علت دردهای زیر شکمی چیست؟

قاعدتاً هر دردی در بدن علتی دارد و دردهای زیر شکمی نیز از این امر مستثنی نیست. اما اگر بخواهیم بدانیم علت دردهای زیر شکمی چیست؟ بد نیست بدانیم در این ناحیه دهها ارگان مهم و اساسی بدن مانند روده ها، آپاندیس، رحم، مثانه و… وجود دارد که هر کدام از آنها می تواند بنا به دلایل گوناگون سبب ایجاد اینگونه دردها گردد.

 

علت دردهای زیر شکمی چیست؟
در بسیاری موارد اگر پیگیری جدی انجام نگردد حتی می تواند حیات فرد را تهدید نماید.

درد زیر شکم نشان دهنده چیست؟

معمولاً دردهایی که در قسمت پایینی شکم زنان ایجاد می شوند، نشان دهنده یک بیماری جدی نمی باشند و کنترل آن راحت است. اما در برخی مواقع درد زیر شکم نشان دهنده وجود مشکلی جدی است که نیاز است به صورت دقیق بررسی شود. انواع عفونت ها، دردهای مربوط به پریودی و بارداری همگی از جمله دردهای زیر شکمی محسوب می شوند.
به همین جهت بسیاری از متخصصان توصیه اکید دارند که در صورت ایجاد چنین دردهایی و تداوم آن، به سادگی از کنارش نگذرید. البته منظور از درد زیر شکم دردی است که در قسمت زیر ناف و در بخش های سمت چپ و راست بدن احساس می شود.

مهم ترین علل ایجاد دردهای زیر شکمی از این قرار هستند:

سندرم قبل از قاعدگی: چنانچه خانمی دارای علائمی مانند کمر درد، شکم درد، انقباض در عضلات شکم، آکنه پوست، حساسیت در پستان ها شد می بایستی حتماً به پزشک مراجعه کند تا بررسی دقیق تر انجام شود. بی تحرکی و کمبود برخی ویتامین ها نیز می تواند این علائم را تشدید کند تا دقیتر بتوان فهمید علت دردهای زیر شکمی چیست؟

آپاندیس: عضوی بسیار کوچک در سمت راست شکم است که در صورت تورم، دردهای شدیدی را در ناحیه شکم به فرد تحمیل خواهد کرد. این مورد یکی از مهم ترین موارد دردهای زیر شکمی ست که در صورت عدم پیگیری یا دیر عمل نمودن می تواند سبب پارگی آپاندیس، پخش عفونت در شکم و سبب مرگ بیمار گردد.
کیست تخمدان: این مورد نیز یکی دیگر از عواملی ست که می تواند ابهام علت دردهای زیر شکمی چیست؟ را پاسخگو باشد. چنانچه کیست تخمدان ایجاد گردد درد در زیر ناف و شکم احساس شده و هر چه کیست ها بزرگتر باشند درد زیر شکمی و لگن بیشتر و امکان تکرر ادرار نیز وجود دارد.
– سندرم روده تحریک پذیر: از مواردی ست که می تواند سبب اسهال، یبوست، نفخ و مواردی از این دست شود زیرا نوعی اختلال مزمن دستگاه گوارش است.
ساخت پوشش آندومتر در رحم: از دیگر مواردی که می تواند به سوال علت دردهای زیر شکمی چیست؟ پاسخگو باشد همین مورد مهم است. در زنان هر ماه رحم می بایستی پوششی به نام آندومتر در رحم ساخته تا جنین بتواند در آن رشد کند. این مراحل می تواند در دوران قاعدگی سبب درد در ناحیه زیر شکم گردد.
التهاب لگن: این مورد نیز بسیار مهم و البته حائز اهمیت است زیرا می تواند سبب دردهای سخت زیر شکمی گردد زیرا التهاب لگن می تواند سبب آسیب به تخمدان و رحم شده و علائمی مانند ترشحات غیرطبیعی از واژن، شکم درد، تب و همچنین درد در هنگام رابطه جنسی را ایجاد نماید.

عوامل موثر در دردهای زیر شکم

دردهایی که در زیر شکم احساس می شود، ممکن است در نتیجه التهابات و عفونت باشد. برخی از آنها نیز در پی قاعدگی و بارداری ایجاد می شوند. دردهای شکمی بسته به اینکه در کدام ناحیه احساس می ‌شوند، می‌ توانند دلایل خاصی داشته باشند که عبارتند از:

درد در اطراف ناف

عمدتاً دردهایی که در اطراف ناف و در قسمت بالای استخوان شرمگاهی رخ می دهد، نشانه پریودی، مشکلات گوارشی و تخمک گذاری می باشد. همچنین عفونت در دستگاه تناسلی همچون عفونت واژن نیز باعث ایجاد درد در قسمت اطراف ناف خواهد شد.

درد در قسمت زیر شکم و سمت راست 

گاهی اوقات دردهای شدید در قسمت سمت راست پایین شکم احساس می شود که ممکن است به خاطر التهاب و عفونت آپاندیس باشد. بیماری آپاندیسیت نوعی اختلال روده ای دردناک می باشد که می تواند دردهای شدیدی را در قسمت سمت راست پایین شکم ایجاد نماید. و کم‌کم در تمامی قسمت های شکم پخش شود.

 

علت دردهای زیر شکمی چیست؟درد در قسمت زیر شکم و سمت چپ

برخی از دردهای شکمی نیز تنها در سمت چپ شکم احساس می شود که می تواند به جهت نزدیکی روده به دستگاه گوارش باشد. از اصلی ترین عامل درد شکمی در سمت چپ نفخ است.

تجمع گاز در دستگاه گوارش موجب می شود که نفخ زیادی در بدن جمع شود و باعث ایجاد درد های شکمی می گردد. البته این مسئله را کاملاً جدی بگیرید. چرا که نفخ زیاد می ‌تواند نشان دهنده مشکلی اساسی در بدنتان باشد.

درد در قسمت پهلوها

از دیگر عواملی که موجب درد در قسمت شکم افراد می ‌شود، اختلالات کلیوی است. که درد هایی را در قسمت پهلوها ایجاد می کند. عفونت های ادراری و تکرر ادرار می تواند نشان دهنده اختلالات کلیوی باشد.

 

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *