم مادر و هم اطرافیان بایستی نسبت به آن توجه بیشتری داشته باشند. هر مشکلی مانند زخم و یا درد پستان ها میتواند نهایتاً به عدم تغذیه نوزاد و یا تغذیه نامناسب آن بیانجامد که برای روزهای نخست زندگی هر فردی بسیار مهم خواهد بود. درنتیجه، این مورد نیز یکی از مهمترین مراقبت های بعد از بارداری می باشد که توجه بیشتری را می طلبد.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *