درمان افتادگی مثانه

افتادگی مثانه در بین زنان رایج است. مثانه به دلیل کارکرد طبیعی خود یعنی مخزن تجمع ادرار می بایستی توسط بخش هایی از عضلات لگن و دیواره واژن محافظت شود تا دچار آسیب و فشارهای غیرطبیعی نشده و بتوان به محض پر شدن، با احساس دفع ادرار نسبت به دفع اقدام نمود. گاهی به دلایل متنوع، افتادگی در مثانه ایجاد می شود که می توان به کمک شیوه های متنوع درمان افتادگی مثانه را انجام داد.

درمان افتادگی مثانه
افتادگی مثانه یا پرولاپس به حالتی گفته می شود که عضلات و دیوار واژن و همچنین عضلات لگن بنا به دلایل متعدد نتوانند به خوبی از مثانه محافظت کرده و به نوعی مثانه به سمت واژن حرکت کرده و افتادگی پیدا می کند. در چنین شرایطی حتی افتادگی ممکن است تا جایی پیش رونده باشد که بخشی از مثانه از واژن بیرون بزند که به آن افتادگی درجه 4 (شدید) گفته می شود. به چنین مشکلی افتادگی مثانه گفته می شود که معمولاً در بین زنان رایج است اما جای نگرانی نیست زیرا علم پزشکی برای هر دردی، درمانی دارد.

دلایل ایجاد افتادگی مثانه

زایمان
– افزایش سن
– هیستروکتومی
– افزایش سن

علائم افتادگی مثانه

– احساس فشار در واژن یا مثانه
– دشواری در ادرار
– احساس درد در هنگام نشستن، و یا درد در زیر لگن
– کمر درد
– درد در زمان رابطه جنسی
– ورم قابل لمس واژن
– احساس تخلیه نشدن مثانه به شکل کامل
– بی اختیاری ادرار در زمان رابطه جنسی
عفونت مکرر مثانه
– بیرون زدن بافت از واژن
– نشت مقداری ادرار در زمان سرفه و عطسه

انواع درمان افتادگی مثانه

برای درمان افتادگی مثانه می بایستی مراحل مختلفی را طی نمود تا بتوان نسبت به یکی از آنها، نتایج مثبتی را دریافت کرد.
اما به صورت کلی می توان از 3 شیوه برای حل مشکل افتادگی مثانه استفاده کرد:
– پیشگیری و جلوگیری از اوج بیشتر بیماری: به کمک شیوه های بسیار مفید مانند ورزش کردن، ترک کردن دخانیات و… می توان نسبت به جلوگیری از افزایش عوارض و پیشرفت بیشتر این بیماری اقدام کرد.
– درمان دارویی: به کمک داروهایی مانند استروژن می توان نسبت درمان افتادگی مثانه اقدامات مناسبی انجام داد.
– جراحی: درمان به کمک جراحی آخرین راهکاری ست که متخصص پیشنهاد می دهد و معمولاً در چنین شرایطی راه دیگری به جز جراحی باقی نمی ماند. جراحی افتادگی مثانه معمولاً از طریق واژن انجام شده و از این طریق، مثانه را در جای خود ثابت می کنند.
هر کدام از مراحل می توانند با توجه به اینکه بیماری در چه مرحله ای قرار دارد مورد استفاده قرار گیرد